Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni
Az automatizáció terjedésével ugyan egyre több programozóra van szükség, viszont ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, az alapkompetenciáit is fejlesztenie kell. A Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupján Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője a munkaerőpiac átalakuló igényei kapcsán arra is rámutatott, hogy a felnőtt lakosság jelentős része nem éri el Siri vagy a Google szövegértési szintjét. A bootcampek oktatási módszertana ugyanakkor hatékonyan segíti a kritikus szemlélet és problémamegoldási készségek fejlesztését.
A programozó bootcampek 2015-ös indulásuk óta már közel 2000 juniort bocsátottak a magyar munkaerőpiacra. Hogyan tudnak beilleszkedni a képzésről kikerülő fejlesztők az IT cégeknél, mire van szüksége valójában a piacnak - ezeket a kérdéseket járta körül a Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupja.
IT szektortól függetlenül általános trend, hogy újfajta készségekre van szükség - kezdte az estét Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője. Az ATM-ek és banki ügyintézők példáján mutatta be az átalakulást. “Ahogy terjdeni kezdtek a bankautomaták, visszaesett az ügyintézők száma, majd egy ponton megfordult ez a folyamat. Ezek az új banki ügyintézők ugyanakkor már teljesen mást csinálnak: ‘pénzszámlálás’ helyett ügyféllel beszélgetnek, megértik, milyen pénzügyi termékre van szükségük, majd ennek megfelelő termékeket ajánlanak nekik.”
A PwC Magyarország friss tanulmánya szerint az automatizáció 2030-ig hullámokban körülbelül 1 millió embert fog érinteni Magyarországon. Egyrészt a rutinszerű, fizikai tevékenységek esetében folytatódik a robotizáció, emellett a rutinszerű, kognitív feladatoknál is elindul egy automatizálási folyamat. “Azok, akik nem beszélik az angol, illetve a programozás ‘nyelvét’, perifériára fognak szorulni - emelte ki Horváth Ádám. - Egy sikeres önéletrajz kötelező elemei lesznek az információmenedzsment, kritikus szemlélet, elemzés, mintázatfelismerés, algoritmizálás, információk rendezése és bemutatása, optimális elérése.” Horváth Ádám arra is rámutatott, hogy a bootcampek oktatási módszertana erre az új munkaerőpiaci környezetre készít azáltal, hogy frontális oktatás helyett problémamegoldásra tanít. A szakember szerint azt is fontos látni, hogy bizonyos szint alatt a programozás is automatizálható: “A felnőtt lakosság mindössze 10%-ának van 4-es, 5-ös olvasási, illetve szövegértési készsége, miközben a Google és Siri már 3-as szint fölött jár. A 3-as szint alatti tevékenységek könnyen helyettesíthetők algoritmussal. Így ahhoz, hogy valaki jó programozó legyen, ezeket az alapkompetenciákat - matematika, olvasás, szövegértés - is fejleszteni kell. Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni.”
Azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információt
A magyar alapítású szoftverfejlesztő cég, a Loxon két HR Business Partnere, Péczka Fatime és Fehér Vanda is egyetértettek abban Horváth Ádámmal, hogy hosszú távon a jó képességek a legfontosabbak ahhoz, hogy valaki sikeres fejlesztő legyen. Ugyanakkor felhívták rá a figyelmet, hogy a bootcampből kikerülő programozók esetében is van egy minimálisan elvárt tudásszint, ami ahhoz kell, hogy valaki elinduljon a pályán. A HR szakemberek javaslata szerint a szerteágazó, de felületes ismeretek helyett a kezdőknek érdemes egy szűkebb területre fókuszálni, és ott mélyebb tudást szerezni. “Két jelölt között sok esetben a szorgalom dönt. Az interjún gyakran előfordul, hogy az egyik senior fejlesztőnk egy kódsorról beszélget a jelöltekkel. Azt tapasztaltuk, hogy aki már a képzés alatt fordított időt arra, hogy az elméletnek is utánanézzen, az a kollégánktól kapott információk alapján sokkal könnyebben el fog jutni arra a következtetésre, amire kíváncsiak vagyunk. Mi pedig pont azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információkat” - meséli Fehér Vanda.
A HR szakemberek szerint a sikeres elhelyezkedéshez ezen kívül nagyon fontos a hozzáállás, legfontosabb szempontként az alázat, tanulási vágy és önfejlesztés iránti igény meglétét emelték ki.
Christopher Roy Turner, a DXC Technology Digital Transformation Unit Leadje hozzátette, hogy IT területen is egyre fontosabb, hogy valaki jól bánjon az emberekkel, erősek legyenek a soft skilljei. A beilleszkedés kapcsán arról is mesélt, hogy a szervezeteknek is felelőssége van abban, hogy fenntartsák a pályakezdő fejlesztők motivációját. “A bootcampből érkező fejlesztőknél azt látom, hogy amikor megérkeznek hozzánk, hihetetlenül motiváltak, majd ez a motiváció gyorsan zuhanni kezd, amikor rátesszük őket projektekre, és a hirtelen mélyvíz azt érzik, nem elegendő a tudásuk.” A Bain & Company tanácsadó cég, Time, talent, energy című könyvében szereplő tanulmánnyal mutatta be a motiváció fontosságát: “Kutatással igazolták, hogy egy elégedetlen munkavállalóhoz képest 40%-kal produktívabb egy elégedett kolléga. Egy elkötelezett munkavállaló még ehhez képest is további 44%-kal, míg az, akit inspirál a munkahelye, 125%-kal termelékenyebb.”
Az estét Czabai Tamás, a Green Fox 2017 februárjában végzett hallgatója zárta, aki vegyész pályáját hagyta ott a programozásért, ma pedig már az Oracle Senior UI Engineer-eként dolgozik, ezzel is bizonyítva, hogy a bootcampekből is lehet nagyot ugrani néhány év alatt.
Kapcsolódó cikkek
- Öt menő ajándékötlet karácsonyra, hogy a gyerek játszva megtanuljon programozni!
- Új megoldás a senior szűkében lévő szoftverfejlesztő cégeknek
- Intelligens adatmozgatás - Ericsson Programozó Bajnokság 9.0
- Három szakma, ami 10 év múlva is sokat fizet majd
- Nőket hív programozni nyitási ösztöndíjával a Wild Code School
- Túllépnének a pedagógusok az iskolai kereteken a műszaki pályaorientációban
- Nemzetközi programozó iskola érkezik Magyarországra
- Az egyetem nem csak az egyetemről szól
- Elstartolt a Green Fox Academy részidős programozóképzése
- Hogyan lesz egy háromgyerekes fizikusból programozó egy innovatív ITC-cégnél?