Rekord: 1000 milliárd felett lehet az idei e-kereskedelemi összforgalom
A belföldi online vásárlások száma és értéke évek óta folyamatosan növekszik, 2020 azonban rekord év lehet a hazai online kiskereskedelmi piacon. A koronavírus miatt az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek el áttérni az életük digitális kiszolgálására, ami szakértők szerint ebben az évben legalább 1000 milliárd forintos összforgalmat eredményezhet. A termékkategóriák esetében kiugró növekedést érnek el azok, akik az otthoni munkavégzéshez szükséges kellékeket áruló, sport, háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat. A karácsonyi forgalom pedig további extrém meglepetéseket hozhat.
Már egy ideje évről évre megdőlnek az e-kereskedelmi bevételi számok. Idén se lenne ez másként, de a koronavírus hatására a vártnál extrémebb módon nő a magyar e-kereskedelemi forgalom. Az emberek a járvány miatt még jobban felismerték az internet adta lehetőségeket, hiszen rákényszerültek, hogy a világhálón vásároljanak. Sokan csak most ismerték fel, hogy tanulni, dolgozni és persze bevásárolni is lehet az internet segítségével.
2019-ben 781 milliárd volt az országos e-kereskedelmi bevétel, ami minden online megrendelő felület forgalmát magában foglalta.
„Összehasonlítva a mostani adatokkal, ugyanabban az időszakban 70%-al több megrendelés érkezik hozzánk. A növekedés köszönhető annak, hogy sok új áruház nyílt, de a meglévők forgalma is emelkedett. Biztosra veszem, hogy az 1000 milliárdot meghaladja a 2020-as összforgalom” – mondta Kóczán Tamás, az Unas webáruházüzemeltető rendszer alapítója és ügyvezetője, aki cégével 15-20%-os részesedésre számít idén az e-kereskedelemi piacon. A vállalat tavaly 130 milliárd forint értékben kereskedett, a rajtuk keresztül leadott megrendelések száma pedig meghaladta a 4 milliót.
Mit veszünk az interneten?
A home office terjedésével jól fogynak a laptopok, webkamerák és az egyéb otthoni munkavégzéshez szükséges kellékek. A sport webáruházak is felívelőben vannak, hiszen az otthoni mozgáshoz sportszereket szereznek be az emberek. Jobban fókuszba került az egészséges táplálkozás, a táplálékkiegészítő webáruházak száma is megugrott. A szupermarketek helyett sok terméket online rendelnek meg, például volt olyan pelenkát forgalmazó cég, amely hatszorosára növelte bevételét az utóbbi időszakban.
A több mint 260 weboldalt kiszolgáló ALH Consulting Kft. vezetője, Pál Zoltán Gábor szintén úgy látja, hogy az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek el áttérni az életük digitális kiszolgálására. Mint mondja, nem ritka, hogy 150%-ot nőttek fél év alatt olyan szereplők, amelyek a háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat, vagy épp a kert körüli munkákhoz értékesítenek eszközöket. Minden általuk kezelt oldal adatait - beleértve a szélső értékeket is - valahol 50-60% körüli növekedést látnak látogatói és rendelési számokat tekintve a múlt év ugyanezen időszakához képest. Emellett az általuk vizsgált adatok mennyisége is nagyot nőtt, hisz tavaly ugyanezen időszakához képest megduplázták az e-kereskedelmi ügyfélkörüket.
Karácsonyra már felesleges külföldről rendelni
„A legfontosabb, hogy gondolják meg a külföldi rendeléseket. A kínai webáruházak köztudottan olcsó termékei már nem biztos, hogy karácsonyig meg fognak érkezni. Nem tudni mi várható a nemzetközi logisztikában, így még az Európán belüli rendelések kiszállítása is jóval tovább tarthat. Mi ettől függetlenül is azt javasoljuk, hogy mindenki vásároljon magyar tulajdonú webáruházban, és támogassa a helyi kereskedőket. Ott is győződjenek meg róla, hogy megbízható forgalmazóról van szó, és igyekezzenek tájékozódni a készletinformációkról” – nyilatkozta Kóczán Tamás, az Unas alapítója és ügyvezetője.
Egy Németországi felmérés szerint idén black friday napján és a karácsonyi időszakban az emberek harmada kizárólag interneten fog vásárolni. Ha nem is ilyen mértékben, de ez igaz lehet egész Európára és Magyarországra is. A szakértők szerint az év utolsó időszakában könnyedén elképzelhető duplázás a tavalyi karácsonyi eredményhez képest.
„Ha abból indulok ki, hogy egy alapvetően ajándék és hobbi termékeket forgalmazó ügyfelünket augusztus végén értem el idén legelőször telefonon, aki azt mondta, hogy azért nem volt elérhető, mert eddig karácsonyi forgalmuk volt egész évben, sőt néha nagyobb is, akkor a rövid válaszom az, hogy drámai lesz a karácsonyi időszak. Nyilván ez egy kiragadott, nagyon komoly növekedésű eset, de összességében nem lepődnék meg a duplázáson, de az, hogy 50%-kal fog nőni a karácsonyi e-kereskedelmi forgalom, az biztosra vehető, és szerintem alacsony becslés” – tette hozzá Pál Zoltán Gábor, az ALH Consulting Kft. vezetője.
Nőttek a webshopokat kiszolgáló cégek is
Nem csak a webshopok, hanem az azokat kiszolgáló cégek is növekedni tudtak a koronavírus ideje alatt. Itt jellemzően a fejlesztők, valamint logisztikai- és marketingcégek tudtak profitálni. Pál Zoltán Gábor elmondta: például az ő ügyfeleik körében az átlagos megbízási érték 18%-kal nőtt.
„Az idei tervszámot 25-30%-kal fogjuk meghaladni, ha minden a jelen helyzet szerint alakul. A tömeg kiszolgálására már nyáron felkészültünk, vagyis mind a kapacitás, mind a rendszereink fel lettek készítve erre a terhelésre. Most megközelítőleg 35 millió karakter keresőoptimalizált szövegírási szerződésünk van lekötve, további 45-46 millió / évre vagyunk rendszer szinten berendezkedve, hogy ki tudjuk szolgálni a nagyon nagy mértékben növekvő igényt.” – mondta az ALH Consulting Kft. vezetője, aki úgy látja, most a digitalizáltan működő ügynökségek jártak a legjobban.
Kapcsolódó cikkek
- Legjobb boltok - Cyber Monday Magyarország
- Az online piacterek menthetik meg a magyar vállalkozásokat
- Tartós a koronavírus kereskedelmi hatása
- A hazai webshopok üzemeltetői körében kutatott a Virgo csoport
- Online könnyen átverhetők vagyunk
- Bruttó 625 milliárd forintért vásároltunk tavaly a hazai webáruházakból
- Komoly vetélytársai lehet az Amazonnak a kínai és indiai webáruház óriások
- A magyar e-kereskedelem szabadon értelmezi a Black Friday-t
- Az ünnepek előtti promóciók nem csak a vásárlók körében népszerűek
- Befektetést kapott a webáruházak keresőjét forradalmasító magyar startup
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.