Cisco: ezek a tech-trendek határozzák meg az idei és az elkövetkező éveket
A digitális jövő gyorsabban érkezett meg 2020-ban, mint ahogy azt bárki is megjósolhatta volna. Korábban 2024 környékére várt technológiai trendekkel ezért akár már 2021-ben is találkozhatunk.
„A világjárvány egyértelművé tette, hogy a digitális infrastruktúra kulcsfontosságú tényezővé vált, legyen szó oktatásról, egészségügyről vagy a gazdaság működőképességének megőrzéséről” – mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója. „A digitális átalakulást célzó projektek, amelyek jóváhagyása jellemzően több hónapot vagy akár egy évet is igénybe vehetett, sok esetben hetek alatt zöld jelzést kaptak.”
Első trend: Technológiák, amelyek hozzájárulhatnak a digitális szakadék bezárásához
A 2020-as év történései minden korábbinál világosabbá tették, hogy a hálózati kapcsolat hiánya milyen komoly társadalmi és gazdasági következményekkel jár. A fejlődő országokban a lakosság csupán 35 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, a fejlettebb gazdaságoknál ez az arány 80 százalék. Az pedig szinte minden országra igaz, hogy a digitális szakadék legnagyobb mértékben a vidéki közösségeket és a szegény rétegeket sújtja.
A PwC statisztikái szerint, ha a jelenleg offline élő emberek is hozzáférnének az internethez, a globális gazdaság 6,7 billió dollárral növekedne. Mindez 500 millió embert emelne ki a szegénységből.
A vezeték nélküli technológiák következő generációja, az 5G és a Wi-Fi 6, a sebesség és a késleltetés terén is fontos előrelépést jelentenek, és olyan területeket képesek elérni, ahol a vezetékes szolgáltatás kiépítése megfizethetetlenül drága. Az új generációs mobil technológiák kihatnak a távegészségügy, a gyártás és az oktatás jövőjére.
Második trend: Szenzorok, mindenütt
A szenzorok alkalmasak az egészségi állapot és a közérzet nyomon követésére, így a pandémiát követő időszakban is fontos szerepet kaphatnak a magán- és munkahelyi egészség, biztonság és jól-lét megőrzésében.
A Cisco tanulmánya szerint a nagyvállalatok több mint 90 százaléka tervezi, az intelligens munkahelyi technológiák bevezetését. Szenzorokkal ellenőrizhető a helyiségek hőmérséklete, a páratartalom, a levegő és a világítás minősége, de kiszűrhető az is, ha egy adott területen túl sokan tartózkodnak egyszerre. A Wi-Fi és a helymeghatározó technológiák összegyűjtik és feldolgozzák ezeket az adatokat, az olyan együttműködéses platformok pedig, mint a Webex, a releváns információkat azonnal a munkatársak rendelkezésére bocsájtják.
Harmadik trend: Agilitást és rugalmasságot kínáló alkalmazások
A pandémia első hónapjaiban a szervezeteknek gyorsan kellett alkalmazkodniuk és ebben többnyire a felhő alapú technológiákra támaszkodtak.
Ma, közel egy évvel később, az üzleti folyamatokat mozgató alkalmazások a felhőben szétosztva működnek, a munkavállalók mobilabbak, mint valaha, az informatikai rendszerekkel szemben támasztott követelmények pedig jelentősen megnőttek és szigorodtak.
Előretekintve az informatikai csapatoknak még nagyobb agilitásra és rugalmasságra lesz szükségük, ami csak nagyobb fokú automatizációval és átláthatósággal valósítható meg. Az alkalmazásokat kódszinten elemezni képes rendszerek segíthetnek a szakembereknek abban, hogy az esetleges problémákat lokalizálják, illetve az igazán lényeges adatokra koncentrálhassanak.
Negyedik trend: A sokat emlegetett ügyfélélmény
Napjainkban a mobiltelefonos appok szinte mindenre alkalmasak: a vásárlástól kezdve a banki ügyintézésen át a tanulásig és a sporttevékenység monitorozásáig. A technológia ma már arra is lehetőséget ad, hogy a vállalatok még azelőtt képesek legyenek reagálni az ügyfél problémájára, mielőtt bármiféle bejelentés érkezne hozzájuk. A mesterséges intelligencián alapuló személyre szabás és az élmények kombinációja a vevői elégedettséget valódi mély elkötelezettséggé, lelkesedéssé és hűséggé alakíthatja át.
Ötödik trend: Jelszó nélküli jövő
A mobilitás, a távoli munkavégzés és a felhőalapú megoldások növekvő használata új kihívásokat is hozott magával: az ellopott vagy elveszített személyazonosítók továbbra is az adatsértések leggyakoribb okozói, így az IT biztonsági iparágban elindult a gondolkozás a jelszavak nélküli jövőről. Az ezt lehetővé tevő technológiák – például a biometria – hamarosan állandó részeivé válnak a fogyasztók és a vállalkozások életének.
Hatodik trend: Technológia, igény szerint
A vállalatok és intézmények folyton keresik a minden helyzethez alkalmazható technológiai megoldásokat, ám olykor olyan funkciókért is fizetnek, amire a felhasználóknak talán sosem lesz igénye. A fogyasztáson alapuló fizetési modell által nyújtott rugalmasság és a költségmegtakarítás nagyobb flexibilitást és kiszámíthatóságot biztosít a szervezeteknek az IT-kiadások kezelésében. A Cisco CIO és IT döntéshozókkal készített, 2021-es trendekre vonatkozó felmérésében a CIO-k és az IT-döntéshozók 85 százaléka egyetértett abban, hogy ez fontos változás lenne szervezetük számára.
Kapcsolódó cikkek
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Másfél év kell az Európai vállalatoknak a visszaálláshoz
- Felértékelődött az informatikai vezetők szerepe
- Webex innovációk sorát jelentette be a Cisco
- Digital Transformation Index: a digitális jövő megérkezett
- A Cisco bejelentette szándékát, hogy megveszi a PortfoLion hazai startup befektetését
- Tíz megoldás, amellyel a Dell Technologies korszerűsíti az informatikát
- 2020 legújabb technológiai trendjei
- Úttörő technológiák, melyek megváltoztatják a világot
- Hogyan változott az informatikai szakemberek élete a koronavírus-járvány következtében?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.