Napról napra növekszik a rendelkezésre álló tehetségek száma
A magyar vállalkozások egy hónapja számos szektorban még munkaerőhiányról számoltak be, a munkaerőpiaci változások miatt viszont mára napról napra nagyobb tehetségbázis érhető el a hazai elbocsátások és a külföldről hazatérő munkavállalók miatt is. Bár az álláshirdetések száma globálisan csökken, a versenyképes szektorok vállalatai már rájöttek, a hosszútávú munkaerőpiaci siker kulcsa az, ha a lehető legjobb megfelelőséggel rendelkező emberek csatlakoznak hozzájuk.
Magyarországon az álláshirdetések száma drasztikusan, átlagosan 70 százalékkal csökkent a legjobban sújtott iparágaknál, de bizonyos szektorok, mint az online értékesítés, a logisztika, a digitális iparágak szereplői itthon és a globális piacokon is nagy arányban növekednek. A versenyképes vállalati szektor fejlődésének kulcsa, hogy a lehető leggyorsabban a legmegfelelőbb emberek csatlakozzanak a cégekhez, a kellően flexibilis munkavállalók pedig a krízisben is új lehetőségeket találhatnak. Ha a toborzás leáll, az a versenyképes szektorokban szinte azonnali munkaerőhiányt eredményez.
A globális gazdaságot ért kihívás egyidőben, válogatás nélkül érezhető a világ minden pontján. Bár a Reuters kimutatása alapján Kína már elkezdett visszarendeződni, így múlt héten az ott működő multinacionális vállalatok 95%-a már újra aktív volt, a kis- és középvállalkozások 60%-a pedig a krízis előtti üzemszintre állt be. A járvány terjedése miatt azonban az Európai Unió és az Egyesült Államok még kivár. A magyar munkaerőpiacon is számos, eddig nem tapasztalt változás prognosztizálható: a külföldön élő nagyszámú magyar munkaerő egy része hazatér, de a feltörekvő, startup vállalkozásoknál is nagy átrendeződés várható. A hazai, jövedelemtermelő képesség nélküli, pusztán finanszírozásból működő kb. 1200 startup, ami a startupok 66 százaléka, elbocsátott munkatársai is elérhetőek lesznek más iparágak számára.
Azok a startup vállalkozások és nagyvállalatok, amelyek a jelenlegi piaci igényt alátámasztó, digitális megoldásokra (önvezető autó, online kommunikációs eszközök és e-értékesítés) fókuszálnak, növekedésükkel további munkatársfelvételt indítanak, ami már látható is a nemzetközi piaci elmozdulásokban. Az Amazon multinacionális nagyvállalat 100.000 munkatársat keres, míg a hagyományos nagy amerikai üzletláncok (Walmart, CVS, Kroger) a bolti és főleg online kereskedelem területére több ezer új munkatársat vesznek fel.
Munkavállalói oldalról a magyar gazdaságélénkítő csomag számos területen nagy segítség lehet, de aki most kényszerszabadság alatt vár a helyzet változására, az is lehetőséget kap arra, hogy jelenlegi céges státuszát átgondolja. Amennyiben úgy érzi, hogy munkahelye a bejelentendő támogatások ellenére veszélyben van, azonnali álláskereséssel, valamint képzési programok haladéktalan elkezdésével tud reagálni.
Fehér Zsolt nemzetközi HR-szakértő szerint a globális trendek azt mutatják, hogy amikor sok szereplő kivár, a tudatosan, fenntarthatóan gondolkodó cégek számára ez kedvező időszak a tervezésre és a lépéselőny megszerzésére. A krízishelyzetben munkakeresővé vált tehetségek elérése ugyanis hosszú távon jelentős piaci előnyökhöz juttathatja a különböző szektorok szereplőit. A munkaerő-kiválasztás és a munkakeresés folytatása, a jelenlegi helyzetre adaptált, eredményes döntéshozatal a magyar vállalkozások és munkavállalók elemi érdeke az egészségügyi krízis alatt is.
Kapcsolódó cikkek
- Lassítottak a toborzásban, de optimisták a magyar cégek
- Öt év alatt versenyképesebbé válhat a magyar gazdaság
- Nagyon megugrott a szakmunkára jelentkezők száma
- 2020-as munkaerőpiaci trendek
- A magyarok több mint fele hajlandó lenne átképezni magát
- Hónapokba telik betölteni egy megüresedő állást
- Néhány szektorban csökkenni kezdett a munkaerőhiány
- Mit mond rólad a digitális profilod?
- Fel kell pörgetni a vállalaton belüli mobilitást
- Vissza a chaplini Modern időkhöz
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.