Mit hoz nekünk az 5G? - Átfogó fogyasztói kutatás az Ericssontól
Az Ericsson ConsumerLab kiadta ez évi jelentését Az 5G fogyasztói potenciálja címmel, amely egyfelől lerombolja az 5G fogyasztó értékéről kialakult mítoszokat, másfelől felvázolja a hírközlési szolgáltatók előtt álló lehetőségeket.
A fogyasztói várakozásokról valaha végzett egyik legkiterjedtebb felmérésre támaszkodva a jelentés arra ad választ, hogy milyen potenciális előnyökkel jár a fogyasztók számára az 5G. A vizsgálat során számos „fogyasztói realitás” került napvilágra, mely több általánosan elterjedt iparági mítoszt is cáfol, melyek a következők:
- Mítosz 1. - Az 5G a fogyasztóknak rövid távon semmiféle előnyt nem kínál.
- Mítosz 2. - Nincsenek valós 5G használati esetek, és felár sem kérhető az 5G szolgáltatásért.
- Mítosz 3. - Az okos telefon lesz az 5G „csodafegyvere”: az egyedülálló megoldás, amelyen keresztül az ötödik generációs szolgáltatások elérhetők.
- Mítosz 4. - A jövőbeli 5G igények a jelenlegi felhasználási szokások alapján előre jelezhetők.
Az IKT iparban folyamatosan zajlik a vita, hogy vajon van-e lehetőség az 5G extra képességein alapuló feláras fogyasztói szolgáltatások nyújtására. A tanulmány ehhez a vitához reális válaszokkal járul hozzá.
Az egyik fontos megállapítás szerint a fogyasztók azt várják, hogy az 5G már rövid távon enyhülést hoz a nagyvárosi hálózatok forgalmi telítettségében. Jelenleg különösen az óriási metropoliszokban okoz ez komoly problémát, ahol – a zsúfolt körzetekben – tíz okostelefon-felhasználóból hat tapasztal hálózati problémákat. A válaszadók az 5G indulása után azt otthoni szélessávú szolgáltatásokban is nagyobb választékra számítanak.
A jelentés eloszlatja azt a tévhitet is, hogy a fogyasztók nem lesznek hajlandók az 5G miatt felárat fizetni. A valóságban az okostelefon-felhasználók azt állítják, hogy akár 20 százalék felárat is kifizetnének az ötödik generációs szolgáltatásokért, míg a korai belépők fele még a 32 százalékot sem sokallná. Azonban tíz ilyen nagyvonalú vásárlóból négy elvárja, hogy legyenek új felhasználási módok és fizetési modellek, és azt is, hogy a folyamatosan óriási internetsebesség mellett az 5G hálózat biztonságos is legyen.
Másik fontos ténymegállapítás az, hogy a jelenlegi 4G felhasználási szokásokból nem lehet levezetni a jövőbeli fogyasztói viselkedést. A videófogyasztás bizonyosan növekedni fog az 5G hatására. A fogyasztóknak nem elég, ha a videó-stream nagyobb felbontásban jelenik meg, hanem már a „immerzív” videó-formátumokat – pl. kiterjesztett (AR) és virtuális valóság (VR) – is igénylik. Mindez azt eredményezi, hogy az 5G-jövőben a felhasználók hetente három órával több videótartalmat fognak nézni mobileszközökön, és ebből egy órán át AR-szemüveg vagy VR-headset is lesz rajtuk. A vizsgálat során az is kiderült, hogy 2025-re, 5G-képes eszközt feltételezve, minden ötödik okostelefon-felhasználó havi adatfelhasználása elérheti a 200 gigabájtot.
Az itt megemlített és további kutatási eredmények alapján az Ericsson ConsumerLab jelentés felhasználási esetekből egy olyan fogyasztói útitervet vázol fel, amely 31 különböző alkalmazás és szolgáltatás fed le. A roadmap a használati eseteket a következő hat kategóriára bontja: szórakozás és média; fejlett mobil-szélessáv; játékok és AR/VR-alkalmazások; okostelefonok és vezetékes hozzáférés; autós közlekedés és szállítás; vásárlás és immerzív kommunikációs formák.
Jasmeet Singh Sethi, a ConsumerLab vezetője elmondta: „Kutatásunkkal a fogyasztók 5G-hez való hozzáállásával kapcsolatos négy fontos mítoszt is cáfoltunk, és arra kérdésre is válasz született, hogy vajon az 5G új típusú eszközök kifejlesztését is szükségessé teszi-e majd, vagy az okostelefon marad a csodafegyver az 5G számára is. A fogyasztók teljesen valószínűtlennek tartják, hogy az 5G világban is az okostelefon lesz az egyetlen megoldás mindenre.”
Az Ericsson ConsumerLab legújabb felmérése során 22 különböző országban több mint 35 000 interjút készítettek 15 és 69 év közötti okostelefon-felhasználókkal. A résztvevők válaszai majdnem 1 milliárd ember véleményét tükrözik reprezentatív módon. Az 5G fogyasztói értékére vonatkozó iparági vélemények megismerése céljából további 22 interjúra került sor különféle szakértőkkel, akik között szerepeltek akadémikusok, távközlési szolgáltatók csúcsvezetői, készülék- és lapkagyártók, startupok képviselői és véleményvezérek is.
Kapcsolódó cikkek
- Az Ericsson és a Swisscom elindította az első európai kereskedelmi 5G hálózatot
- Az ABB és az Ericsson tovább erősíti kapcsolatát
- Magyar siker az Epson nemzetközi robotversenyén
- Az Ericsson Ipar 4.0 technológiákat támogató megoldást vezet be
- A HTC Vive és kiegészítői már hivatalosan is megvásárolhatók Magyarországon
- A világ 10 legígéretesebb repülőgép-karbantartó ipari innovációja között az AerinX
- A HTC VIVE Focus Plus továbbfejlesztett lencsékkel érkezik
- Az Ericsson tovább gyorsítja 5g-s fejlesztéseit
- Az Ericsson már 2019-ben világszerte elindítja az 5G szolgáltatást
- Az Ericsson kibővített 5G platformja lehetővé teszi a gyors, zökkenőmentes átállást
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.