Az élénkülő verseny miatt gyors ütemben terjed az automatizáció és a fenntartható gyártás
Az élénkülő globális versenyre reagálva a régi gyártóvállalatok gyors ütemben változtatják meg működésük módját – derült ki a Fujitsu piaci attitűdökről készült friss kutatásából. Az IKT vezetők által 17 országban alkalmazott gyártási technológiákról végzett felmérés* megerősítette, hogy a vállalatok elsősorban a minőség és a hatékonyság javítása érdekében automatizálnak, és a fenntarthatóság is fontos szempont az új IKT-beruházásoknál.
A Covid19 keltette sokk nyomán a gyártóvállalatok az üzleti ellenálló képességre és a reagálókészségre is kiemelten odafigyelnek. A gyári automatizálás kritikus szerepet játszik e célok megvalósításában. A gyártóvállalatok minden más területnél többet fordítanak automatizációra. Háromnegyedük (76,8%) tervezi automatizációs projektek elindítását a következő 12 hónapban. A fenntarthatóság is egyre lényegesebb tényező a gyártóvállalatok vezetőinek szemében – az IKT-költés szempontjából a harmadik helyre sorolták. A Fujitsu felmérésből úgy tűnik, hogy a cégek ezzel a környezettudatos márkák iránti fogyasztói preferenciák erősödésére reagálnak.
Az élesedő verseny folyamatos és sikeres digitális átalakuláshoz vezet
A Fujitsu felmérése azt mutatja, hogy a gyártóvállalatok erős és egyre élesebb verseny tapasztalnak, és a versenynyomás digitális átalakulásra ösztönzi őket. Több mint háromnegyedük (75,8%) rendkívül vagy nagyon erős globális versenyről számolt be, és csupán egyötödük (21,7%) nincs kitéve nemzetközi szereplők hatásának. A megkérdezettek 68,7%-a emellett az új belépők és a piaci részesedés megszerzésére törekvő, szabályokat újraíró szereplők részéről is fenyegetve érzi pozícióját.
A gyártóvállalatok folyamatos innovációval reagálnak, amit a sikeres digitális átalakulási (DX) projektek megvalósítása is erősít. A Fujitsu által vizsgált 17 átalakulási projekt közül 80% beváltotta vagy felülmúlta a hozzá fűzött reményeket. Az említésre méltó előnyök között szerepel a versenyképesség növekedése, a selejt mennyiségének csökkenése, a minőség javulása, az ökoszisztéma-alapú üzleti modellek támogatása, az ügyfélkapcsolatok megerősödése és a nagyobb agilitás. Ezek a sikerek gyorsítják a digitális átalakulás ütemét, és további átfogó DX-beruházások végrehajtására ösztönzik a gyártóvállalatokat a következő 12 hónapban. Legalább 30%-uk jelentős vagy nagy projekteket tervez a felmérésben vizsgált 36 működési területen.
A következő fontos lépés az IT-OT integráció
Yuuki Yamamoto, a Fujtisu COLMINA üzletágának vezetője elmondta: „Globális gyártóipari felmérésünk bebizonyította, mennyire fontos az automatizáció több szempontból is, de a gyártóvállalatok számára a minőségre és a hatékonyságra gyakorolt hatása jelent igazán prioritást. A világ legnagyobb gyártóipari IKT-integrátora lévén a Fujitsu úgy tartja, hogy az IT, azaz az informatika és az OT, azaz működéstámogató technológia integrálása lesz a következő fontos lépés. Jelenleg az IT és az OT többnyire egymástól elválasztva működik a világ gyáraiban. A műszaki tervezést kiszolgáló technológia és a gyártóüzemi működést támogató technológia integrálásával a vállalatok a minőség és a hatékonyság új szintjét érhetik el, amely vizsgálatunk eredményei szerint fontos motiváció az iparág számára.”
A válaszadók több mint kétharmada (69,3%) úgy gondolja, hogy a legfőbb prioritás a termékminőség javítása a gyártási alkalmazásoknál, a második helyen pedig a jobb kihasználtságon keresztül elérhető hatékonyságnövelés áll (67,6%). A biztonság valamennyi aspektusának fejlesztése a harmadik prioritás – amit az is alátámaszt, hogy az internetbiztonság az IKT-kiadások növelésének elsődleges oka.
A digitális átalakulás megvalósításában szerepet játszó konkrét technológiák közül az elsődleges vállalati alkalmazásokat tartják a legfontosabbnak. A két legyakoribb alkalmazás, az ERP és a rendelésfeldolgozó szoftver továbbra is kiemelt jelentőséggel bír a fejlesztésekben. Ugyanakkor változásokra számíthatunk. A gyártóvállalatok igyekeznek működésük szerves részévé tenni az ellenálló képességet és az alkalmazkodást – kétharmaduk (67,4%) készül ellátási láncai és gyártólétesítményei diverzifikálására a Covid19 miatt. Ezt a gyártóvállalatok következő 12 hónapban tervezett konkrét alkalmazásberuházásai is tükrözik, amelyeknél észrevehető eltolódott a hangsúly a készletgazdálkodás, a rendeléskezelés, az ellátásilánc-kezelés (SCM) és az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) irányába (ebben a sorrendben).
A pontszerű gyártási alkalmazások közül a gyártólétesítmények adataival kapcsolatos beruházások voltak a legjellemzőbbek az elmúlt 12 hónapban. Az eredmények arra utalnak, hogy ezek helyét a gyári automatizáció veszi majd át a következő évben, majd a prediktív karbantartás és az üzemi karbantartás következik. A gyártólétesítmények adataival kapcsolatos projektek így a negyedik helyre szorulnak vissza. A Covid19 elleni intézkedésekkel kapcsolatos beruházások továbbra is fontosak, de már csak az ötödik helyen állnak, ami arra utal, hogy a gyártóvállalatok szerint a világjárvány legnehezebb szakasza már mögöttünk van.
_____________
* A felmérést a DataDriven készítette a Fujitsu megbízásából 2021 februárjában és márciusában, 17 ország gyártószektorának 208 IKT-döntéshozója bevonásával. A részt vevő országok között szerepeltek az Egyesült Királyság, Japán valamint Európa, Észak-Amerika, Ázsia és a Csendes-óceáni térség nagyobb gazdaságai. A válaszadó vállalatok legnagyobb hányadának (29,5%) éves árbevétele 1,1 és 5 milliárd dollár közé esett. 14,8%-uk éves árbevétele meghaladta a 10,1 milliárd dollárt, 14,9%-uké pedig 5,1 és 10 milliárd dollár közé esett. A maradék 13,9% kisebb gyártóvállalat volt (250 és 500 millió dollár közötti éves árbevétellel).
Kapcsolódó cikkek
- A digitális és a fenntarthatósági befektetések munkahelyek millióival bővíthetik az európai gazdaságot 2030-ig
- A világ legnagyobb üzleti hálózatát hozza létre az SAP
- Jöhet a mesterséges intelligencia alapú értékbecslés
- „Az Év Partnere – Globális Technológia” kategóriában kapott díjat a Fujitsu
- Leltározó robot készül az ELTE-n
- Megtorpanhat a digitalizáció a járvány után
- Mindent felforgató digitális trendek a logisztikában
- Globális stratégiai együttműködésre lép a MiR és a Koch Industries
- A UR+ rendszer egyedülálló környezetet biztosít a cég partnerei számára
- 5 millió eurós támogatás a régióban – itt az idő automatizálni!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.