Példátlan könnyítést vezettek be az autóipari gyártóknál
A koronavírus-járvány sosem látott kihívások elé állította az autóipart is. A világjárvány miatt a legtöbb vállalat szigorú óvintézkedéseket vezetett be, emiatt sok kötelező ellenőrzést nem tudtak elvégezni az auditorok. A Nemzetközi Autóipari Szövetség (IATF) több könnyítést is tett az elmúlt 8 hónapban, ennek értelmében a cégek például elhalaszthatták az aktuális auditokat. Mivel azonban sok helyen még mindig nem lehetséges személyes ellenőrzés, 2020 novemberétől bevezették a távauditokat. Ez rengeteg cégnek esélyt jelent arra, hogy ne veszítse el a tanúsítványát.
Magyarországon 2020 márciusában kezdtek el bezárkózni a vállalatok, és ez alól nem képeztek kivételt az autóipari cégek sem. Mindenki azonnal meghozta a saját belső szabályzatát a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozását szem előtt tartva, aminek a hátulütője az volt, hogy külső szolgáltatók, de még az auditorok sem mehettek be többnyire a területükre.
Járfás Tamás, a URS Hungary Kft. (United Registrar of Systems Hungary nemzetközi tanúsító szervezet) szakértője elmondta: áprilistól június elejéig a vállalatok többsége élt az IATF által felkínált lehetőséggel, melynek alapján maximum fél évvel elhalaszthatták a soron következő auditjukat, de az átmeneti időszakban a tanúsítványuk érvényessége természetesen érvényben maradt.
Ezt követően került bevezetésre az IATF által egy új fogalom, a monitoring. A monitoring nem minősült auditnak, ugyanakkor a dokumentációs felülvizsgálatot távolról el lehetett végezni.
A korábbi könnyítés becslések szerint az IATF által tanúsított vállalatok körülbelül 60 százalékát érintette, de a határidőkitolások mostanra zömében lejártak, az auditot el kellett végezni a telephelyen, vagy lehetőségként, alternatív megoldásnak ott volt a monitoring. Ha ez sem történt meg, a cég elvesztette a tanúsítványának érvényességét.
2020 novemberétől megérkezett a távaudit
Járfás Tamás szerint nincsenek könnyű helyzetben az autóipari vállalatok, ugyanis a korábban említett egyszerűsítés miatt elhalaszthatták az auditjukat, közben pedig megérkezett a COVID-19 második hulláma, amely sokkal erősebb, mint az első volt.
„Megint be kell zárkóznunk, de az IATF ismét reagált a kialakult helyzetre, mivel a korábban bevezetett monitoring tevékenység során nem lehetett ugyanazokat a kötelező elemeket ellenőrizni, mint egy hagyományos audit során. A nemzetközi autóipari szövetség példátlan könnyítést tett, 2021 novemberétől lehet élni az úgynevezett távaudittal, amit csak jóváhagyott vezető auditor végezhet el” – magyarázta.
Mint fogalmazott, a távauditot megelőzően meg kell bizonyosodni arról, hogy a koronavírus-járvány érinti-e még a gyártó telephelyét. Ha nem, akkor a helyszíni ellenőrzést meg kell tartani, ha igen, akkor arról kell meggyőződni, hogy biztosan adottak-e a feltételek a távaudit elvégzéséhez. Meg kell vizsgálni például, hogy online módon, konferenciabeszélgetéssel lehetséges-e a gyártás megfelelő ellenőrzése.
Extra idő kérhető
A világ 35 országában jelen lévő URS tanúsító szervezet szerint a vállalatoknak a távaudit nem jelent majd extra kihívást, hiszen a különböző videókonferenciákra alkalmas szoftvereket, eszközöket már régóta használják külső és belső kommunikációra egyaránt.
Nehézségként említette ugyanakkor, hogy plusz időt kell eltölteni az audit szervezésével.
„Azt javaslom, hogy amennyiben az auditjuk még nem lett elvégezve, mindenképpen egyeztessenek a tanúsító testülettel, hogy véletlenül se veszítsék el a tanúsítványukat. Ha valaki jövőre tűzte ki az audit napjait, annak szintén érdemes felvennie a kapcsolatot velük” – hívta fel a figyelmet Járfás Tamás, a URS Hungary Kft. IATF vezető auditora.
Kapcsolódó cikkek
- Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók
- Órák alatt fejleszt önvezető megoldásokat a Continental és az NVIDIA számítógép klasztere
- Brutális visszaesés az autókereskedelemben
- Kezd újraindulni az élet a járműiparban
- A Siemens megvásárolta az ipari vállalatok számára virtuális képzést biztosító Vizendot
- Mit tudnak rólunk az okosautók?
- Évet értékelt és előrejelzést adott a magyarországi Bosch csoport
- Az autóipari vállalatok autonóm mobil robotokkal optimalizálják belső logisztikájukat
- A Volkswagen a Siemens támogatásával fejleszti elektromos autóinak digitalizált gyártását
- A Bosch 3D-kijelzői új dimenziót nyitnak az autózásban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.