Hasznos és gondoskodó robotokat fejlesztenének a lányok

forrás: Prím Online, 2021. június 5. 11:38

A járvány lecsengésével az élet lassan visszatér a régi kerékvágásba. De ki fogja megetetni a család kedvenc tacskóját, ha már senki nem tanul és dolgozik otthonról? Microbit, a robot – adta meg a választ a nyolcéves Horváth-Nagy Grace és programot is írt hozzá. Hasonlóan kreatív és mesterséges intelligenciát alkalmazó ötleteket mutatott be a többi pályamunkát beküldő versenyző is a Microsoft DigiGirlz AI Challenge 2020-2021 tanévi versenyén. Főként a digitális oktatással és a környezetvédelemmel kapcsolatos koncepciók, appok, robotok és digitális asszisztensek szerepeltek a lányok pályamunkáiban.

Online élménynappal zárult a 2020-2021-es tanév Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenye május 29.-én, amelyen 32 százalékkal vettek részt többen, mint egy évvel ezelőtt: közel 300 8-18 éves lány mérhette össze tudását. A kihívás során a kreativitásukra és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó ötleteikre, tehát a digitális gondolkodásukra volt szükség.  A zsűri értékes díjakkal jutalmazta a két korosztály (8-11 évesek és 12-18 évesek) 3-3 kiemeltjét és az országos első 30 legnagyobb pontszámot elért versenyzőket is.

 

Az elmúlt évet a járványhelyzet uralta, ezért a versenyzők közül sokan olyan pályázatokat készítettek, amelyekben az elzártságra és a digitális oktatás nehézségeire kerestek válaszokat. Speciális alkalmazások, szoftverek, digitális szemüvegek és asszisztensek, íróeszközök és robotok tűntek fel az ötletes megoldási javaslatok között, amelyek egyszerre segítik a gyerekeket a tanulásban, a tanárokat pedig a tanításban.

 

A mindennapi életünket azonban nemcsupán a tanulás kötötte le az elmúlt évben, ezért a lányok hoztak ötleteket a stressz és magány oldására is: például társaságot, érzelmi támogatást adó, barátként működő robotok is szép számmal akadtak a pályázatok között. A fenntarthatóság kiemelt témája volt az idei Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenynek, ezért több résztvevő hozott az állatvilág és a környezetünk védeleméhez kapcsolódó megoldásokat.

 

A 8-11 évesek között az egyik kiemelt a 11 éves Fuchs Sára volt, aki egy bátorító, barátkereső robotot tervezett 3D-ben Tinkercad segítségével, saját ötletei alapján. Nagyon aktuális és valós problémákra talált egyszerű, mai technológiával is megvalósítható megoldást és mindezt nagyon kreatív, modern formába öntötte.

 

 

 

A 12 éves Krolikowski Lehoczky Lilian egy (vad)állat felismerő mesterséges intelligencia megoldást tervezett, amely geolokációs adatok alapján elemzi a fajsűrűséget. Az általa tervezett app segítségével a gyerekek tanulhatnak, de a környezetük védelmében is részt vehetnek a különböző funkciók segítségével. Az ugyancsak dobogós, 9 éves Oláh Klára Eszter a mesterséges intelligencia különböző felhasználási területeit vette sorra és a végén egy lovaglást elemző, segítő ötletet dolgozott ki és mutatott be a pályázatában. Ebből a korosztályból származik a mindössze 8 éves kislány, Horváth-Nagy Grace pályázata is, aki megható odafigyeléssel, a család tacskójáról gondoskodott egy etető robottal.

