Így változtatta meg a COVID19 az online tartalom fogyasztásunkat
A koronavírus-járvány megjelenése gazdasági válságot és a marketing –, valamint a reklám költségek visszaesését és elmaradását eredményezte az egész világon. Nincs olyan iparág, ahol ne okozott volna gondokat a járvány. Mégis milyen módon lehetett használni a tartalom marketinget és mennyire kellett a reklámkiadásokon csökkenteni egyes iparágban? Egy biztos a válság igazi vesztesei a kulturális szférában dolgozók, illetve az esküvő és rendezvényszervezők. A másik oldalon pedig a videojátékok és az elektronikus kereskedelem növekedését figyelhetjük meg.
Marketingköltések a digitális területeken
A válság kitörésekor a legtöbb iparágban igyekeztek minimalizálni a marketing kiadásokat. Azonban az egészség, FMCG, szórakoztatás, kereskedelem, számítástechnika és elektronika területén nőttek a költések. A többi szegmensben pedig meg kell növelni a reklám büdzsét.
A Whitepress platform content marketing írásokat vizsgálta február és március tükrében. A kutatás több 10 ezer publikációt jelent, iparágakra lebontva. A járvány kitörésekor a videojátékok piacán volt a legnagyobb növekedés, nem beszélve arról, hogy a karanténidőszak megnövelte a webshopok forgalmát. Egyes webáruházak majdnem a karácsonyi rohamra emlékeztető vásárlási jelenlétet értek el. Igaz a marketing költésük is jelentős volt, de a növekedésük 30%-os eredményt jelentett.
Sok zenét hallgattunk és állandóan főztünk a karantén alatt
A zene – annak ellenére, hogy elmaradtak a koncertek és fesztiválok, bezártak a zenés szórakozóhelyek – 12%-os növekedést ért el február és május között. A YouTube és a Spotify hasított. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a platformok használatával jelentősen megnőtt az internetforgalom is.
A főzés pedig 14%-os növekedést eredményezett. Az éttermek és a nagyobb fast-food láncok bezártak, illetve csak kiszállításra álltak át. Sokan ezt drágának tartották, ezért megtanultak főzni a karantén alatt.
Alig növekedett a szex és erotikus tartalmak aránya – 2% - ami azért tükrözi azt, hogy a „maradjotthon” szlogen jegyében nemcsak zenét hallgattunk, hanem erotikus tartalmakat is fogyasztottunk. Az a cég, amely eleve online értékesít a pandémát még jól ki is használta akciókkal és kreatív marketing megoldásokkal.
Többet rendeltünk online a járvány alatt
És ez a tendencia jelenleg is folytatódik! Így növekedtek a logisztikai cégek is, hiszen megnőtt az
internetes kereskedelem forgalma, amely több céget arra ösztönzött, hogy költsön többet a tartalom marketingre.
Újratervezés marketing és sales területen
A reklámcégek és marketingügynökségek hamar reflektáltak a válságra. Fejlesztéseket hajtottak végre és újraterveztek az online térbe. A tartalomgyártást pedig felgyorsították és megnövekedtek az ilyen célú megkeresések is.
Veszélyben a kultúra, jelentős változások az egészségügyben, veszteségek az esküvők és rendezvények területén.
A pandéma kitörése után közvetlenül a kultúra szinte megszűnt létezni, ez hatással volt a tartalmakra is. A kultúrafogyasztók már megcsömörlöttek a vírusról szóló cikkektől, valami jobbra és újabbra vágytak. Ezt bonyolította, hogy a mozik, színházak és kulturális létesítmények nem tudtak mindent átpozicionálni az webes világba. Néhány budapesti art mozi megpróbálkozott online közvetítésessel, de ez nem adta vissza a klasszikus „moziélményt”. Februárhoz képest így a publikációk száma 7%-kal lett kevesebb. Majd 10%-os visszaesést eredményezett az egészségügyi cikkek száma, az ilyen cégek nagyon keveset költöttek tartalmakra, vagy szinte alig.
Az esküvők esetében már szinte előre érezhető volt a visszaesés, az ilyen témájú aktivitások 17%-kal csökkentek a koronavírus következtében. És jelenleg sem indult be nagyon ez a terület, a rendezvényszervezők többsége munka nélkül maradt, vagy kénytelen volt más szektorban elhelyezkedni.
Oktatás és turizmus – van-e kiút a válságból?
Az oktatás területén 20%-ban kevesebb írás született májusban, mint előtte. A koronavírus-járvány következtében az intézmények átálltak a digitális oktatásra, amely nem volt problémamentes. Ennek következtében kevesebb költöttek tartalmi megjelenésekre.
A turizmus szektorban az utazási irodák szinte teljesen áttértek az otthoni munkavégzésre és egyes irodák végleg bezártak. Így a költéseket teljesen megszüntették, nem beszélve a szállodaiparról. Elmaradtak a konferenciák, céges rendezvények és a szokásos fizető vendégek is. Nem volt mit reklámozni. Volt olyan szálloda, amely vendégek hiányában bezárt.
A Turisztikai Világszervezet becslése szerint a Covid miatt az utazók száma 80%-kal fog csökkenni. Így arra kell számítani, hogy legalább 1 évig a helyzet változatlan lesz. Jelenleg az országok besorolása van érvényben, így a zöld jelzésű országba utazhatunk karanténmentesen.
Némi reményre adhat okot, hogy Magyarország erősen újratervezte a turisztikai marketingjét ezzel párhuzamosan pedig a tartalomra szánt költéseit. A nyár elején megnőtt a belföld népszerűsége, sok szálloda telt házzal nyitott újra, a Balaton népszerűbb lett, mint valaha. És hazai régiók új költségvetést készítettek. Hiszen reklámozni mindig kell, ideértve a tartalomgyártást is.
Mit hoz a jövő?
Az online világ felgyorsult és sokan félve egy esetleges második hullámtól, nem változtattak a szokásokon. Egy biztos vezetőknek, országoknak és ezen belül is iparágnak változniuk kell, szükséges az újratervezés és más szemléletmód, hogy könnyebben tudjunk alkalmazkodni az új helyzethez.
Kapcsolódó cikkek
- Teljesen átírta a koronavírus az IT biztonsági stratégiákat
- Az online shopping a magyarok új hobbija
- Házépítési trendek a járvány után
- Az EU rendkívüli forrásokat biztosít a SZTAKI vezetésű nemzetközi COVID-projektre
- Úttörő technológiák, melyek megváltoztatják a világot
- Megérkezett a Vodafone Home egyéni igényekre szabható portfóliója
- A Rakuten Viber elindította a globális éhezés elleni kampányát
- Így változott meg az adatközpontok szerepe a koronavírus idején
- Kutatás az elektronikus fizetésről a pandémiás vészhelyzetben
- NMHH-felmérés: csökken a hagyományos média fogyasztóinak aránya az internethez képest
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.