Kilenc uniós országban indul kampány az online reklámiparban alkalmazott törvényellenes módszerek ügyében
Kilenc EU-s ország tizennégy emberi jogokat és digitális jogokat védő szervezetének részvételével, a Liberties koordinálásával ma indul a #StopSpyingOnUs (ne kémkedjenek utánunk) kampány, amelynek keretében egyszerre több helyütt nyújtanak be panaszt a viselkedésalapú reklámiparban alkalmazott törvényellenes módszerek ügyében. Többek között Németország, Belgium, Franciaország, Olaszország, Észtország, Bulgária, Magyarország, Szlovénia és a Cseh Köztársaság is csatlakozott a kampányhoz. A mostani panaszbenyújtási hullám a tavaly indult kezdeményezés során már a harmadik. Elsőként az Egyesült Királyság és Írország adatvédelmi hivatalaihoz érkeztek be panaszbeadványok.
A kampány során felkérik az európai és a nemzeti adatvédelmi hatóságokat, indítsanak vizsgálatot a adatok folyamatos, tömeges megsértése ügyében. Nap mint nap több száz milliárdszor kerül ugyanis sor ilyen mérvű adatsérelemre, aminek mindenki áldozata lehet, aki csak megnyit egy weboldalt.
„A kampányban szervezetek és magánszemélyek együttes erővel törekednek a személyes jellegű információk védelmére, lévén, hogy a beleegyezésünk nélkül is megoszthatnak olyan velünk kapcsolatos adatokat, mint a böngészési előzményeink, a tartózkodási helyünk, vagy akár a szexuális orientációnk, sőt, az egyedi azonosítóink. Az adatvédelmi hatóságokhoz benyújtott panaszok rámutatnak, hogy a valós idejű licitálást alkalmazó hirdetési rendszer feltehetőleg több száz vagy több ezer vállalatnak küldi szét a felhasználók személyes adatait. Ez a hirdetési módszer egyértelműen sérti az EU adatvédelmi szabályzatát (a GDPR-t). Emiatt indítottunk kampányt a GDPR végrehajtása érdekében, hogy többé ne kémkedjenek utánunk. #StopSpyingOnUs,” – közölte Simon Éva, a Liberties jogi szakértője.
Az emberi és digitális jogokkal foglalkozó szervezetek által benyújtott hivatalos kereseteken túl a Liberties és partnerszervezetei több nyelven elkészítették a panaszbeadványt olyan magánszemélyek részére, akik szívesen csatlakoznának a #StopSpyingOnUs kampányhoz. Egyes országokban bárki kifejezheti a támogatását azzal, hogy a Liberties.eu oldalon található levélminta felhasználásával elküldi a panaszt a saját illetékes adatvédelmi hivatalának.
„Szeretnénk, ha mindenki hallatná a hangját, ennek érdekében minden eszközt rendelkezésre bocsátunk, ami csak szükséges ahhoz, hogy ki-ki felléphessen az online reklámipar rendszerében elszenvedett jogsérelmekkel szemben. Ha valaki az engedélyünk nélkül megosztja a személyes adatainkat, fontos, hogy a tudtára adhassuk, ezt nem fogjuk annyiban hagyni” – jelentette ki Reich Orsolya, a Liberties advocacy munkatársa.
A digitális szféra számos kulcsfontosságú szereplője, köztük a Google is ehhez az online hirdetési módszerhez folyamodik, aminek következtében rengetegen vannak kitéve annak, hogy megosztják az adataikat. A Google DoubleClick (újabban „Authorized Buyers”, azaz felhatalmazott vevők) elnevezésű hirdetésmegosztója 8,4 millió weboldalon működik és több mint 2000 cégnek küldi szét a felhasználók személyes adatait ezekről az oldalakról. Azt szeretnék, hogy végre ne kémkedjenek utánunk. #StopSpyingOnUs
Kapcsolódó cikkek
- A nem személyes adatok szabad áramlása az EU-ban
- Jelentős változások jönnek a biztonsági kamerákra vonatkozó szabályokban
- Megjelent az in nuce DPO készlet
- A GDPR csak a kezdet volt – folytatódik a digitális világ akadálymentesítése
- GDPR tapasztalatok a régióban
- Néhány lépés a GDPR-nak megfelelő blokklánc megtervezéséhez
- Távol-keleti nyitás a GDPR-ban
- 50 millió eurós adatvédelmi bírság a GOOGLE-el szemben
- 2 milliárd euró megtakarítást hoz az uniós cégek számára a GDPR
- GDPR és adatvédelem: meglátni és eltörölni (vagy megvédeni)
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.