Elérte az e-kereskedelmet a második hullám!
Meredek emelkedésnek indult az e-kereskedelmi forgalom szeptember végén. Az e-kereskedelem árbevétele szeptember végén meghaladta a koronavírus első hulláma utáni májusi csúcsot. Pedig a java még ezután jön: ha bejön a papírforma, a „szokásos” év végi szezonális forgalomnövekedés rekordszintű bővülést, valamint számos kellemetlenséget hozhat – derül ki a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség 185 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből.
1. ábra: Az e-kereskedelmi árbevételének relatív változása 2020. január első hetéhez képest (50 e-kereskedelmi fiók részletes vizsgálata alapján. Forrás: Growww Digital)
"Az év elején teljesen átlagos szezonalitást mutatott az e-kereskedelem növekedési üteme. Néhány hét bizonytalanság okozta csökkenés után, a vészhelyzet március 17-i életbe lépését követően kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott 2020 januárjához képest. Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, azonban jelentős visszaesésről nem lehet beszélni, hiszen a növekedés még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén" – mondta Szabó László, a Growww Digital szakértője.
A felfelé ívelés oka a koronavírus-járvány második hullámának hatására élénkülő online vásárlások növekedése, amit alátámasztanak a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai, mely szerint az internetes vásárlások értéke jelentősen nőtt. Magyarországon a tranzakciószám tekintetében 43, az érték vonatkozásában pedig közel 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest*.
A forgalom felfutása mellett számottevően növekednek az e-kereskedők költései (2. ábra). Az emelkedő online költések piaci optimizmusról árulkodnak. A piac szereplői további bővülési lehetőséget látnak az e-kereskedelemben, ezért befektetnek a marketingtevékenységbe.
2. ábra: Az e-kereskedelmi szereplők Google-hirdetési költségének relatív változása 2020. január első hetéhez képest (185 e-kereskedelmi hirdetési fiók összesített adatai alapján. Forrás: Growww Digital)
A piac optimizmusát erősíti az e-kereskedelmi forgalom utolsó negyedévre várható szezonális növekedése, mely a várakozások szerint minden korábbi rekordot megdönthet. Azonban mindez számos nem várt kellemetlenséggel is jár majd.
A legnagyobb problémát előre láthatóan a logisztikai nehézségek jelentik. Az első hullám rámutatott, hogy a csomagszállítási kapacitás nem tudja követni az online vásárlások tömeges bővülését. Az év végi vásárlási rohamban roppanásig feszülhet az ellátási lánc és tömegesek lehetnek a januárban célba érő karácsonyi ajándékok. Ezt megelőzendő, a zavartalan kiszállítás érdekében egyre több e-kereskedő készül saját autókkal, sofőrökkel – mondta Szabó László.
Bár több év növekedését ugrotta meg idén, az e-kereskedelmi piac egyre nő, egyre több vállalkozás dönt a belépés mellett. Egyeseket a koronavírus-járvány kényszerít, másokat az e-kereskedelem szárnyalása ösztönöz webáruház indítására. Szabó László azt tanácsolja, hogy minden kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásnak be kell lépnie a digitális térbe, amint lehet. Ez ma már egyszerűen, kis befektetéssel, kockázatmentesen megtehető. A legcélravezetőbb bérelhető webshopok, online piacterek segítségével elindulni és megszerezni az első tapasztalatokat, melyekre alapozva később már komolyabb fejlesztésbe kezdhetünk.
_____________
* Forrás: https://www.mnb.hu/letoltes/penzforgalmi-tablakeszlet-tajekoztato-20200915.pdf
Kapcsolódó cikkek
- Az online shopping a magyarok új hobbija
- Új szintre léphet a hazai e-kereskedelem
- Ez lehet a kulcsa az e-kereskedelem jövőjének
- Tartós a koronavírus kereskedelmi hatása
- A koronavírus nyertese?! – lendületben az e-kereskedelem
- Szárnyra kapott a netes vásárlások piaca a járvány hatására
- Koronavírus járvánnyal kapcsolatos intézkedések az online értékesítésben
- Online könnyen átverhetők vagyunk
- Bruttó 625 milliárd forintért vásároltunk tavaly a hazai webáruházakból
- Így rendeltünk tavaly a neten
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.