A biztosítási iparágat is elérte a digitalizáció
Az IDC és a Liferay közös biztosítási ágazatban végzett legfrissebb tanulmánya szerint az IT-kiadások globálisan 5,2 százalékos éves növekedést vetítenek előre 2022-ig, és elérik a 126 milliárd dolláros határt.
A kutatás szerint, ez az óriási növekedés az új, ügyfélközpontú technológiáknak köszönhető. A biztosítási szektorban az ügyfelek tapasztalatainak felhasználása és beépítése az ügyfélszolgálati folyamatokba 2022-re várhatóan, mintegy 22 százalékos részesedést hozhat, amely mintegy 27,9 milliárd dolláros éves növekedést eredményezhet az iparági szereplők számára. Érdekes adat az is, hogy a megkérdezett biztosító társaságok mintegy 55 százaléka tervezi, hogy az ügyfélkezelést egyfajta dedikált online portálra helyezi hamarosan át, hívja fel a figyelmet Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője. A tanulmány azt vizsgálta, hogy a digitalizáció hogyan formálja át a biztosítási iparágat.
Virtuális ügyintézők
A megkérdezett biztosító társaságok mintegy 31 százaléka tervezi, hogy ügynökeit “virtualizálja”, azaz olyan platformokat telepít az ügyfelek és a biztosítási tanácsadók közé, amin keresztül személyre szabott információkkal lehetséges az ügyintézést kezelni. “Az is egyre látványosabb, ahogyan a digitalizáció megváltoztatja az ügyfélszokásokat is. A “klasszikus” bánásmód helyett manapság a valódi, egyénre szabott szolgáltatás-csomagokkal lehetséges hűséges ügyfélkört kialakítani. A kutatás kiemeli azt is, hogy a biztosító társaságok 60 százaléka már a legfontosabb prioritásként jelölte meg az ügyfelek vonzását, megtartását és a modernizált kommunikációt” - magyarázza Balogh Zsolt. Ugyanis a digitális transzformáció elemeit felhasználva, egyfajta többcsatornás, ún. omnichannel, élményalapú kommunikációs modell kialakítása zajlik a biztosítási ágazatban is.
“Azonban ne felejtsük el, hogy az iparág egyelőre a régi mechanizmusaival küzd, a digitalizáció terén pedig jelentős lemaradásban van a többi területhez képest. Ezért az iparági szereplőknek fontos tisztában lenni azzal, hogy a szervezet átalakításához - figyelembe véve a már megváltozott ökoszisztémát - a legzökkenőmentesebb ütemtervet készítsék elő. Az üzleti folyamatokba szükséges, tehát beilleszteni a mesterséges intelligenciát, a big data technológiát, az Internet of Things (IoT) modelleket, továbbá meg kell érteni az ügyfelek elvárásait és szempontjait, illetve figyelemmel kell kísérni a vevői interakciókat, s mindezek alapján kell elkészíteni az üzleti stratégiát” - hangsúlyozza Balogh Zsolt. Az IDC-Liferay közös kutatása alapján a megkérdezett társaságok mintegy 60 százaléka már ezen irányok alapján alakítja át működését.
Mit jelent az ügyfélközpontúság a biztosítók számára?
A digitalizációs forradalomnak köszönhetően, a korábbi termékközpontú gondolkodást felváltja az ügyfélközpontú, ezen belül is az egyéni igényeket kielégítő gondolkodásmód. “Mindez pontosan azt jelenti, hogy azt kell vizsgálni, hogy mit akarhat a “person”, azaz a személy, nem pedig azt, hogy mire vágyik egy nagyobb, szegmentált ügyfélcsoport” - emeli ki Balogh Zsolt. Az ilyen mélységű analitikához azonban az élmény-platformok adatelemző tulajdonságait érdemes alkalmazni.
“A biztosító társaságoknak egyelőre meg kell küzdeniük a régi rendszereikkel, majd el kell távolodniuk a manuálisan vezérelt felületeiktől és üzleti folyamataiktól, ezután pedig nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az saját alkalmazottaik elégedettségére és szorosabb együttműködést kell kialakítaniuk az ökoszisztéma szereplőivel is” - teszi hozzá Balogh Zsolt.
IDC jóslatok
- 2020-ig – Nemzetközi viszonylatban a vállalatok legalább 50 százaléka fokozatosan integrálni fogja ügyfélkezelési folyamataiba az adatalapú elemzési módszereket.
- 2022-re – A vásárlói szokások mintegy 20 százalékát izgalmas és színes élményekké alakítják át, integrált és személyre szabott digitálisan csatlakoztatott multimédia eszközök révén.
Az IDC ajánlásai a biztosítási iparág szereplői számára
- Termékközpontú gondolkodásmódról váltsunk ügyfélközpontú gondolkodásra, hogy kialakítsuk a vásárlói lojalitást.
- Kiemelten kezeljük a vevői élményeket, amelyeket a megfelelő elemzéssel egyénre lehet szabni.
- Minden biztosító társaság dolgozzon ki ütemtervet és rendelkezzen saját digitális stratégiával.
- A szervezetek hatékonyan építsék be a mesterséges intelligenciát, a felhő és a Big Data technológiát a szolgáltatásaik támogatásához, illetve igazítsák hozzá a külső és a belső folyamataikhoz.
- A biztosító társaságok bátran használják ki az élményplatformok által kínált adatalapú módszertanokat.
- Az elkészült élményplatformhoz csatlakoztassák a biztosítási tanácsadókat, a brókereket, az alkalmazottakat, hogy a közös adatbázison keresztül kiszolgálhassák az ügyfeleket.
“Az IDC-vel közösen végzett kutatásunkkal az volt a célunk, hogy globálisan felmérhessük a biztosítási szektorban rejlő jövőbeni üzleti lehetőségeket. Bár ebben a szegmensben egy lassabb fordulat várható, mint például a bankszektorban, mégis úgy látjuk, hogy egy újabb, jelentős piacot sikerült feltérképeznünk” - teszi hozzá Balogh Zsolt.
Kapcsolódó cikkek
- Digital Health Summit – minden, amit ma tudhatunk a jövő egészségiparáról
- Dr. Balog Ádám, az MKB Elnök-vezérigazgatója az ORACLE OpenWorld szakmai előadója
- Költségcsökkentéssel digitalizálódna a bankszektor
- Ezt nyerik a biztosítók a digitalizációval
- Az európai szakpolitika kedvez a nemzeti digitális fejlődésnek
- Ezekre a techológiai trendekre érdemes most figyelnie cégvezetőként!
- Így válthatja le személyi igazolványunkat, útlevelünket egy okostelefon
- Küszöbön a könyvelőszakma digitalizációja
- Önmagában az IoT nem elég
- Évértékelő: Már komolyan veszik a vállalatok a digitalizációt
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.