Intelligens abroncsfigyelő rendszert fejleszt a Microsoft-tal közösen a Bridgestone
A világ első, az abroncssérüléseket valós időben figyelni képes monitoring rendszerét fejleszti a Bridgestone a Microsoft-tal közösen. Az abroncssérülések komoly közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, mivel a műszaki hibák miatt bekövetkező autóbalesetek mintegy 30%-át okozzák*.
A hiányzó láncszem az abroncsproblémák kezelésében
Az abroncsproblémákat négy fő kategóriába sorolhatjuk: nem megfelelő abroncsnyomás, az abroncs anyagának elöregedése, rendellenes kopás, végül pedig a járdaszigetek, kátyúk és az úton lévő tárgyak által okozott sérülések.
Szerencsére ezek többségét napjainkban már megbízhatóan tudjuk kezelni. Az abroncsnyomás-figyelő rendszer (TPMS) ugyanis 2012 óta minden autóban kötelező tartozék, ami nagyban segíti az autósokat a megfelelő nyomás fenntartásában, a rendszeres szerviz és a gumicsere pedig védelmet nyújtanak a kopás és elöregedés okozta abroncssérülésekkel szemben.
Az egyetlen kivétel és biztonsági rés eddig az abroncs sérülése volt, amelyet csak manuális vizsgálattal lehetett megállapítani. Ezek a bármikor bekövetkező sérülések balesetet okozhatnak, ezen kívül pedig a jármű más komponenseire is veszélyt jelentenek, például károsíthatják a felniket és a felfüggesztést, így további veszélyforrást jelentenek.
Erre a problémára jelent megoldást a Bridgestone új abroncsfigyelő rendszere, amely valós időben jelzi a gumiabroncsok sérüléseit. A fejlesztés a Microsoft MCVP felhő alapú keretrendszerét használja, amely a gépjárműben alapból megtalálható hardverrel és szenzorokkal együtt gyűjti az adatokat, az abroncs felületét és a karkaszt érintő eseményeket pedig algoritmusok segítségével figyeli. A vezető tehát azonnal értesül a veszélyről, és megteheti a szükséges intézkedéseket. Más, hasonló rendszereknél kiegészítő hardvert kell a gépjárműbe szerelni.
További lehetőségek
Az abroncs sérüléseit figyelő rendszer sokrétűen alkalmazható, ugyanis nem csak azzal kapcsolatban rendelkezik adatokkal, hogy mikor történt az abroncssérülés, de arra vonatkozóan is, hogy hol. Ezáltal tágabb betekintést biztosít az útviszonyokba és a környező infrastruktúrába, ez pedig felhasználható arra, hogy a közútkezelőt tájékoztassuk a kátyúk kialakulásáról és azok helyéről. A jövő önvezető autói szintén haszonélvezői lehetnek a rendszernek - ezek a járművek ugyanis megosztják a veszélyekkel kapcsolatos információkat a közelben haladó többi autóval és a felhőben lévő adattárakkal.
A Bridgestone új abroncsfigyelő rendszere minden olyan járműpark és eredeti alkatrész beszállító (OEM) számára rendelkezése áll, amely MCVP-t használ. A Microsofttal létrehozott partnerség azt is lehetővé teszi a Bridgestone számára, hogy továbbfejlessze ezt a megoldást, és minden fontos flotta és OEM partner követelményeit teljesítse.
Digitális partnerség a mobilitás jövőjéért
Az MCVP egyetlen következetes, felhő alapú, horizontális felületet biztosít olyan digitális lehetőségekkel, amelyekre rá lehet építeni az ügyfélközeli megoldásokat, ideértve a járművön belüli infotainment rendszereket, a fejlett navigációt, az önvezetést, a telematikai és előrejelző szolgáltatásokat, valamint az over-the-air (OTA) frissítéseket. Ez magába foglalja a Microsoft Azure-hoz tartozó vállalati szintű globális elérhetőséget is.
Az MCVP olyan digitális infrastruktúrát biztosít a Bridgestone számára, amelynek segítségével az abroncsgyártó előbb lesz képes olyan integrált mobilitási megoldásokat szállítani ügyfeleinek, melyek révén azok kihasználhatják a Microsoft Azure felhőszolgáltatás, valamint a mesterséges intelligencia és az Ipar 4.0-ás megoldások előnyeit.
A Microsoft számára a Bridgestone-nal folytatott együttműködés a támogató partnerek ökoszisztémájának bővítését jelenti, az MCVP vásárlói pedig integrálhatják ezeket a megoldásokat a saját kínálatukba.
Laurent Dartoux, a Bridgestone EMIA elnök-vezérigazgatója a következőket mondta: "A közúti közlekedés digitalizációja a Bridgestone kiemelt célja, az iparág vezető vállalataival való együttműködés pedig támogatja jelenlegi és jövőbeni igényeinket a digitalizáció terén. A Microsofttal kialakított együttműködés révén lehetőségünk nyílik arra, hogy autósok milliói számára biztosítsunk olyan korszerű abroncssérülés-figyelő rendszert, amely biztonságosabb és nyugodtabb autózást tesz lehetővé."
"A Microsoft azért működik együtt mobilitási vállalatokkal, hogy támogassa őket gyártóvállalatból mobilitási szolgáltató vállalattá történő átalakulásukban. A Microsoft Connected Vehicle Platformmal segíteni kívánunk ezen vállalatoknak abban, hogy gyorsabban legyenek képesek biztonságos, személyre szabott, integrált mobilitási szolgáltatásokat kifejleszteni. Az MCVP segítségével a Bridgestone olyan abroncssérülés-figyelő rendszert hozott létre, amely nagymértékben növeli a közlekedésbiztonságot, és bizonyítja, hogy az iparágak vezetői vállalatai között létrejött együttműködés új üzleti lehetőségeket teremthet" – mondta Tara Prakriya, vezérigazgató.
_____________________
* Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának statisztikái (2018) ‘A bejelentett balesetek kiváltó tényezői súlyosság szerint, Nagy-Britannia, 2018”
Kapcsolódó cikkek
- Jövőbemutató fejlesztések a Debreceni Egyetemen
- A tanárok digitális képzésén múlik a jövő generáció sikere
- Microsoft Civil Tech Hub: segítség a digitalizációs szintlépésben
- Megvannak a DigiGirlZ AI Challenge nyertesei
- Rohamtempóban próbálnak a cégek képben maradni
- Microsoft DCP: digitális segítség a civileknek
- A kórházi dolgozókért fogtak össze a Bridgestone munkatársai
- Új, erősebb és hatékonyabb Surface eszközök érkeznek
- Nonprofit szervezeteket is támogat a Microsoft a hatékony távmunkában
- Digitalizáció felsőfokon: itt a Microsoft Dynamics 365 Business Central
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.