Nemzetközi felmérés bizonyítja a digitális kompetenciafejlesztés fontosságát
Európai diákok körében végzett felmérést az OECD a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozásában. A „21. századi olvasók: Az olvasási készségek fejlesztése a digitális világban” című jelentés a 15 éves korosztályra vonatkozóan nyújt mélyreható elemzést.
A kutatás eredményei többek között képet adnak arról, milyen kiugró különbségeket jelenthet a digitális kompetenciafejlesztés a gyerekek olvasási készségeinek kialakításában, különösen a napjainkat meghatározó információáradatban való eligazodásban. A jelentés több európai országra, köztük Magyarországra vonatkozóan is közöl adatokat, amelyek alátámasztják az európai Vodafone Alapítványok közös célkitűzésének fontosságát - a diákok kivétel nélkül képesek legyenek a digitális technológiák használatára és így a tudatos és biztonságos internethasználatra.
A járvány idején a 15 éves korosztályba tartozó magyarországi diákok 90%-a rendelkezett otthoni internetkapcsolattal és az iskolai feladataikhoz használható digitális eszközzel – derül ki az OECD és a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozásában végzett kutatásból. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze 46%-a számolt be arról, hogy iskolájuk megfelelő tudást biztosít számukra ahhoz, hogy tudatosan eligazodhassanak az internet nyújtotta információáradatban, ami különösen meghatározó napjainkban. Az Egészségügyi Világszervezet által megfogalmazott infodémia jelenség ugyanis arra az elképesztő információ mennyiségre utal, amely az internetnek köszönhetően szabadon elérhető bárki számára, holott az adatok is jól mutatják, a diákok körében csak kevesen, a nemzetközi összesítések alapján 10-ből mindössze 1 tanuló tud különbséget tenni a tények és a vélemények között.
A jelentés többek között rávilágít arra a tényre, hogy azok a diákok, akiknek az iskolában digitális készségeket tanítottak, valamint otthonukban is rendelkezésre áll digitális hozzáférés, nagyobb arányban tudták megkülönböztetni a tényeket a véleményektől. Egy olyan feladatra, amely a tény és a vélemény megkülönböztetését írta elő, a magyar diákok 43%-ban válaszoltak helyesen, szemben az OECD átlag 47%-os arányával. A kutatás arra is rávilágított, hogy a hátrányos helyzetű diákok kisebb valószínűséggel részesülnek megfelelő képzésben ahhoz, hogy tudatosan tájékozódhassanak az internet által biztosított információs rengetegben.
Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külső és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője és a Vodafone Alapítvány kurátora elmondta: "Minden eddiginél fontosabb, hogy az olvasók meg tudják különböztetni a tényeket a véleményektől, megtanulva az elfogult információk és a rosszindulatú tartalmak, például az álhírek és az adathalász e-mailek felismerésének stratégiáit. Most kell cselekedni annak érdekében, hogy elérjük az EU azon célját, amely szerint 2030-ra a felnőttek legalább 80%-ának rendelkeznie kell alapvető digitális készségekkel".
Többek között a fent említett cél támogatására 2021 januárjában a Vodafone Csoport bejelentette, hogy a Vodafone Alapítvány a következő 5 évben összesen 20 millió euróval támogatja a helyi Alapítványok digitális készségeket fejlesztő és oktatási programjait. A Vodafone Magyarország Alapítványra eső támogatási keretet a szervezet például arra fogja fordítani, hogy programjaik, kezdeményezéseik fejlesztése révén még több gyermeknek, szülőnek és pedagógusnak nyújtsanak segítséget a digitális világban történő eligazodásban.
„A nemzetközi Vodafone Alapítványokhoz hasonlóan a Vodafone Magyarország Alapítványnak is kiemelt fókuszterülete a társadalom egyik legfontosabb alapkövének számító oktatás, ezen belül is a digitális oktatás hazai elterjedésének elősegítése. Évek óta azon dolgozunk, hogy segítsük a diákok és a tanárok digitális kompetenciafejlesztését. Erre a törekvésre a pandémia miatti távoktatás és digitális oktatás előtérbe kerülése még inkább ráerősített. Ennek érdekében hívtuk életre e-learning képzéseinket is: ’IKT eszközök a tanórán’ című képzésünk a tanárok digitális kompetenciafejlesztését célozza meg, míg két korcsoportra optimalizált Netszülő képzésünk a szülők digitális világban való eligazodását segíti. Úgy gondolom, hogy e-learning képzéseink nagymértékben támogatni fogják az OECD kutatásban megfogalmazott célokat.” – mondta el Flakstad Emőke, a Vodafone Magyarország Alapítvány főtitkára a bejelentés kapcsán.
Az e-learning képzéseken túl a Vodafone Magyarország számos további kezdeményezéssel, szolgáltatással igyekszik támogatni a hazai digitális oktatást. Ezek közé tartozik a Vodafone Digitális Tanterem szolgáltatása, melynek segítségével a piacon egyedülálló módon a tanórákat offline és online módon is le lehet bonyolítani. Az elmúlt évben számos Digitális Tantermi rendszert épített ki a vállalat, óvodákban, általános iskolákban és gimnáziumokban egyaránt, így országszerte immár összesen 28 000 diák és 1200 pedagógus részesül minőségi digitális oktatásban.
Kapcsolódó cikkek
- Szolnokra is megérkezett a Vodafone Digitális Iskola Program
- 11 táblagép átadásával Rezibe érkezett a Vodafone Digitális Iskola Program
- Hencidára érkezett a Vodafone Digitális Iskola Program
- Magyar akkumulátoripari szakértőket képez az EIT InnoEnergy
- A vállalkozások adatalapú döntéshozatalát támogatja a Vodafone új okosmegoldása
- Atlassian tréningek a Training360-nál
- A Microsoft támogatásával folytatódhat tovább a HTTP Alapítvány digitális képzési programja
- Életmentő drónok fejlesztésén dolgozik a Vodafone Csoport
- Hamarosan lezárul a jelentkezés a Vodafone Digitális Díjra
- Sulinetwork-díjat kapott Pluhár Zsuzsa
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.