Magyarország még mindig nincs az élen a GDPR felkészültségben
Sok cég vezetője hiszi azt, hogyha jön ellenőrizni a hatóság megmutatják a jelenlegi „szabályozásukat" akkor majd megfelelnek a GDPR elvárásainak.
Több probléma is van a gondolattal. – kezdte Sándor Zsolt a Gill & Murry adatvédelmi szakértője – Az elmúlt hónapokban kutatást végeztünk, a magyarországi szervezetek GDPR felkészültségét vizsgáltuk. Vizsgáltunk webáruházakat – állateledel, sport témában – nyelviskolákat, utazási irodákat, fodrászatokat.
Az eredmények a vártnál is rosszabban alakultak, a vizsgált szervezetek átlagosan 47%-nak még mindig nincs, vagy egyáltalán nem felel meg a GDPR elvárásainak az adatkezelési tájékoztatója, pedig a legtöbb szervezetnél van hírlevél regisztráció, online vásárlás, stb., de akik tájékoztatnak sem érezhetik magukat biztonságban, hiszen a felkészültnek tekinthető cégek, vállalkozások több mint 90%-a nem frissíti rendszeresen az adatkezelési tájékoztatóját, olyan alapvető dolgok sincsenek frissítve, mint pld. a NAIH cím változása, a legtöbb esetben a 2018-as állapot érhető el, nem mellesleg a GDPR bevezetése óta eltelt 3,5 év alatt több jogszabályt is módosítottak. – tette hozzá Sándor Zsolt – A GDPR dokumentáció csak akkor és valamit, ha azt folyamatosan frissítik.
Aki 2018. május 25-én azonosította például a kamera felvételek megőrzési idejét nagy valószínűséggel frissítésre szorul. Változott a Saláta törvény miatt a munka törtvénykönyve és a később a módosítottak több törvényt, például az Info törvényt is, ami miatt szintén frissíteni kellene a szabályozást, változott a nyugdíjba vonult kollégák személyes adatainak megőrzési határideje is, az eddigi 50 év helyett most már az érintettre vonatkozó nyugdíj korhatárt követő 5 évig szabad csak tárolni az adatait, azt követően törölni szükséges.
Ilyen és hasonló változások miatt szinte mindenkinek felül kell vizsgálnia a 2018. május 25-ig megalkotott dokumentációt. – tette hozzá Sándor Zsolt – Ráadásul a szervezetek általában fejlődnek, változnak. Az üzleti folyamatok más vevői igényekre reagálnak és így sok esetben más adatot kezelnek.
Ezeket a változásokat is le kell követni a szervezet GDPR nyilvántartásaiban és adatvédelmi tájékoztatójában.
Kapcsolódó cikkek
- Hogyan felelnek meg az ajánlórendszerek az adatvédelmi jogszabályoknak?
- Adatvédelmi felmérés a GDPR hatálybalépése után
- Ki felel a vállalatok kiberbiztonságáért és adatvédeleméért?
- Táppénzigénylés e-mailben?!
- A felsőoktatási törvény adatkezelési és GDPR következményei
- Az ÖN cége „Biztonságos GDPR alvállalkozó”?
- GDPR felkészültség ellenőrzési lehetőségek
- Covid-19 második hullám – Információbiztonsági kérdései
- Egészségügyi nyilatkozatok GDPR kompatibilis kezelése a COVID-19 okozta vírus helyzetben
- Magán és céges e-mail kezelése a NAIH szerint – avagy tanuljunk mások hibáiból
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.