Intelligens edge, avagy intelligens peremhálózat

forrás: Prím Online, 2021. március 17. 13:40

A technológiai és a telekommunikációs vállalatok növekedésének egyik hajtómotorja az intelligens edge fejlődése lehet - állapítja meg a Deloitte legfrissebb tanulmánya. A TMT iparág jövőjével foglalkozó elemzés szerint a peremhálózati megoldások következő szintje, az intelligens „változat” új lehetőséget teremt a technológiai és kommunikációs vállalatok számára.

2021-ben a bővülést elsősorban az hozhatja majd, hogy a telekommunikációs cégek 5G hálózatokhoz telepítenek intelligens edge megoldásokat, a felhőszolgáltatók pedig optimalizálják infrastruktúrájukat és szolgáltatás kínálatukat. A Deloitte prognózisa szerint 2023-ra a vállalkozások 70%-a folytat majd valamilyen adatfeldolgozást intelligens peremhálózaton.

 

De mi is az az intelligens edge?

Az intelligens peremhálózat olyan megoldás, ami a hatékony feldolgozási teljesítmény és a mesterséges intelligencia (AI) kombinációját az adatokat használó és/vagy generáló eszközök közelébe hozza. Épp ezért ez gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb adatelemzési lehetőségeket kínál, olyan, a jövőben „mindennapi” felhasználási területeknél, mint az önvezető járművek, a virtuális valóság vagy éppen az IoT.

 

 

Miért fontos az intelligens edge?

Az adatközpontú termékkekkel, ügyfelekkel és felhasználókkal rendelkező vállalkozások számára az intelligens peremhálózat fontos lehetőségeket kínál a következő területeken: 

  •  Költségcsökkentés: Hatékonyabb sávszélesség-használást és nagyobb hálózati átláthatóságot nyújt, ami költségcsökkentő hatású;
  •  Nagyobb ellenállóképesség: A gyenge jellel és megbízhatatlan csatlakozással szemben ellenállóképességet ad, mivel alacsonyabb a WAN-tól (nagy kiterjedésű hálózatoktól) való függősége;
  •  Kontrol: Nagyobb kontrolt és ellenőrzést nyújt az adatkezeléshez azáltal, hogy több adatot képes lokálisan tartani (ami sokszor adatvédelmi elvárás), ahelyett, hogy a hálózaton keresztül továbbítaná őket egy központi szerverre;
  •  Gyorsaság: Gyors válaszidőt tesz lehetővé, kiszolgálva az alacsony késleltetési igényt;
  •  Autonómia: Nagyobb automatizálási lehetőséget és autonómiát ad.

 

Mindent egybevetve az intelligens edge nagyobb átláthatóságot kínál az operációban, támogatja a gyorsabb adatelemzést és a valós idejű reagálást, valamint jobb automatizálást és dinamikusabb megoldásokat tesz lehetővé.

 

„Az intelligens edge rendszerek megvalósításának kihívásai még előttünk állnak: kiépítésük, hatékony megvalósításuk több szolgáltató – telco-k, technológiai cégek, „hyperscaler-ek” – közötti szoros koordinációt, együttműködést igényel” - állapítja meg Major Dóra, a Deloitte TMT iparágának szakértője. A szabványok még kialakulóban vannak, a best practicek még nem tisztázottak, és még kérdéseket vethet fel a különböző végpontok biztonságának biztosítása. 

 

Kinek lesz rá szüksége?

„2021-ben az intelligens edge rendszerek előnyeit elsősorban a technológiai és távközlési szektor használhatja ki leginkább. Akik az elsők között tudják alkalmazni a technológiát, komoly versenyelőnyre tehetnek szert. A következő években pedig már szélesebb körben, akár kisebb cégek és más iparágak számára is könnyebben elérhető megoldás lesz” – foglalja össze Major Dóra. 

 

Előnyös lehet azonban minden olyan egyéb vállalkozás számára is, amely infrastruktúrát, hálózatokat, felhőt, adatközpontokat vagy összekapcsolt végpontokat, például szenzorokat, eszközöket kezel. 

 

Lehetővé tesz olyan vállalati felhasználásokat is, amelyek nagy mennyiségű adatok biztonságos összesítését, elemzését igénylik működésük, ügyfélkiszolgálásuk során.

 

Támogathatja olyan fogyasztói igények kiszolgálását, ahol nagyon alacsony késleltetés megengedhető, például a felhőalapú játékok vagy virtuális valóságot (VR) használó megoldásokat. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01