Hogyan alakította át a magyarok digitális eszközparkját a járványhelyzet?

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 6. 17:54

Az elmúlt időszakban az otthon töltött idő és a hétköznapok meghatározó részét jelentette az otthoni munkavégzés. A munkaállomások megjelenésével a rugalmas irodai jelenlét is világszerte előtérbe került, ez pedig hatással volt az okoseszközök iránti érdeklődésre is. Gyakran felmerül, hogy a járványhelyzet okozta digitalizációs hullám számos új készüléket hozott a háztartásokba, de mit jelent ez hazánkra nézve? A magyarok többsége számítógépet, tévét vagy okostelefont vett, a Samsung legújabb felméréséből pedig az is kiderül, mennyire használták ki az új eszközöket.

A 2021 nyarán végzett kutatás az előző másfél év tapasztalatait, a magyar emberek otthonhoz fűződő viszonyát és a lakásban fellelhető okoseszközök használatát vizsgálta. A válaszokból kiderül, hogyan alakultak ki hazánkban az otthoni irodák, mennyiben érintette Magyarországot az ezzel járó digitalizációs hullám és hogyan készülünk a jövőre. A főként otthon töltött veszélyhelyzet alatt a hazai válaszadók idejének legnagyobb részét valamilyen kijelző határozta meg, főként, ha munkáról vagy tanulásról volt szó, de kikapcsolódásra, a szeretteikkel való kapcsolattartásra vagy éppen önfejlesztésre is használtak okoseszközöket. A megkérdezettek nagy része éppen ezért új eszközt is vásárolt a járvány alatt, a legtöbben okostelefont (27%), de sokan számítógépet (14%) vagy televíziót (17%) vettek. A felmérés szerint ezek nagyobb része már korábban tervezett, tudatos vásárlás volt, de akadtak olyanok is, akik kimondottan a megváltozott helyzet miatt fektettek be egy-egy új készülékbe. 

 

Ha otthoni iroda, akkor laptop

Az újonnan beszerzett kütyük a felmérés alapján két fő okból kerültek be a magyarok lakásába, vagy a munkaállomások részeként, vagy a munka fáradalmainak levezetésére. Szerencsés esetben, a választott készülék mindkettőre alkalmas. A világszerte előtérbe kerülő otthoni munkavégzés itthon is sokak számára vált a mindennapok részévé, a válaszadók 8 százaléka még külön szobát, dolgozósarkot is kialakított, ahová aztán bekerülhettek az új eszközök is. Az átalakítók több mint harmada (34%) vásárolt új számítógépet, de nem csak ők döntöttek így, a 35 év alatti munkavállalók átlagosan 16 százaléka vett laptopot vagy PC-t. Az összes megvásárolt számítógép több mint fele (57%) kimondottan a járványhelyzet miatt került a magyarok lakásába. A legtöbb esetben a férfiak költöttek nagyobb összeget, az új technológiai eszközökből az okostelefonok kivételével ők vásároltak többet, 8 százalékuk vett monitort, hogy kiegészítse az otthoni irodát, közel 15 százalékuk pedig új okostévével oldotta meg egyszerre a munkahelyi és kényelmi szükségleteit.

 

A lezárások alatt a digitalizációs folyamat hatására a különböző kijelzőket számos feladatra használták nap mint nap. A megkérdezettek közel 70 százaléka napi szinten használta a számítógépét, a tévéjét, 61 százalék pedig a monitorját, ezek elsősorban a munkához vagy tanuláshoz köthetők. A főként professzionális céllal vásárolt eszközök köre a későbbiekben sem változik jelentősen, ha a magyarokat kérdezzük. A válaszadók 12 százaléka a következő egy évben vásárolna számítógépet, 50 százalékuk továbbra is azért, hogy a megváltozott munkavégzési körülményekhez alkalmazkodjon.

 

 

Kikapcsolódás is csak okosan

A megkérdezettek körében nagy számban jelentek meg olyan készülékek is, amelyek nem kapcsolódnak szorosan a munkához. A megkérdezett nők több mint negyede (27%) szerzett be új okostelefont, a férfiak 6,5 százaléka új játékkonzolt és átlagosan közel 10 százalék okosórát és vezeték nélküli fülhallgatót. Ezeket és a már meglévő eszközöket is rendszeresen forgatták a karantén alatt, az okostelefonokat szinte senki sem tette le egy napnál hosszabb időre, 94 százalék használta minden nap. A szabadidős eszközöknél megfigyelhetők sajátos használati szokások is, vélhetően attól függően, kinek, mi jelent igazi kikapcsolódást. Az 55 év felettiek kétharmada (64%) például hetente többször vagy annál is gyakrabban használ táblagépet, többet, mint bármelyik másik korcsoport. A hangprojektorok tulajdonosai között a férfiak jóval nagyobb arányban használják legalább heti rendszerességgel az eszközöket (86%-56%), de mindkét nem aktívan használja a játékkonzolokat. 

 

A kikapcsolódást szolgáló eszközök tehát továbbra is fontos szerepet töltenek be a magyar háztartásokban és úgy néz ki, ez nem fog egyhamar megváltozni. A tévézés újra népszerű a fiatalabbak körében is, a 18 és 24 év közöttiek 28 százaléka pedig kifejezetten tervezi a televízióvásárlást a következő egy évben. A hagyományos- és okostévék a teljes népesség körében is a legnépszerűbb célpontnak számítanak, több magyar szeretne magának új tévét (17%), mint ahányan új telefonra vágynak (15%). A tervek azt mutatják, hogy a kényszerű laptopvásárlás után a következő évben a magyarok inkább a kikapcsolódáshoz kötődő eszközzel bővítenék az otthonukat.  

 

„Az elmúlt másfél évben sokfelől hallottunk az otthoni munkavégzés térhódításáról vagy a digitalizációs folyamatokról, ezért is volt érdekes látni, Magyarországon mit mutatnak a számok. Rengeteg okoseszköz került a magyar háztartásokba az elmúlt évben, és ez aligha fog változni a következőkben. – mondta el Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – Nagy öröm számunkra, hogy sok felhasználó számára biztosíthattuk a munkához vagy tanuláshoz szükséges eszközöket a járványhelyzet alatt és továbbra is az a célunk, hogy olyan technológiákat kínáljunk, amelyek nem csak a munkavégzésben segíthetik a felhasználókat, hanem a kikapcsolódásban is.”

 

A Samsung kutatását az Impetus Research készítette online megkérdezéses adatfelvétellel 2021 júniusában és júliusában. A felmérés 815 fős mintája a 18 és 64 év közötti magyar lakosságra nézve reprezentatív.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz. 

2024. november 17. 15:29

Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia

Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől. 

2024. november 17. 13:44

A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása

A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.

2024. november 17. 11:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06