Automatizált megoldások az egészségügyi szektorban
Jesper Sonne Thimsen, a Mobile Industrial Robots Közép- és Kelet-európai régiójának értékesítési igazgatója
Napjainkban a világ kiemelt figyelmet fordít az egészségügyi szektorra, mely során górcső alá kerülnek a működési- és munkafolyamatok, valamint a kapacitások területe is. A munkafolyamatok optimalizálásának szükségessége azonban ebben a szektorban nem új keletű. Különféle iparágak – beleértve az egészségügyet is – gyártóvállalatai és intézményei autonóm mobil robotok segítségével szereznek versenyelőnyt a termelékenység és rugalmasság szempontjából egyaránt.
A manuális szállítási feladatok strapabíró, intelligens AMR-eknek való átadása optimalizálja a munkafolyamatokat. Így nem meglepő, hogy az egészségügyi szektor is kihasználja ezt a lehetőséget, és már számos példa áll rendelkezésre, melyek bemutatják az AMR-ek kórházakban, vagy egyéb egészségügyi intézetekben betöltött szerepét.
Az AMR-ek biztonságosan dolgoznak az emberek közvetlen közelében, könnyen telepíthetők, és segítenek a vállalatoknak növelni működésük hatékonyságát. Az autonóm és együttműködő mobil robotok új generációja a befektetés gyors megtérülését biztosítja, amire gyakran kevesebb, mint egy év alatt sor kerül.
A kórházak üdvözlik az innovatív technológiákat
A dániai Zealand-i Egyetemi Kórháznak évi 400 ezer járóbeteg ellátására és 90 ezer páciens kórházi ápolására rendelkezik kapacitással. A kórház innovatív intézkedésekbe fektet be annak érdekében, hogy biztosítsa az intézmény zavartalan működését annak további bővülése során, ami kiterjed a modern technológia, például az autonóm mobil robotok (AMR-ek) telepítésére is. A felszereléshiány elkerülése érdekében korábban a kórház szolgáltató személyzete hetente intézett kiszállításokat a különböző osztályokhoz. Ez a manuális procedúra megterhelőnek bizonyult, nehéz súlyok emelésével járt, és sokat elvett az alkalmazottak értékes idejéből, így hát a kórház egy MiR100 AMR-t telepített, hogy naponta szállítson steril eldobható eszközöket a kórház öt osztályának. A robot hetente több mint 10 kilométert tesz meg, amivel növeli a kiszolgálás minőségét, minimalizálja a raktározáshoz szükséges helyet, lépéseket takarít meg, és megelőzi a készlethiányt. A MiR mobil robotjával a kórház javítani tudta munkafolyamatait, és minimálisra csökkentette a várakozási időket a gyakoribb és célzott kiszállításoknak köszönhetően. Az AMR munkája annyira pozitív fogadtatásban részesült, hogy a kórház már további hasonló feladatok automatizálását tervezi, például a gyógyszerek a kórházi gyógyszertárakból és laboratóriumokból való továbbszállítását.
Egy másik intézmény, az ugyancsak dániai Dél-Jütlandi Kórház egy MiR100 robotokból álló flottát alkalmaz vérminták és rákgyógyszerek szállítására. A munkatársak okostelefonon keresztül tudják magukhoz hívni az „Ejnar” névre hallgató robotot, és amikor megérkezik, ráhelyezik a szállítmányt, majd útjára küldik. A Dél-Jütlandi Kórház robotokért felelős igazgatója Poul Martin Møller így nyilatkozott az AMR-ekről: „Ejnar a kórházi környezet szerves részévé vált, és nem ritka azt hallani, hogy a páciensek egy „Szia, Ejnar!”-al köszöntik a MiR100-at, sőt, beszélnek is hozzá, amikor találkoznak vele a folyosón.” Az önvezető járműveket a kórházakban általában arra használják, hogy alagsori folyosókon keresztül szállítsanak árut, viszont a kedvező megtérülés és az együttműködő robotok közvetlenül a kórtermekhez való gyógyszerszállításának pozitív tapasztalatai arra ösztönzik a Dél-Jütlandi Kórházat, hogy a jövőben kiterjessze a mobil kobotok ilyen módú alkalmazását.
Háttértámogatás az orvosi eszközök gyártása során
Nemcsak az egészségügyi intézmények, hanem az orvosi eszközök gyártószektora is alkalmaz AMR-eket, többek közt a speciális orvosi termékeket gyártó Argon Medical Devices is. Az orvosi eszközök gyártásának higiéniai követelményei miatt a személyzetnek védőfelszerelést kell hordania, amikor a tisztatérben dolgoznak, majd le kell venniük azt, amikor megkezdik az anyagok kiszállítását a gyáron belül, mindez pedig értékes órákat vesz el a munkaidejükből. Továbbá, az anyagok szállításának folyamata önmagában egy hozzáadott értékkel nem bíró feladat, ami nem vesz igénybe emberi döntéshozatali képességeket. Ezek a körülmények vezettek ahhoz, hogy az Argon egy MiR200 robotot telepítsen, amit a munkatársak mobiltelefonjukon keresztül tudnak vezérelni, és a tisztatér és a raktár között szállít eszközöket. Így értékes idő szabadult fel, mivel a tisztatérben dolgozó alkalmazottaknak ezután már nem kell miden alkalommal levenni a védőfelszerelést, amikor szállításra van szükség. Ezen felül a robot intuitív webes felhasználói felülete, valamint az a tény, hogy sem vezetékekre, sem mágnesekre nincs szüksége a működéshez, gyors és egyszerű üzembe helyezést tett lehetővé. Mindennek eredménye, hogy az Argon Medical Devices érintett személyzetét értékesebb feladatokkal tudja megbízni. A megtakarított idő egy teljes műszakban dolgozó alkalmazott munkaidejét tette ki, ami azt jelentette, hogy az Argon befektetése mindössze egy év alatt megtérült.
Kapcsolódó cikkek
- Globális válság és a robotika helyzete
- Az együttműködő robot alkalmazások típusai
- Mobile Industrial Robots - Fejlődés a közép- és kelet-európai piacon
- Tévhitek és mítoszok a Cobotokról
- Az OnRobot bemutatja az “Eyes” 2.5D-s képfelismerő rendszert
- Az autóipari vállalatok autonóm mobil robotokkal optimalizálják belső logisztikájukat
- Miért van szüksége az FMCG szektornak automatizált belső logisztikára?
- MiR-diadal: a dán cég ismét új mércét állított fel egy új robottal
- A MiR kutatást végzett az AMR-ek belső logisztikában betöltött szerepéről
- Virágzik az AMR-eket alkalmazó logisztikai rendszerek piaca!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.