Munkaerő-kisokos nagyvállalatoknak 7 lépésben
A vállalatok ma már egyre nagyobb kihívásokkal találják szembe magukat, ha a szakképzett munkaerő megtalálásáról van szó. Több kutatásból is kiderül, hogy a munkaerőpiac legnagyobb része Z és Y generációs fiatalokból áll, előbbiek – az 1995 és 2010 között születettek – pedig 2025-re a globális munkaerő 75 százalékát teszik majd ki.
A fiatal munkavállalóknak pedig újszerű igényeik vannak a munkahelyi légkörrel és folyamatokkal kapcsolatban. Szakmai kihívásokra, felelősségteljes munkára vágynak, és azonnali eredményeket akarnak, hiszen a digitalizáció korában nincs idő kivárni a ranglétra kijárását. Ezért ma már elengedhetetlen, hogy a cégek generációkra szabott üzenetekkel toborozzanak potenciális munkavállalókat, és meg tudják szólítani az ambiciózus, szakképzett tehetségeket, akiknek testre szabott fejlődési lehetőségeket kínálnak. Az energiamenedzsmenttel és automatizálással foglalkozó Schneider Electric hét pontban gyűjtötte össze a saját tapasztalatai szerint leghatékonyabb gyakorlatokat, amelyek segítenek a nagyvállalatoknak a munkatársak megtalálásában és megtartásában.
1. Működjünk együtt oktatási intézményekkel
A leendő munkaerő megszólítását érdemes már az egyetemi évek alatt elkezdeni. Ha együttműködést kötünk a számunkra releváns felsőoktatási intézményekkel, akkor már az iskolapadban felkészíthetjük a diákokat a gyakorlati munkára. Fontos, hogy a gyakornokok és a frissdiplomások számára lehetőséget biztosítsunk több szakmai terület kipróbálására is, hogy teljes rálátást kapjanak a szervezet működésére.
A Schneider Electric évek óta partnerségben áll többek között a BME-vel és az Óbudai Egyetemmel. A kezdeményezés sikerét jól mutatja, hogy a gyakornokok 95 százaléka a Schneider Electric munkavállalója lett, és van köztük olyan is, aki már középvezetőként dolgozik a cégnél.
2. Biztosítsunk lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre
Felmérések szerint a Z generáció a megmérettetések mellett elsősorban a mentorprogramokat keresi a vállalatoknál. Ezek során a kezdők valódi felkészítésben részesülnek, és bizonyíthatják rátermettségüket, így a vezetők is egyből visszajelzést kapnak a teljesítményükről. Emellett olyan vezetőkre vágynak, akik nemcsak tanítják őket, de segítenek megtalálni a nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket is. A globális cégek maguk is profitálhatnak abból, ha a külföldi leányvállalatokkal együttműködve szakmai csereprogramokat vagy egyéb hasonló lehetőségeket szerveznek, mert így új tudást, nézőpontokat hozhatnak be a napi működésbe. A Schneider Electric nemrégiben zárult EcoStruxure Academy programjának például szerves része a külföldi képzés, de általánosan jellemző, hogy a fiatal kollégák a cég külföldi irodáinál is megpályázhatják a számukra vonzó pozíciókat.
3. Adjunk minél nagyobb önállóságot
Nem hiába tartja a mondás, hogy „Teher alatt nő a pálma”. Ha kellő önállóságot és szabadságot biztosunk az újító szellemű kollégáknak, és bátorítjuk őket az innovatív gondolkodásra, a szakmai folyamatok megkérdőjelezésére, valamint a saját gyakorlatok kialakítására, akkor magukénak fogják érezni a céget, és úgy képviselik azt, mintha a sajátjuk lenne. Ez viszi előre őket és a vállalatot is. A Schneider Electric úgy véli, ez a tulajdonosi szemlélet a kulcs ahhoz, hogy a különböző korosztályú munkatársak folyamatos kihívást találjanak a munkában, és hosszú távon is szívesen maradjanak a cégnél. Az eredmények elismerése ugyanilyen meghatározó motiválóerő a munkavállalók számára. A vállalat minden szintjén bátorítsuk a kollégákat, hogy ismerjék el, jutalmazzák egymás extra erőfeszítéseit, kiváló teljesítményét és fontosabb szakmai mérföldköveit. Ezt felismerve a Schneider Electric néhány évvel ezelőtt elindította Step Up Recognition Programját, hogy meghonosítsa a szervezetben az elismerés kultúráját.
