Kutatás: sokkal többet ülünk a képernyő előtt, mint a járványt megelőzően
A magyarok többsége jóval több időt tölt a számítógép képernyője előtt, mint a járványt megelőzően – ez derült ki az IPSOS négy közép-európai országban végzett kutatásából* . A HUAWEI megbízásából készített felmérés szerint a magyar válaszadók fele legalább egy, negyede pedig 3-4 órával is többet nézi a képernyőt – elsősorban a munkájával vagy a tanulmányaival összefüggésben. Míg az emberek több mint fele szerint emiatt romlott a látása, kétharmaduk semmit nem tesz a szeme védelme érdekében. Ugyancsak kevesen tudják, hogy a modern notebookok már rendelkeznek szemvédelmi technológiával.
A HUAWEI megbízásából négy kelet-közép-európai országban (Ausztria, Lengyelország, Magyarország, Finnország) végzett felmérés arra kereste a választ, hogy a járvány milyen hatással volt a képernyő előtt töltött időre, és az emberek tisztában vannak-e azzal, hogy milyen módon védhetik a szemüket?
A magyar válaszadók 53 százaléka nyilatkozott úgy, hogy több időt tölt a számítógép előtt, mint a járvány előtt. A 52 százalékuk csak 1-2 órával, a 25 százalékuk már 3-4 órával, a válaszadók tizede pedig több mint 4 órát nézi többet a számítógép monitorját, mint pár éve. A többség (54 százalék) a munkája vagy a tanulmányai miatt tesz így, és egyébként a válaszadók 58 százaléka a távmunkát, illetve a távoktatást teszi ezért felelőssé.
Észleljük a romlást
A válaszadók többsége (54 százalék) tisztában van azzal, hogy a hosszabb képernyő előtt töltött idő negatív hatással lehet a látásukra, és sokan számoltak be különféle szemproblémákról. A leggyakoribb tünetek a szem fáradtsága (45 százalék), a csökkent látásélesség (23 százalék), valamint a szemszárazság (25 százalék).
Ugyanakkor mindössze a magyarok alig több mint harmada (36 százalék) százaléka tesz is aktívan a szemproblémák megelőzéséért. E válaszadói kör kétharmada hosszabb szüneteket iktat be, hogy a szemfáradságot csökkentse, 40 százalékuk szemcseppet használ, 44 százalékuk pihenteti a szemét, negyedük pedig különféle szemerősítő gyakorlatokat is végez. Amikor az inaktivitás okáról kérdezték, 38 százalékuk ismerte el, hogy nem tudja, hogyan kell ezt csinálni, és minden negyedik válaszadó (41 százalékuk) nyilatkozott úgy, hogy nem tulajdonít ennek jelentőséget, vagy nem érzi szükségét.
Megvédi a szemünket a technológia, mégsem ismerjük
A felmérésből kiderül, hogy a túlnyomó többség laptopot használ a munkavégzésére, de a laptopok szemvédő technológiáját alig ismerik. A válaszadók 48 százaléka nem ismeri, a kékfény-csökkentést, háromnegyedük soha nem hallott még a képernyővillogás-csökkentő funkcióról, ahogy arról sem, hogy nemzetközi tanúsítvánnyal látják el a kékfény-csökkentéssel rendelkező, szemet kímélő eszközöket.
Érdekes módon arra a kérdésre, hogy számít-e ezeknek a funkcióknak a megléte egy laptop vásárlásakor, a válaszadók 66 százaléka válaszolt igennel, és csak tizedük nem értett egyet. Azonban nem ez a legfontosabb tényező - a processzor minősége, az ár, a képernyő mérete és az akkumulátor kapacitása nagyobb szerepet játszik a készülék kiválasztásában.
„A felmérésünk fontos célja volt felhívni a figyelmet arra, hogy odafigyeléssel és tudatossággal sokat tehetünk azért, hogy megóvjuk a szemünket a képernyő ülés előtt negatív hatásaitól. Számunkra is meglepő volt, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a modern notebookok olyan fontos szemvédő funkciókkal rendelkeznek, mint például a kékfény-csökkentés és a képernyő villogásának csökkentése. Ezek a funkciók a TÜV Rheinland tanúsítvánnyal rendelkező HUAWEI MateBook notebookokban és a monitorokban is helyet kaptak, megelőzve ezzel a szem megerőltetését és a szemfáradtság kialakulását.” – hangsúlyozta Nagy Ivett, a HUAWEI Technologies Hungary Fogyasztói Üzletágának marketing igazgatója.
A digitális szem megerőltetés megelőzése
A kék fénynek való túlzott kitettség az úgynevezett digitális szemfáradtság tünetegyütteshez vezethet. A kék fény szabályozza az emberi cirkadián ritmust (napi biológiai óra), és befolyásolja a kognitív képességeket, a memóriát és a hangulatot. Ezért a digitális eszközök közvetlenül elalvás előtti túl hosszú használata napközbeni fáradtságot okozhat. A kék fény csökkentése ezért különösen fontos, ha hosszú időt töltünk a laptop előtt. Érdemes az éjszakai módot alkalmazni, a HUAWEI MateBook képernyőbeállításaiban a „Éjszakai Fény” funkció bekapcsolása után a kijelző színei melegebb palettára váltanak, ami csökkenti a kék fény kibocsátását.
Intelligens háttérvilágítás-beállítás a szemfáradság ellen
A képernyő-frissítési gyakoriságnak elég magasnak kell lennie ahhoz, hogy ne okozzon szemet fárasztó, villogó érzést. A MateBookok villogáscsökkentő technológiája intelligens háttérvilágítás-beállítást alkalmaz, és csökkenti az alacsony fényerőszintek előfordulását, amelyek hátrányosan befolyásolhatják a felhasználó látását.
_______________
* A kutatást a HUAWEI megbízásából reprezentatív mintán az Ipsos végezte CAWI módszerrel Finnországban, Ausztriában és Magyarországon (N=~300 orszégonként) 2021-ben.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek a világjárvány hosszútávú hatásai a fogyasztókra
- A jövőbiztos energiaellátást kutatja a BME és az MVM
- Magyar győztes a világ legnagyobb mobilfotós versenyén
- Innovatív megoldásokra kényszerítette a járvány a cégeket
- Már a Revolut is a HUAWEI partnerei között
- A magyar startup applikációja a HUAWEI alkalmazásáruházát is meghódította
- Új hordozható hangszórót mutatott be a HUAWEI
- Ellentmondás az adatokban
- Új notebookot hozott Magyarországra a HUAWEI
- Új okosórát hoz a magyar piacra a HUAWEI
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.