Tévés ismétlési jogdíjak

forrás: Prím Online, 2019. június 6. 12:49

25 éve rendelkezik jogszabály az ismétlési jogdíjról, amelyet Magyarországon az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) szed be, oszt fel és fizet ki évente az előadóművészeknek. A legutóbbi, azaz a tavalyi felosztás több mint kilencezer színészt érintett, a befizetett jogdíj több mint 150 millió forint volt. Az előadóknak átlagosan kifizetett jogdíj az ismétlési jogdíjjal együtt kifizetett magánmásolási és kábeles jogdíjakkal együtt sem haladta meg a harmincötezer forintot.

Nemcsák Károly színművész, a József Attila Színház igazgatója elmondta: „Tudatosítani szeretném mindenkiben, hogy ezek az ismétlések komoly hasznot hoznak a mai napig is a TV társaságoknak. Ezekért a műsoridőkért ismétlési jogdíjként a töredékösszegét fizetik ki annak, mintha ugyanennyi új műsort gyártanának.  Az ismétlési jogdíj évtizedek óta jól működik. Rendkívül fontosnak és eredményesnek tartom az EJI tevékenységét a televíziós ismétlési jogdíjak kezelésében”. Mindezt megerősítve Fehér Anna azt is elmondta: „Ma a színészek kevés előadóművészi joggal rendelkeznek, ezért különösen fontos az ismétlési díj, mert a nézők szempontjából is egyértelműen kifejezi az előadó fontosságát. Kifejezi a megbecsülést azért a teljesítményért, amelyet a közönség többször is szívesen tekint meg.” 

 

1000 előadóval indult

Az ismétlések után járó jogdíjfizetés rendszeréről – még jogszabályi háttér nélkül - 1985-ben állapodott meg az akkori EJI és MTV. Az első jogdíjkifizetésre 1986-ban került sor, amely mintegy 1000 előadót érintett. Az ismétlési jogdíjfelosztásnak azóta szinte minden magyar színész előadó kedvezményezettje lett. Olyan művész is akad, akinek annyi műsorát ismételték e három és fél évtized alatt, hogy összesen 12 millió forint jogdíjat kapott ezen a címen az EJI-től. 

 

Az MTVA és a többi tv csatorna is csak a saját gyártású műsorai után köteles jogdíjat fizetni. Ismétlési jogdíjra minden olyan magyar előadóművész jogosult, aki irodalmi vagy egyéb művészeti alkotás előadásában közreműködött.

 

A 2018-as jogdíjkifizetés során az MTVA csaknem ötezer műsort ismételt meg. A népszerű sorozatok ismétlésével az előadók mellett jól jár az MTVA is, hiszen percenként néhányszáz forint jogdíjat fizet a műsorszámok után. Ekkora összegért a legolcsóbb sorozatok epizódjait sem tudná megvásárolni, új produkciókat pedig végképp képtelen lenne készíteni.

 

Már a Comedy Central is fizet jogdíjat

Az EJI folyamatosan azon dolgozik, hogy a jogdíjfelosztás egyre pontosabbá, részletesebbé és átfogóbbá váljon. A televíziós ismétlési jogdíj területén jelentős pozitív változás, hogy az EJI-nek egy hosszabb jogvitát követően sikerült megállapodásra jutnia a Comedy Central nevű televíziós csatornát üzemeltető Viacommal. Ennek értelmében a csatorna 2018. július 1-től kezdve megfizeti az ismétlési jogdíjat az általa gyártott, illetve gyártatott, előadóművészi teljesítményt tartalmazó műsorok után. 

 

Az idei felosztás során az EJI egyébként 5200 feletti ismétlést fog feldolgozni és az előzetes adatok szerint ismét közel 10 000 magyar színész és más előadóművész részére fizet majd jogdíjat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14