Továbbra is lendületben az online piac
Másfél évvel a koronavírus megjelenése után eldőlni látszik a kérdés: 2021 év első hat hónapjának eredményei alapján úgy tűnik, hogy a járvány hatására tavaly hirtelen hatalmasat bővülő online kiskereskedelem meg tudta tartani a lendületét, ráadásul a növekedés motorja továbbra is a rendelési gyakoriság növekedése – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.
A magas bázis ellenére továbbra is stabil és látványos a növekedés
A 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ennél is fontosabb azonban, hogy már a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható, ami a pandémia előtti évek stabilizálódott, 14-16% körüli átlagos növekedési ütemét 25%-kal haladja meg.
Egyre többször rendelünk online
2021 első 6 hónapja során nem nőtt nagy mértékben az újonnan csatlakozó online vásárlók száma (jelenleg 3,44 millió fő tekinthető aktív online vásárlónak Magyarországon), jelentősen bővült viszont az online tranzakciók – vagyis a webáruházakban leadott megrendelések – száma, mely 32,4%-os növekedést követően közel 27,9 millió darab teljesített belföldi online rendelést jelent. Emellett tovább nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is, ami jelenleg átlagosan 17 online rendelés / fő / év. Ez utóbbi mutató bővülése elsősorban annak köszönhető, hogy már sokkal több mindent tudunk és szeretnénk online vásárolni. A folyamatosan bővülő online termékkínálat mellett pedig az online vásárlási kedv sem esett vissza drasztikusan a korlátozások feloldásának ellenére sem.
A műszaki cikkek mellett egyre népszerűbbek a napi élelmiszerek és az otthoni-, lakásfelszerelés-, valamint barkács cikkek is
Számos kiskereskedelmi termékkör – mely a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának az online értékesítési piacon – 2021 első felére robbanásszerű fejlődési pályára állt. Immár olyan termékkörök online vásárlásától sem riadnak vissza a vásárlók, mint a napi élelmiszerek és fogyasztási cikkek – melynek forgalma a tavalyi bázishoz képest közel 50%-ot bővült –, valamint az otthonfelszerelés és a barkács (+35,7%). Ráadásul ez utóbbi területek bővülését a kormány otthonfelújítási programja is tovább élénkíti.
Az otthoni vagy hibrid munkavégzés, a digitális oktatás, valamint a nyári sportesemények (foci EB és az olimpia) együttesen idén is erős első féléves keresletet generáltak a műszaki – azon belül is a szórakoztató elektronikai és a számítástechnikai – cikkeknek. A szektor online forgalmának növekedése az első félév során 30,7%-os volt, a forgalma pedig elérte a 114 milliárd forintot.
A növekedés mellett új kihívásokat is hozott 2021
A pozitív változások mellett ugyanakkor számos nem várt kihívást is hozott a pandémia a kereskedőknek:
A vírus következményeként kiesett ázsiai termelési kapacitások, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás akadozása miatt korábban egyáltalán nem jellemző készlethiányok sújtják a kereskedelmet és annak online ágát. Az áruhiány ráadásul épp a leginkább keresett barkács, építőanyag, bútor, kert, szabadidő, sport és műszaki cikkek kapcsán a legjelentősebb, ami az árakra is komoly hatással van. A megnövekedett beszerzési árak pár hét alatt átgyűrűztek az értékesítési árakba is, hatást gyakorolva ezzel a belföldi online kereskedelemre is, elég csak a raktárkészletek méretére és a vállalt szállítási határidők megnövekedésére gondolni.
A nagyok felé lejt a pálya
Az online kiskereskedelmi piac a járvány megjelenése óta gyorsuló ütemben koncentrálódik: a fogyasztók a nagy, ismert webáruházak és kiskereskedelmi láncok irányába terelődtek, akik jellemzően folyamatosan bővülő választékkal és gyorsabb szállítással reagáltak a helyzetre, ráadásul általában eleve magasabb szortimenttel, biztosabb, kiszámíthatóbb raktárkészlettel rendelkeznek.
Szintén a nagyobb szereplőknek kedvez az is, hogy a folyton változó körülmények közvetlen következményeként még inkább felértékelődött a hagyományos bolthálózat megléte, mint a biztonság és az átjárható értékesítési csatornák jelképe.
Mi várható az év második felében?
Az eddig eredmények fényében a következő félév kapcsán is bizakodóak a webáruházak, továbbra is a tavalyi bázist meghaladó növekedés várható az online kiskereskedelemben, azonban a bővülés mértéke jelenleg még nehezen becsülhető. A közelgő negyedik hullám és a kapcsolódó intézkedések ezúttal is nagyban befolyásolhatják az őszi, karácsonyi számokat.
MÓDSZERTAN
A közleményben szereplő adatok forrása a GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata, melynek keretében 2014 óta készül felmérés a kosaras rendszerben működő, terméket (is) értékesítő, magyar nyelvű honlappal (is) rendelkező, forintban (is) árazó webáruházak 4000-es sokaságán. A felmérés eredményeiből készült kiskereskedelmi forgalmi modellezések bruttó értékek és csak a belföldi online vásárlók forgalmi adatait tartalmazzák. Az eredmények a különböző kiskereskedelmi szektorok szintjén is reprezentatívak.
Kapcsolódó cikkek
- Glami.hu: személyre szabott tartalom nélkül labdába sem rúghatnak az e-kereskedelemi vállalkozások
- Az új e-kereskedelmi szabályok kedveznek az exportnak
- Szakmai szövetség tagja lett a Vivre
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora
- Megállapodott a Gazdasági Versenyhivatallal az eMAG
- Minden várakozást felülmúlt a hazai e-kereskedelem növekedése
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
- Szlovák példa mutatja, fel fog robbanni a magyar e-kereskedelem
- GLAMI: öt évet ugrott a jövőbe a divatkereskedelem digitalizációja
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.