Uniós rendelet védi a vállalkozásokat az online közvetítőcégekkel szemben
Az eddigieknél szigorúbb szabályok mellett, átláthatóbban kell működniük 2020. július 12-től a vállalkozások és fogyasztók közé ékelődő online közvetítő szolgáltatóknak. Nemrégiben lépett ugyanis hatályba az Európai Unió e kör tevékenységét szabályozó rendelete. Az online közvetítő szolgáltatóknak ennek megfelelően egy éven belül alaposan újra kell gondolniuk, milyen szerződéses feltételekkel működnek és megfelelő panaszkezelési rendszert is működtetniük kell üzleti partnereik számára.
Az interneten vásárló fogyasztók legtöbbjének talán fel sem tűnik, hogy az általuk kiszemelt áru vagy szolgáltatás a legtöbb esetben az eladótól közvetítő cégeken keresztül jut el hozzájuk. Ilyen online közvetítő szolgáltatóknak minősülnek például az online kereskedelmi platformok (pl. Amazon, Alibaba), a különféle applikációkat kínáló webáruházak (pl. Google Play, iStore), az internetes összehasonlító oldalak (pl. árukereső.hu, argep.hu) és közösségi médiaplatformok (pl. Facebook Marketplace). Mivel az online közvetítőkön keresztül bonyolódó kereskedelmi forgalom folyamatosan bővül, a vevőket elérni kívánó vállalkozások egyre jobban ki vannak szolgáltatva nekik.
Kikre vonatkozik a szabályozás?
A folyamatokat látva döntött úgy az Európai Unió, hogy rendeletben szabályozza a vállalkozások és az online közvetítő cégek kapcsolatát, méghozzá úgy, hogy az tisztességes és átlátható legyen. A szabályokat azoknak az online közvetítő cégeknek kell alkalmazniuk, amelyek az EU területén működő és uniós polgároknak árut vagy szolgáltatást kínáló üzleti vállalkozásokkal állnak kapcsolatban. „Az érintetteknek alig egy évük van az előírások teljesítésére, mivel a rendeletbe foglalt szabályokat 2020. július 12-től alkalmazniuk kell. A rendelet előírásainak megszegése esetén pedig nemcsak az online közvetítők üzleti partnerei, de az érdekképviseletek is a nemzeti bírósághoz fordulhatnak” – mondta dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.
Mit hoz a jövő?
„Az online közvetítőknek alig egy éven belül a rendelet miatt újra kell gondolniuk szerződéses feltételeiket és életre kell hívniuk saját panaszkezelési rendszerüket is. Az online közvetítőket tömörítő szervezeteket pedig a rendelet arra ösztönzi, hogy dolgozzanak ki szakmai etikai kódexet is. Az új szabályoknak köszönhetően tehát szigorúbb, de átláthatóbb feltételek között működhetnek majd az online közvetítő szolgáltatással foglalkozó vállalkozások” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje. A jogszabályi előírásoknak megfelelni azonban cseppet sem egyszerű. Számos területen, például a rangsorolási kritériumok meghatározásánál, vagy más közvetítők igénybevételének korlátozásánál ugyanis a rendelet előírásai mellett más, például adatvédelmi, versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályokat is figyelembe kell venni.
Mire terjed ki a rendelet?
Átláthatóság megkülönböztetett partner esetén: Ha az online közvetítő maga is kereskedik, tehát maga is kínál árucikkeket vagy szolgáltatásokat a fogyasztók számára, vagy egyes partnereit különleges bánásmódban részesíti, akkor a többi üzletfelét tájékoztatnia kell arról, milyen előnyöket biztosít saját maga, vagy a kiemelt partnerei számára.
Más platformok igénybevételének korlátozása: Amennyiben az online közvetítő megtiltja vagy korlátozza, hogy üzletei partnerei más platformokat is használjanak, esetleg nem engedi, hogy azok máshol kedvezőbb feltételekkel kínálják termékeiket, akkor megfelelően meg kell indokolnia, miért alkalmazza ezt a korlátozást.
Rangsorolás: Egyértelmű, milyen előnyei vannak annak, ha egy online közvetítő rangsort készít a vele kapcsolatban álló társaságok termékeiről vagy szolgáltatásairól. Ezért a rendelet szerint 2020 júliusától már szerződésben kell lefektetniük, milyen főbb szempontok szerint készítik ezeket a listákat. Az online keresőprogramokat működtetők pedig kötelesek lesznek megjeleníteni ezeket a kritériumokat. A szerződésben külön ki kell térniük arra is, hogy külön díj befizetésével bármelyik vállalkozás befolyásolhatja-e a rangsor alakulását.
Az adatokhoz való hozzáférés: Az online közvetítéssel foglalkozóknak tájékoztatniuk kell üzleti partnereiket arról, hogy miként, milyen feltételekkel és pontosan milyen adatokhoz férhetnek hozzá. Itt arra is ki kell majd térni, hogy az üzleti partnerek használhatják-e az összegyűjtött adatokat, valamint azokhoz harmadik fél hozzájuthat-e?
Szerződési feltételek: A szerződési feltételeket világosan és érthetően megfogalmazva könnyen hozzáférhetővé kell tenniük az online közvetítőknek. Ha ezek a feltételek változnak, akkor arról legalább 15 nappal korábban tájékoztatniuk kell üzleti partnereiket.
Szolgáltatás felfüggesztése, korlátozása, megszüntetése: Igaz ugyan, hogy az online közvetítők jogos érdeke lehet, hogy egyes partnereik számára felfüggesszék, korlátozzák, vagy elérhetetlenné tegyék szolgáltatásukat, ám egy ilyen lépés jelentősen befolyásolhatja az adott partner üzletmenetét. Emiatt az ilyen döntésekről, azok indokairól tartós adathordozón tájékoztatni kell az érintetteket. Ám lehetőséget kell biztosítani arra, hogy azok a döntést online panasz formájában vitathassák.
Vitarendezés: Az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató és 10 millió eurónál nagyobb árbevételt elérő online közvetítőknek a rendelet értelmében könnyen hozzáférhető, ingyenes belső panaszkezelési rendszert kell kialakítaniuk partnereik számára, amely alkalmas a panaszok észszerű időn belüli kezelésére. Ezen felül ki kell választaniuk két olyan mediátort is, akikkel a vitarendezési folyamatban együttműködnek.
Kapcsolódó cikkek
- Megérkezett a Google új szolgáltatása a magyar piacra
- Az üzleti digitalizáció buktatói
- Így vásárolunk iskolakezdéskor
- Nincs több türelem GDPR ügyekben
- Biztonsági öv nélkül száguldozunk az internetes sztrádán
- Egy évtizeden belül jöhetnek a légitaxik?
- Influenszerek, gyermekreklámok
- Eltűnhet 2040-re a rák és a cukorbetegség?
- Veszélyben az USA-ba történő adattovábbítások érvényessége?
- Felfüggeszthetik a Facebook ÁSZF-jét?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.