Digitális vonatvezérlő rendszer a frankfurti metrónak

forrás: Prím Online, 2022. január 6. 16:34

VGF, a frankfurti tömegközlekedési szolgáltató új, korszerű digitális rendszerre cseréli a metró- és villamoshálózatában jelenleg használt hagyományos vonatvezérlő rendszert. A „Frankfurti digitális vonatvezérlő rendszer" a vállalat egyik legfontosabb jövőbeli projektje. A 2021 elején indult közbeszerzési eljárást követően a VGF most a Siemens Mobility-nek ítélte oda a fontos szerződést.

 

  • A VGF és a Siemens Mobility a jövő vonatvezérlő rendszerét építi meg Frankfurtban
  • Jelentős tömegközlekedési infrastruktúra projekt és mérföldkő a mobilitási átállásban

 

„A vonatvezérlő rendszer „DTC-vel" történő digitalizálása egy olyan projekt, amely nemcsak a frankfurti tömegközlekedési hálózat számára lesz kiemelkedő jelentőségű az elkövetkező években, hanem a várost és a VGF-et is vezető helyzetbe hozza országos szinten”, – mondta a projektről Stefan Majer, a frankfurti kabinet közlekedésért felelős tagja. „A DTC-vel az első alkalommal használnak kommunikációs alapú vonatvezérlő rendszert (CBTC) egy német városban.” A technológia vezetéknélküli és digitális módon, valós időben kapcsolja majd össze a metrókat és villamosokat.  Ez lehetővé teszi, hogy a vonatok rövidebb időközönként kövessék egymást, ezáltal a VGF jelentősen bővítse kapacitását anélkül, hogy új vonalakat vagy állomásokat kellene építenie, illetve átalakítania.

 

Majer, a frankfurti kabinet közlekedési felelőse hangsúlyozta a projekt lehetséges kapcsolatát a párhuzamos „Frankfurt MIND(+)” projekttel. „A DTC az egyedi forgalomhoz kapcsolható a város központi forgalomirányító számítógépén keresztül. Ez első alkalommal tenné lehetővé a teljesen integrált forgalomirányítást egy nagyvárosi központban Frankfurtban és Németországban is – ami legalábbis új  mérföldkövet jelent az ország mobilitásának átalakításában.”

 

 

Hosszú távú partneri viszony a VGF és Siemens között

A szerződés tervezett odaítéléséről Michael Rüffer, a VGF vezérigazgatója elmondta: „A teljes metróhálózatunk vonatvezérlő rendszerét DTC-vé alakítjuk, ezt követi majd a villamoshálózat. Ehhez erős és hozzáértő partnerre van szükségünk – amelyet a Siemens Mobility személyében meg is találtunk. Külön örömünkre szolgál, hogy folytatni tudjuk a Siemensszel azt az együttműködést, amely már 1899-ben is sikeres modell volt, amikor Frankfurt 181 klasszikus Siemens villamost állított forgalomba.”

 

„Világszerte immár több mint 40 város bízik a Trainguard MT CBTC megoldásunkban. Büszkék vagyunk rá, hogy ezt az innovatív technológiát először a VGF-nél használhatjuk Németországban. Technológiánk ötvözi a maximális rendelkezésre állást, a maximális vonalkapacitást, a rövidebb követési távolságokat, valamint az akár 20%-kal kevesebb energiafogyasztást, a lehető legmagasabb szintű biztonsággal,” - mondta Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility vasúti infrastruktúráért felelős vezérigazgatója. „A jövőben a frankfurti metróhálózaton kétpercenként tudnak majd közlekedni a szerelvények.”

 

A projekt pénzügyi támogatása

Ezen mobilitási mérföldkő jelentősége a projekt finanszírozási módjában is megmutatkozik: 2021. december 13-án, hétfőn Tarek Al-Wazir, a hesseni gazdasági, energiaügyi, közlekedési és lakásügyi miniszter, hivatalosan bejelentett egy 95,5 millió eurós támogatást a VGF-nek a projektnek a  szövetségi kormánnyal és Hessen tartománnyal együtt történő társfinanszírozására.

