A felsőoktatási törvény adatkezelési és GDPR következményei
A szeptember óta eltelt időben kicsit tisztult a kép, hogy milyen adatokat kell kezelni a felsőoktatóknak.
Egy átlagos magyar szervezet kétféleképpen járhat el, vagy kiszervezi az oktatást és szerződésben a külsős oktató szervezettől várja el, hogy teljesítse a felsőoktatási törvény által elvárt adminisztrációt, másik lehetőség, hogy saját maga a bejelentés köteles felnőttképzőként jelentkezik az hatóság weboldalán és folyamatosan teljesíti az adatszolgáltatási követelményeket.
Jó magyar szokás szerint sok oktató, tréner cég keresi a kiskapukat arra, hogy hogyan lehet átnevezni a szolgáltatását, hogy ne kelljen az adminisztrációval foglalkozni. Sajnos nem egyszerű az adatszolgáltatás és egy átlag cég akkor jár el a legegyszerűbben, ha vásárol egy felnőttoktatási adminisztrációs csomagot. Több szolgáltató is árul hasonló csomagokat 15-40 eFt között.
Aki a felnőttképzést szervezi az köteles az adatszolgáltatásra – tette hozzá Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi szakértője – neki kell szerződést kötnie az oktatáson résztvevőkkel és neki kell az adatkezelési feladatokat is ellátni.
Ha valaki adatkezelővé válik tájékoztatási kötelezettsége lesz, felül kell vizsgálni a GDPR dokumentációját és frissíteni kell a tájékoztatót! Érdemes olyan csomagot választani tehát ami GDPR kompatibilis – hívta fel a figyelmet Sándor Zsolt.
Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéshez szükséges egy ügyfélkapu regisztráció, az adatszolgáltatási adminisztrátornak hozzá lehet adni akár külső személyt is, aki elvégi az adatszolgáltatási tevekénységet a felnőttképző helyett. A tevekénység nem bonyolult, de minden apróságra figyelni kell. Az adatmegadásnál karakterre pontosan ugyan azokat az adatokat kell megadni, mint korábban, különben a rendszer hibát jelez.
Nehézséget okot továbbá az adatkezelés kommunikációja a résztvevők számára. A rendszerbe ugyanis fel kell tölteni a résztvevők számos személyes adatát és a rendszeren belül kell megjelölni, hogy továbbításra kerülte-e az adat más rendszerek számra.
Azaz az adatmegadás kötelező, csak az adattovábbítással kapcsolatosan lehet nyilatkozni. – tette hozzá Sándor Zsolt.
A rendszernek számos előnye lesz a résztvevő számára, tanúsítványt állít ki, követi és nyilvántartja a rendszer az összes oktatási részvételünket. Az egyelőre még nem tisztázott, hogy ki férhet majd hozzá adatainkhoz, illetve, hogy a résztvevő hozzáférhet-e a saját adataihoz. Bízunk benne, hogy ez a funkcionalitás is hamarosan megvalósul.
Nagy kérdés, hogy mi lesz azokkal az oktatásokkal, tréningekkel, melyek kifejezetten bizalmas jellegű, önfejlesztő, átképző stb... Amely tréningek esetében a részvételt kifejezetten titkolni szeretné a résztvevő – tette fel a kérdést zárszóként Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi szakértője.
Kapcsolódó cikkek
- Az ÖN cége „Biztonságos GDPR alvállalkozó”?
- GDPR felkészültség ellenőrzési lehetőségek
- Covid-19 második hullám – Információbiztonsági kérdései
- Egészségügyi nyilatkozatok GDPR kompatibilis kezelése a COVID-19 okozta vírus helyzetben
- Magán és céges e-mail kezelése a NAIH szerint – avagy tanuljunk mások hibáiból
- Rekord nagyságú adatvédelmi bírság a GDPR megsértése miatt Magyarországon
- Visszatérés az irodába – újabb kihívások a GDPR területén!
- Hogyan változtatta meg a GDPR a vállalatok működését?
- Kollégák ellenőrzése otthoni munkavégzés alatt
- Koronavírus, információbiztonság, GDPR!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.