Így csábítja vissza sok cég a korábbi kollégáit
A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai központja a „bumerángozó” kollégák számának növekedését tapasztalta az elmúlt években. A visszatérők szerint az érdekes karrierlehetőségek, a támogató közösség, illetve a magánélet és a munka egyensúlya a fő tényezői a visszatérésnek.
A munkaerőpiac egyik leggyakrabban emlegetett trendje a volt alkalmazottak újrafelvételének növekvő fontossága. Évekkel ezelőtt ezt a gyakorlatot a munkáltatók nem igazán támogatták, azonban egyre több vállalat látta meg az értéket abban, hogy munkavállalóira hosszú távú erőforrásként tekintsen, még akkor is, ha karrierjükben más cégeknél kitérőt is tesznek.
Mindig jó viszonyban érdemes elválni
„Oka van annak, hogy a »bumerángozás« hangsúlyos tendenciává vált az elmúlt években – mondta el Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. – Egy ideális világban a tehetségeket folyamatosan a cégnél lehet tartani, azonban ha a kilépési folyamat során tisztelettel bánunk az esetleges távozókkal, jó emlékeik maradnak a cégnél töltött időről. Ha pedig olyan karrierlehetőségeket is tudunk ajánlani, ahol kamatoztathatják tehetségüket, akkor jó esély van arra, hogy egyszer visszatérnek. Ez az oka annak, hogy mindig a baráti viszonyban való elválásra törekszünk, és kiterjedt alumni hálózatot tartunk fenn, hogy kapcsolatban maradjunk a volt kollégákkal.”
A Morgan Stanley esetében 2020-ban az újonnan felvett munkatársak 8 százaléka volt korábbi alkalmazott az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban, és ez a szám csak növekszik. „A vállalatok számára számos előnnyel jár, ha olyan munkatársakat vesz fel, akik korábban már dolgoztak a cégnél. Mivel ismert a pályázó tudása, munkaetikája és a személyisége, sok időt spórolhat meg a munkáltató a toborzási folyamat során a jelölt megismerésével, és fordítva: a munkatárnak sem kell már bemutatni a vállalatot – magyarázta a szakértő. – Kiküszöbölhető annak a kockázata is, hogy a munkavállaló nem illeszkedik be a céges kultúrába, emellett jó eséllyel új ismereteket és készségeket is hoz magával, amelyeket távolléte során sajátított el.”
Mi csábítja vissza a munkavállalókat?
„Két fő oka volt annak, hogy visszatértem: rájöttem, hogy a cégnél számos érdekes, magas hozzáadott értékű feladat vár, illetve hiányzott a vállalati kultúra és a kollégák – mondta el Papp Zsófia, aki a Morgan Stanley budapesti irodájának pénzügyi tervezés és analízis csapatában dolgozik. – A cég karrierutak és belső mobilitási lehetőségek széles skáláját kínálja, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb területet. Mióta visszajöttem, olyan területen dolgozom, ami teljesen más, mint az előző, ezért minden nap tanulok valami újat, és mindig új kihívások várnak.”
A Morgan Stanley számos területen kínál karrierlehetőségeket Budapesten az informatikától a matematikai modellezésig, a pénzügytől a kockázatkezelésig és az adatelemzésig. Támogatják a belső mobilitást is, többek között ez volt vonzó Székely Gergő számára, mikor úgy döntött, hogy másodszor is a cégnél fog dolgozni. „Először frissdiplomásként junior programozói munkakörben dolgoztam a cégnél, ezalatt sokat tanultam a vállalati informatikáról és arról, hogy milyen egy globális szervezet tagjának lenni – mondta el a szakember. – Visszatérésem óta más területeken dolgozom, jelenleg egy olyan csapatot vezetek, amely üzleti analitikai és adatelemzési projekteket végez a kötvénypiaci üzletágnak. Ez egy agilis és érdekes környezet, ahol Budapestről is nagy hatást tudok gyakorolni a globális pénzpiacokra.”
A vállalati kultúra is fontos vonzerő lehet
Az érdekes és változatos feladatok mellett a támogató környezet, illetve a munka és a magánélet jó egyensúlya, amit a visszatérők is értékesnek tartanak. „Kiderült, hogy sok dolog, amit első munkakörömben természetesnek vettem, például az alkalmazottak tisztelete és hosszú távú karriercéljaik támogatása, nem mindenhol az – tette hozzá Székely Gergő. – Sokak számára fontos az is, hogy a vállalat egyre több rugalmas munkavégzési formát kínál. Értékelem a szabadságot, a rugalmasságot, és azt is, hogy a cég megbízik bennem, hogy feladataimat magas színvonalon látom el. Három gyermek édesapjaként pedig nagyra értékelem az otthoni munkavégzés lehetőségét is.”
A támogató közösség kialakításának kulcsa, hogy a sokszínűség és befogadás ne csak üres szavak legyenek, hanem a minden napok részei. “Az én visszatérésem egyik fő oka a befogadó vállalati kultúra volt, ami kitörölhetetlen nyomot hagyott bennem – mondta el Váradi Judit, a budapesti technológiai csapat munkatársa. – Fontos, hogy biztonságban érezzem magam, elmondhassam a véleményemet, amit meg is hallgatnak. Hogy a sokszínűség és a befogadás alapvető érték legyen. Bár a Morgan Stanley egy nagy, amerikai hátterű globális szervezet, mindenki véleményét egyformán tiszteletben tartják, akár New Yorkban, akár Budapesten dolgozik.”
Kapcsolódó cikkek
- A MI egyre elterjedtebb a toborzásban, de a személyes találkozót nem válthatja ki
- Holtfáradt HR-eseknek kellene a Covid-stresszes munkavállalókat motiválni
- A munkavállalók magányosak, elszigeteltek és úgy érzik, elvesztették az irányítást
- HR digitalizáció a pandémia után: globális toborzás és virtuális irodák
- 70 százalékkal emelkedett az álláshirdetések száma tavaly óta
- Ismét várja a Morgan Stanley azokat, akik újrakezdenék a karrierjüket
- Fenntarthatóság, fintech, sokszínűség
- Újabb diáklányok kapnak támogatást, hogy akár programozók is lehessenek
- Nyelvtanuló applikáció nyerte a Code to Give hackathont
- Munkaerőhiány fogja vissza az e-kereskedelmet
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.