Deloitte Tech Trends: Az alaprendszerek újjászületése
Egyre nagyobb teret nyernek az alacsony kódú és kód nélküli platformok, melyeknél minimális kézi kódolással, vagy kézi kódolás nélkül, előreprogramozott modulokból lehet alkalmazásokat létrehozni. Ez a piac már most közel 12 milliárd dolláros, és évente közel 23 százalékkal nő – áll a Deloitte legfrissebb Tech Trends kiadványában, amely már 12 éve mutat irányt IT- és cégvezetőknek és iparági szereplőknek. Milyen változások figyelhetők meg a digitális transzformáció területén? Hogyan lehet a legacy rendszerekben rejlő potenciált kihasználni? Hogyan érhető el költségmegtakarítás a modernizáció során? Cikksorozatunk következő részében ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk.
„A Deloitte Tech Trends már 12 éve mutat be számos olyan transzformációs megközelítést és technológiát IT vezetők részére, melyek a már meglévő rendszerek értékeinek további kiaknázását teszik lehetővé. A jelenlegi gazdasági helyzetben különösen fontos, hogy a szervezetek rugalmasak, innovatívak legyenek és támogassák az új munkamódszereket. A vállalati rendszerek modernizálása és felhőbe történő migrációja lehetőséget nyújt ugyan a digitális potenciál kihasználására, a vélt költségek miatt azonban ez sokak számára megfizethetetlennek tűnhet. Ezen a területen azonban változás figyelhető meg” – emelte ki Holenda Balázs, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
A digitális transzformációt meghatározó trendek:
- Platformstratégia
Az évtizedeken át tartó folyamatos fejlesztések következményeként számos szervezet informatikai rendszerei robusztussá váltak, ez pedig elavultsághoz és megkerülő megoldások bevezetéséhez vezetett. Az IT-struktúra modernizációja során lehetőség van fejlett eszközök segítségével a rendszerek felülvizsgálatára és a felesleges függőségek megszüntetésével az alkalmazások racionalizálásra. A core mapping néven ismert folyamat segítségével a modulok közötti adatkapcsolatok is vizualizálhatóvá váltak, ezzel szemléltetve a rendszer működésének logikáját. A logikailag összetartozó csoportok kialakításával a rendszermérnökök azonosíthatják és leválaszthatják a régi interfészeket, modern API-val és szolgáltatás alapú technikákkal helyettesítve azokat. Mindez a költségek csökkentését, a hatékonyság növelését és a rendszerek teljesítményének javítását eredményezheti.
A platformstratégia kialakítása során fontos a kulcseszközök (core assets) újszerű platformokra való áttérésének lehetőségeit is megvizsgálni, ideértve az alacsony kódú platformok használatát is. Az alacsony kódú platform esetében minimális kézi kódolással, előreprogramozott modulokból lehet gyorsan és költséghatékonyan üzleti alkalmazásokat készíteni és bevezetni.
- Egyedi fejlesztések átalakulása
Az újonnan megjelenő technológiák és módszertanok alkalmazása elősegíti a legacy rendszerek kiváltását, és alapjaiban változtatja meg az egyedi fejlesztésekhez való hozzáállást. Olyan alacsony kódú és kód nélküli platformok nyernek teret, amelyek a hagyományosan komplex feladatokat kevés, vagy akár új kód írása nélkül képesek megoldani. (Az alacsony kódhoz hasonlóan a kód nélküli platformok is előreprogramozott modulokból épülnek fel, itt azonban egyáltalán nem szükséges kézi kódolás alkalmazása.)
Ezek a platformok ma már sokkal hatékonyabbak, mint néhány évvel ezelőtt, az elérhető alkalmazások listája pedig továbbra is növekvő tendenciát mutat. Az Appian, OutSystems, Salesforce, ServiceNow vagy más gyártók megoldásainak felhasználásával a rendszertervezők egyszerűen hajthatnak végre bonyolult feladatokat és integrációkat. Az alacsony kódú alkalmazások fejlesztésének globális piacát 2019-ben 11,45 milliárd dollárra becsülte a Grand View Research, és arra számít, hogy a piac 2027-ig évente 22,7 százalékkal nő.
A gyártók az elmúlt évek során jelentős erőfeszítéseket fordítottak a felhőbe való migrációt támogató saját eszközök fejlesztésére is, amelyek megkönnyíthetik az átállást és csökkentik a várható költségeket.
- Új üzleti megközelítések
A Deloitte a következő időszakban új modellekre számít a kulcsrendszerek modernizációjának finanszírozásában. Az újratervezésre szánt költségek mértéke, a projektfinanszírozási modellek és az új technológiai irányok a kiszervezett platformkezelési szolgáltatások és nem-hagyományos finanszírozási struktúrák felé irányítják a figyelmet.
Míg egyes úttörő vállalatok kiszervezési szerződéseket kötnek a hagyományos üzletvitelük újratervezéséhez, a nagy felhős szolgáltatók (hyperscale) nyitottabbak a szervezetek informatikai rendszerének felhőbe történő migrációját pénzügyileg is támogatni - bízva a hosszú távú üzleti kapcsolatokban és azt remélve, hogy befektetéseik idővel megtérülnek. Ez a hajlandóság az ügyfelek számára pedig lehetőséget jelent a platform gyors eléréséhez kedvezményes feltételek mellett.
Hogyan tovább?
„A legacy rendszerek fejlesztése és kiváltása nem egyszeri feladat, hanem lehetőségekkel teli folyamat. Ami korábban egyszerű, all-in-one ERP rendszer vagy modul volt, ma már egyszerűsített felhasználói élmény által koherensé tett, decentralizált, felhőalapú, API-k által összehangolt képességek gyűjteménye. Mivel ez az innovatív változás a jövőben is folytatja hódító útját, a megújulásra vágyó szervezeteknek az értékteremtő eszközök modernizálása mellett a folyamat kreatív finanszírozásával is foglalkozniuk kell” – állapítja meg Holenda Balázs.
Kapcsolódó cikkek
- NetSuite-Deloitte szövetség: felhőalapú ERP KKV-knak
- Felértékelődött az informatikai vezetők szerepe
- Tech Trends 2021: A pandémia ellenállóbbá tette a vezetőket
- Durván felpörög a vállalati digitalizáció 2021-ben
- Hasít a technológiai szektor, gondban a telekommunikációs és a médiaipar
- Egyre sürgetőbb a kriptovaluták egységes adókezelésének kialakítása
- Japán cégek digitális átalakítása Magyarországról
- Tudatosak és felkészültek a millenniumi és a Z generáció tagjai
- A kkv-k digitalizációja segíti a válságból való kilábalást
- Itt az ideje megtanulni úszni az online „mélyvízben”!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.