4. Fordítsunk kellő energiát a tehetséggondozásra
A fiatal kollégák esetében nemcsak a kinevelésre, hanem a megtartásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hiszen a jó szakembereket nem elég megtalálni, meg is kell tudni tartani. A tehetséggondozás ma a vállalatok egyik legkritikusabb sikertényezője, amely kortól függetlenül motiválja a munkatársakat az új tudás megszerzésére, így növeli a dolgozói elégedettséget. A képzésekből a cégek is profitálnak, hiszen olyan hozzáértő kollégákat kapnak, akiket hosszú távon tudnak alkalmazni.
A Schneider Electric folyamatosan képezi munkavállalóit, akik így jellemzően mindig megtalálják házon belül az újabb és újabb, inspiráló szakmai kihívásokat. A cég változatos képzési, illetve megtartó programjai között mindenki megtalálhatja a számára legtesthezállóbbat. A vezetői és önismereti tréningeken túl ilyen a Schneider Development Academy, amelyhez pozíciótól függetlenül bárki csatlakozhat vagy a Talent Program, amelyben a különböző területekről érkező tehetséges kollégák egy projektközösséget alkotnak. Az újonnan indult Reverse Mentoring Programban pedig a digitalizációt „anyanyelvi szinten beszélő”, fiatal kollégák oktatják a területen kevésbé jártas idősebbeket.
5. Törekedjünk a sokszínűségre
A munka akkor a leghatékonyabb, ha változatos a csapat összetétele, hiszen a különböző képességek összeadódnak és kiegészítik egymást. Nemzetközi projekteknél ez szinte adott, de helyben is fontos törekedni a vegyes csoportokra. Ezzel összhangban a Schneider Electric úgy állítja össze a csapatokat, hogy különféle képzettségű, korú, nemű, személyiségű és kultúrájú emberek alkossák azokat.
6. Nyújtsunk többet az alapoknál
A rugalmas munkavégzés és a távmunka lehetősége ma már szinte alapelvárás a multiknál. Érdemes azonban extrákat is bevetni a munkatársak bevonzása és megtartása érdekében. Ilyen lehet például a cafeteria, a masszázs, a sportolási lehetőségek és a magánegészségügyi szolgáltatások biztosítása vagy a Schneider Electricnél alkalmazott dolgozói részvényvásárlási program, amely egy hosszú távú, a vállalat által összeállított és támogatott befektetésialap-csomag. A dolgozók jóllétét a Schneidernél a munka-magánélet egyensúly megteremtését erősítő Global Family Leave kezdeményezés is támogatja, amely a GYES kiegészítésén kívül plusz fizetett szabadnapokat nyújt szülési szabadság, ápolási távollét vagy gyászidő esetén.
7. Teremtsünk kellemes munkakörnyezetet
A hatékony munkavégzést a kellemes irodai légkör is fokozza, ami az Y korosztály számára a legfontosabb szempontok között szerepel a munkahelyválasztásnál. A vonzó munkakörnyezet sokszor plusz pontot jelent a munkakeresőknél, és egyúttal a fluktuációt is csökkentheti.
A Schneider Electric modern okosirodájában minden lehetőség adott, hogy a munkavállalók igazán jól érezzék magukat, ami az eredményekben is pozitívan mutatkozik. Átlagosan nyolc év a cégnél eltöltött idő, akik azonban mégis távoznak, kilépő interjún adnak visszacsatolást döntésük okáról, amellyel a társaság arra törekszik, hogy folyamatosan javítson működésén.
Kapcsolódó cikkek
- Szabadságolás igazságosan
- Adatközpont-bővítés a nulláról 7 hónap alatt
- Sláger a hibrid, de nehéz kezelni
- A kávéfőzés ideje leáldozott
- Az alkalmazottak fele elégedetlen munkahelyével
- Az IT szakemberek közel fele külföldre költözne egy jó állásért
- Fel kell pörgetni a vállalaton belüli mobilitást
- Egyre forróbbak az adatközpontok!
- Nagyot nőtt az állást kereső informatikusok és vendéglátósok száma
- A vállalatoknak nem kell egy kis áramszünet
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.