 

 

Mi a „kommunikációs alapú vonatvezérlés”?

Az olyan digitális vonatvezérlő rendszereket, mint például a DTC Frankfurt, az ipar kommunikációs alapú vonatvezérlő (CBTC) rendszerekként ismeri. 2031-ig a frankfurti metrórendszer mind a kilenc vonalát átállítják digitális vonatvezérlésre. Az átalakítás a „B" útvonallal kezdődik (U4 és U5 vonal), beleértve az U5-ös meghosszabbítását az Europaviertelig, amely  jelenlegi tervek szerint 2025-ben kezdi meg működését.

 

A CBTC jelzések és üzenetek komplex rendszereként működik, amely lehetővé teszi a vonatok és a vasúti infrastruktúra közötti folyamatos, valós idejű adatcserét. A vasútvonalon és a vonatokban elhelyezett különböző berendezések teszik lehetővé ezt a rádió alapú, kétirányú adatkommunikációt a vonatok és az infrastruktúra között, amelyek folyamatosan továbbítják az útvonallal kapcsolatos információkat a vonatoknak. A VGF által készített kisfilm szemléltetően mutatja be ezt a komplex rendszert, amely megtekinthető a cég innovációs honlapján: DTC - Innovation VGF (vgf-ffm.de)

 

Mik a digitális vonatvezérlés előnyei?

Az adatátvitel ezen formája lehetővé teszi a hagyományos jelek mellőzését, ami csökkenti a karbantartási költségeket. Ezen túlmenően a VGF a digitális vonatvezérlő rendszer használatával növelheti útvonalainak kapacitását és hatékonyságát, különösen a földalatti szakaszokon.

 

A szolgáltatások bővítése – több vonat és rövidebb követési idők biztosítása, ami elengedhetetlen a mobilitási átálláshoz, beleértve a személygépkocsikról a tömegközlekedésre való általános átállást – a vasúti korszerűsítés központi szempontja.

 

A CBTC rendszerek lehetővé teszik, hogy a vonatok úgynevezett „vándorló térbeli távolságban" közlekedjenek, ami azt jelenti, hogy a vonatok csak a köztük lévő féktávolsággal közlekednek, nem pedig a jelenlegi rögzített blokkszakaszokban. Ezáltal a vonatok rövidebb időközökben tudnak közlekedni, így a VGF akár 25 százalékkal is képes lesz növelni a kapacitását – például az „A" vonalon, ahol az U1, U2, U3 és U8 vonatok járnak – anélkül, hogy új vonalakat kellene építenie vagy bővíteni a jelenlegi hálózatot, ami nem csak költséges vállalkozás, de gyakran vált ki tiltakozásokat is, nem beszélve a jelentős időigényről.

 

A legmodernebb, nagy teljesítményű vonatvezérlési technológia nemcsak több vonat közlekedését teszi lehetővé egy útvonalon, hanem nagyobb pontosságot és megbízhatóságot is eredményez. A rendszer energiahatékonyabb – akár 20 százalékos megtakarítással járó – vezetést tesz lehetővé és magasabb utaskomfortot biztosít a finomabb gyorsítás és fékezés révén. Ugyanakkor ez lassítja a vonatok és a sínek kopását is.

 

Összességében egy CBTC vonatvezérlő rendszer növeli a metrórendszer kapacitását és vonzerejét, ami végső soron a közösségi közlekedés arányának növelését hivatott elérni a városi forgalomban. Ez közvetlenül hozzájárul a város károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez és a tisztább levegő biztosításához.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?

Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül. 

2024. november 14. 18:19

Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása

Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása.  Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.

2024. november 14. 14:55

A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett

Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása. 

2024. november 14. 13:17

A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját

Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.

2024. november 14. 11:42

A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok  szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.

2024. november 14. 11:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06