Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
A Deloitte Technology Trends 2021 kutatása szerint a közeljövőben az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás kerül előtérbe, az egyes cégek láncai helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá. Újabb technológiák elterjedése várható, a robotok és cobotok (együttműködő robotok) megjelenésével csökkennek a költségek, és javul a folyamat biztonsága és megbízhatósága. A drónok végzik majd a kiszállítások gyorsabb végrehajtását és a beérkező áruk átvizsgálását. A mesterséges intelligenciával megtámogatott kamerák csökkentik a kockázatokat.
A Deloitte Technology Trends 2021 kutatása az előttünk álló év ellátási lánccal kapcsolatos trendjeit is górcső alá veszi. Az ellátási láncokkal kapcsolatban a vállalkozások ma is a kulcskérdésekre keresik a választ:
- Milyen technológiák és technikák segítik az ellátási lánc belső és külső adatforrásainak feltérképezését és kielemzését?
- Hogyan válhat az információ szabad megosztása az ellátási láncon belül előnnyé?
- A lánc mely ismétlődő feladatai jelentik a legnagyobb biztonsági kockázatot, amelyet kamerákkal, robotokkal vagy egyéb technológiával ki lehetne váltani?
Átalakultak a logisztikai folyamatok
Az elmúlt években sok vállalat úgy gondolta, hogy tökéletesre fejlesztette az ellátási láncát. Azonban azzal nem számoltak, hogy ezek a hálózatok stabil üzleti körülményekre alapozva lettek létrehozva. 2020-as kutatásunk szerint a megkérdezettek 97 százaléka számolt be arról, hogy az ellátási láncuk valamelyik pontja sérült. Ez egyben azt is jelentette, hogy egy láncszem kiesése miatt a végtermékek előállítása is elakadt. A hirtelen megváltozott üzleti környezetre a fixen berendezkedett logisztikai láncok nem tudtak kellő gyorsasággal reagálni. Elég csak a pánikvásárlásokra, a boltok üres polcaira gondolni, akár a tisztítószerek, papírtermékek vagy a szárazáruk esetében.
Erre a jelenségre a megkérdezettek 73 százaléka reagált a logisztikai folyamataik átalakításával. Olyan iparági újító vállalatoktól tanultak, akik az ügyféladatok mélyebb elemzésén keresztül pontosabb képet tudnak alkotni az ügyfeleik igényeiről, és előre tudják jelezni akár a nagyobb fogyasztói igényváltozásokat is. Az így előállt információknak köszönhetően, arra számítanak, hogy optimalizálni tudják a teljes ellátási láncot. Tisztában vannak azzal is, hogy a berögzült ellátási láncok átalakítása nagy idő- és erőforrásigényű, de a végcél az ellátási láncok átalakítása költségközpontról értékteremtő tevékenységgé.
Optimalizált kiszállítás
„Az értékteremtővé válás első lépcsője az ellátási lánc tagjainak részletes elemzése. Erre példa, hogy néhány értékesítő felismerte, hogy bizonyos ügyfelek hajlandóak extra összeget fizetni az azonnali szállításért, míg a költségérzékenyebbeknél ez nem lényeges, így a kiszállítás optimalizálhatóbbá vált. A COVID-19-hez hasonló, előre nem várt események hatásának kezelésében egy, analitikára épülő ellátási lánc menedzsment nyújthat segítséget a döntések támogatásával” – emelte ki Simonyi Dénes, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A Deloitte elemzése alapján a közeljövőben az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás kerül előtérbe, így az ellátási lánc pedig háttérbe szorul - az egyes cégek láncai helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá. Ennek feltétele, hogy a lánc tagjainak technológiája átjárható legyen, aminek következtében magasabb bizalmi, partneri szint alakul ki a lánc tagjai között. Az ellátási lánc jobb megfigyelésére újabb technológiák elterjedése várható:
- Robotok és ún. cobotok (együttműködő robot, angolul collaborative robot) megjelenésével költséget lehet csökkenteni miközben a folyamat biztonsága és megbízhatósága is javul.
- Drónok segítségével lehetővé válik az időérzékeny kiszállítások gyorsabb végrehajtása és a beérkező áruk átvizsgálása.
- Mesterséges intelligenciát alkalmazó kamerák segítségével nagyobb területek figyelhetők meg, a biztonsági előírások betartatása egyszerűbbé válik, és az esetleges kockázatok nagyobb valószínűséggel válnak előrejelezhetővé.
„A közeljövőben a technológiai fejlesztések egyre szélesebb körben terjednek el a logisztikai iparágban és az ellátási lánc valamennyi szakaszában. A Deloitte Technology Trends 2021-ben további érdekességek találhatók az ellátási lánc felbontásával kapcsolatban és hogyan vezethetik be ügyfeleink az IoT és blockchain technológiákat, ezáltal javítva a hatékonyságot és profitabilitást” – mondta Simonyi Dénes.
Kapcsolódó cikkek
- Növénytermesztési eljárást automatizálnak a SZTAKI kutatói
- A robotikai automatizálás legújabb trendjei
- Bízzuk a robotolást a robotokra!
- Felértékelődött az informatikai vezetők szerepe
- Hogyan dolgozhatnak együtt biztonságban a mobil robotok és az emberek?
- Ezentúl könnyebb lesz ABB robotot telepíteni
- A Universal Robots eladta ötvenezredik kobotját
- UV-fénnyel fertőtlenítő robotot mutatott be az LG
- Autonóm Mobil Robotok – Intralogisztika és egészségügy
- Csaknem ezer ipari robotot telepítettek Magyarországon
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.