Így virágozhatnak ki a magyar kkv-k
A pandémia miatt kialakult gazdasági nehézségek katalizáló erővel hatottak a magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlődésére. A válsághelyzet pozitív következményeként sokan döntöttek olyan informatikai háttérfejlesztések mellett, amelyek lehetővé tették a helytől független munkavégzést és a távmunkát. A kötelező minimumon túlmutató megoldások iránt is érezhetően megnőtt az igény, és egyre nagyobb teret nyertek a felhőalapú vállalatirányítási rendszerek, amivel hosszútávon óriásit nyerhetnek a vállalkozások.
„Ma ott tartunk, hogy már a kis cégektől sem teljesen idegen a mesterséges intelligencia, az adatalapú döntéshozatal vagy a valós idejű készletgazdálkodás fogalma” – mondta Iván László, a felhőszolgáltató Kvazar.cloud cégvezetője.
Habár a digitális technológiák alkalmazása a pandémiás válság előtt is stabil ütemben nőtt, a járványügyi intézkedések és az otthoni munkavállalás tömegessé válása berobbantotta a piacot. Iparági szakértők szerint az előzetesen várt szinthez képest öt évvel gyorsították meg a hazai vállalkozások informatikai fejlettségét a vírus miatt bevezetett technológiai megoldások, melyben nagy szerepet játszottak a vállalatirányítási szoftverek is. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy egy időre mindenki leállhat IT hátterének fejlesztésével: mivel ennyien döntöttek egyszerre a bevezetés mellett, az igények is megnőttek, és a közeljövőben még élesebb verseny várható a piacon.
Köddé váltak a felhő félelmek
A pandémia sok vezető szemléletét alakította át, a felhőtechnológiákkal szembeni tévhitek és félelmek szinte teljes egészében eltűntek, és a piaci trend is megfordult. „Eddig a szolgáltatóknak kellett meggyőznie arról a cégeket, hogy miért érdemes a drága és helyigényes hardverpark helyett felhős megoldásokat alkalmazni, ezt most már a legtöbben adottságként kezelik. A vállalkozások már nem akarnak szervereket, hanem azt nézik, hogy helytől függetlenül, bárhonnan tudjanak dolgozni, és hozzáférni a céges adatokhoz. Ez jelentősen megkönnyíti a munkánkat és lerövidíti a bevezetési folyamatokat” - mondta Ancsán Zsolt, a vállalatirányítási rendszerek kiépítésével foglalkozó AppVision ügyvezetője.
Ideje, hogy az adatok dolgozzanak értünk
Pár éve még futurisztikusnak hangzott, hogy egy magyar kis- és középvállalkozás ugyanolyan technológiával dolgozzon, mint egy Formula 1-es csapat vagy egy amerikai bank. Az adatalapú döntéshozatal, a mesterséges intelligencia beépítése vagy a valós idejű készletgazdálkodás ma már nem luxuscikk, hanem a hazai kkv-k számára is elérhető funkciók. „A technológia fejlődésének köszönhetően több olyan vállalatirányítási szoftver is elérhető a magyar piacon, amelyek nagyon intelligens módon személyre szabhatók, és csúcsminőséget képviselnek. A megérzések helyett egyre többen támaszkodnak az adatokra. Akik így gondolkodnak, azok elsősorban a válság utáni időszakban látják majd a hatalmas fejlődést és versenyelőnyt az ügyfélkör, a forgalom és az időmenedzsment szintjén” – mondta Iván László, a Kvazar.cloud cégvezetője.
Elavult rendszerekkel senki sem lehet piacvezető
Mivel a válságból való kilábalás leginkább a hatékonyságon múlik, kulcsfontosságú, hogy a háttérben működő rendszerek hogyan támogatják a vezetői döntéshozatalt és mennyire átlátható a cégek működése. A magyar kkv piac szereplői által egyik leggyakrabban választott vállalatirányítási platform, a Microsoft Dynamics 365 Business Central pontosan ebben ad segítséget: összehangolja az értékesítés, a készletgazdálkodás, az alapműködés vagy a marketingtevékenység által generált adatokat, és a vezető egyetlen helyen, könnyedén megtalálhatja az összefüggéseket. Azok a cégek, amelyek használják a rendszert, bármilyen változásra azonnal reagálhatnak, hiszen rendelkezésére állnak és értelmezhetők is a szükséges információk. A vezetők a végtelen Excel táblázatok helyett kifinomult, jól vizualizált kimutatásokból dolgozhatnak, ami alapvetően befolyásolja a vállalkozás versenyképességét. „Elavult rendszerrel nem lehetsz piacvezető. A Business Central lehetővé teszi a vitorla felhúzását és nem arra kell figyelned, hogy evezz. Csak arra kell koncentrálni, ami fontos, nincsenek időrabló tevékenységek.” – tette hozzá Ancsán Zsolt.
A mesterséges intelligenciával sokkal könnyebb „a hajó kormányzása”
A Business Central beépített mesterséges intelligencia (MI) moduljának kifinomultsága elsősorban azon múlik, hogy mennyire tartják be a kollégák az „egy platform elvét”, hiszen a rendszerbe bevitt adatok alapján tud automatikusan következtetéseket levonni és ajánlásokat adni. Minél több és pontosabb információs forrás áll rendelkezésre, az MI annál hasznosabb meglátásokkal szolgál a vezető részére. A megérzések, belső hangok által vezérelt kisvállalkozásokból így lehet hosszútávon egy növekedő, a múlt hibáit elkerülő, sokkal versenyképesebb cég. „A mesterséges intelligencia modul nemcsak abban segít, hogy a mindennapi problémákat egyszerűbben oldják meg a cégek, hanem abban is, hogy a jövőre vonatkozó fejlesztéseket milyen irányban kezdjék meg, és hová szervezzék erőforrásaikat” – zárta Ancsán Zsolt az AppVision ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- UV-fénnyel fertőtlenítő robotot mutatott be az LG
- Hibrid felhő előrejelzés 2021-re
- A történelem legnagyobb digitalizációs boomja zajlik napjainkban
- A jövő egészségügye
- Elindult az első magyar hibrid ingatlanértékesítő startup
- Megérkezett az új Fujitsu PRIMEFLEX Microsoft Azure Stack HCI
- Digital Transformation Index: a digitális jövő megérkezett
- Debrecen digitális oktatását támogatja a Delta
- Tovább bővül az MKB Banknál a digitális sorban állás lehetősége
- Elérhető az integrált elemző motorral ellátott Oracle MySQL adatbázis-szolgáltatás
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.