 

 

A nagykamaszok pályázatai közül kiemelkedett a 13 éves Jánoskuti Hannáé, aki egy környezetvédelmi appot tervezett, ami segít a környezettudatosabb élet kialakításában. Az alkalmazás követi a szokásainkat, bevásárlásainkat és tippeket, segítséget ad a mindennapokban ahhoz, hogy olyan rutinokat alakíthassunk ki, amelyek a fenntarthatóságot szolgálják. A 17 éves olyan okos megoldásokat javasolt, amelyek lehetőséget adnak a különböző képességű és tudásszinten álló gyerekek egyénre szabott fejlesztésére. A 13 éves Tóth Jázmin pedig videós pályamunkájában egy microbites robot segítségével mutatta be, hogy hányféle területen, például a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a növények gondozásában is, segítséget nyújthat a mesterséges intelligencia.​

 

 

„Kreativitás, segíteni akarás, tettvágy – ezek jellemzik a lányok pályázatait. Jól mutatják, hogy a technológia, a kódolás, a mesterséges intelligencia mennyi területen segítheti az életünket. A Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenyen résztvevő lányok bebizonyították, hogy minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd felnőttként a technológiai szektorban helyezkedjenek el, ahol nagyon nagy szükség van a tehetségükre és a tudásukra” – mondta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója a pályázatokat értékelve.

 

„A Microsoft DigiGirlz verseny pályamunkái is bizonyítékai annak, hogy már ma vannak köztünk olyan fiatal feltalálók, akikre óriási szükség lesz a jövőben. Zsűritagként is megtapasztalhattam, hogy a fiatal lányok milyen izgalmas megoldásokat képesek kitalálni. A programozás és a robotika a jövőben minden tudományágban nagy szerepet kap majd. A készségek közül pedig a legfontosabb a kreativitás lesz, mely a problémamegoldás egyediségében, az ötletek nagyszerűségében ölt majd testet. Bízom benne, hogy a Microsoft DigiGirlz AI Challenge inspirációt ad a lányoknak ahhoz, hogy ha erre vágynak, akkor bele merjenek vágni a mesterséges intelligencia varázslatos világába és fantasztikus dolgokat alkossanak a jövőnek!” – nyilatkozta Dr. Breuer Anita, a Digitális Tudásért Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Logiscool egyik alapítója.

 

Az élménynapon a résztvevő lányok megismerkedhettek olyan felnőtt női szakemberekkel is, akik példaképül szolgálhatnak számukra. Gerendai Zsuzsa, Python fejlesztő például a Turbine.AI-nál, Magyarország egyik legsikeresebb, gyógyszerkutató start-upjánál bioinformatikai projekteken dolgozik – ezekről és saját pályaválasztásának történetéről beszélt a lányoknak. Kerekes Viola, a Hortobágyi Nemzeti Park munkatársa és Dr. Ozogány Katalin, a Debreceni Egyetem kutatója arról adtak elő, hogyan elemzik mesterséges intelligencia alapú szoftver segítségével vadlovak viselkedését. Az ő példájuk arra is rávilágít, hogy nemcsak azok alkalmazzák ma már a digitális technológiát és a mesterséges intelligenciát, akik kódokat írnak vagy szoftvereket fejlesztenek, hanem ezek ismerete ma már szinte minden szakmában elvárt.

 

A Microsoft DigiGirlz programjának célja, hogy megismertesse a fiatal lányokkal az informatikai szakmában rejlő izgalmas lehetőségeket, saját élményeken keresztül nyújtson betekintést a programozás világába, és lebontsa azokat az előítéleteket, amelyek szerint a lányok kevésbe alkalmasak erre a pályára, mint a fiúk. DigiGirlz AI Challenge versenyt a Microsoft a Logiscool alapítványával, a Digitális Tudásért Alapítvánnyal (DTA) összefogva indította el 2019-ben. Ez a mesterséges intelligencia megjelenési formáit, lehetőségeit, felhasználási területeit, hasznosságát igyekszik bemutatni a programozás iránt érdeklődő 8-18 éves lányoknak. A verseny első részében három kvízt kell kitölteniük a résztvevőknek, majd a pontszámuk alapján a második körbe jutott lányoknak a megadott tematika alapján pályamunkát kell készíteniük és benyújtaniuk. A program zárásaként a második körbe bejutott lányok egy élménynapon vehetnek részt, a legjobbakat pedig értékes nyereményekkel is jutalmazták. Az élménynapnak rendszerint a Microsoft Magyarország ad otthont, ezúttal azonban online formában került megrendezésre. A versenyről részletesen a https://www.logiscool.com/hu/digigirlz oldalon lehet tájékozódni.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01