Nő az online vásárlás iránti bizalom
Drasztikusan megerősödött az online kereskedelem a pandémiás időszakban és egyelőre nincs megállás. A járvány kirobbanását követően érezhető volt a hirtelen megnövekedett igény a webshopok iránt: a 2021-es adatokat összevetve a koronavírus előtti időszakkal több mint ötszörösére nőtt az e-kereskedelem forgalma. Az iskolakezdésre is szívesen készültek online a magyarok – számolt be az ország egyik legnagyobb fulfillment webshop logisztikával foglalkozó cége, az iLogistic.hu, aki partnerei aktuális eladási adatait vette górcső alá.
2021-ben rövid távon kevésbé volt hatással a COVID a webshopos megrendelések alakulására. Hosszabb távú tendenciákat indított el, de mivel nem voltak váratlan drasztikus korlátozások, kiegyensúlyozott volt a piac. A rendelések számát tekintve áprilisban volt némi visszaesés, a korlátozások feloldását követően a személyes vásárlás igénye megnőtt, de hamar újra növekedő tendenciát mutatott az online kereskedelem. Az élelmiszer házhozszállításnál észlelhető volt egy visszaesés az év eleji magas számokhoz képest, azonban novemberben-decemberben ismét szívesen menedzselték online a bevásárlást a magyarok, amely a vírus újabb tetőzésének is lehet az eredménye.
Nő a magyarok bizalma a webshopokban
Folyamatosan növekszik a webshopok forgalma és száma. A 2020-as és 2021-es év rendeléseit vizsgálva megkétszereződött az igény az online vásárlásra. Az iLogistic.hu kifejezetten webshopoknak szolgáltató logisztikai vállalat ügyfeleinek a száma az elmúlt 1,5 évben a négyszeresére nőtt, így megnégyszerezték a munkavállalóik számát is, hogy minőségben ki tudják szolgálni partnereiket. A cég bevétele 2019 óta közel megháromszorozódott, már 1 milliárd feletti az árbevétele, a hatalmas növekedés is mutatja, hogy milyen mértékben ugrott meg a netes kereskedelem iránti igény.
Évről évre folyamatosan csökken az utánvétes küldemények aránya és lassan a nyugat európai trendekhez kezdünk felzárkózni, ahol az utánvétes csomagok aránya sok országban már 10% alatti- derült ki az iLogistic.hu statisztikai adatai alapján. A járvány előtti időszakhoz képest több mint 10%-kal nőtt az előrefizetési hajlandóság a magyarokban. Ez annak is lehet köszönhető, hogy tudatosabbá váltak a magyar vásárlók és igyekeznek megbízható felületekről rendelni.
A COVID-19 hazai megjelenésével drasztikusan nőtt az utánvétes fizetéseknél a bankkártyás fizetés, közel ötszörösére ugrott, a készpénzes fizetési mód pedig egyre inkább a háttérbe szorul.
Online készültek a magyarok az iskolakezdésre
Nyár végén, ősszel megugrott a papírírószerek iránti e-kereslet és sokan online készültek az iskolakezdésre. Tapintható volt a bizonytalanság, hogy a gyerekek vajon az iskolapadot vagy az otthoni asztalt fogják koptatni és a szülők felkészültek az esetleges újabb digitális oktatásra: augusztusban, szeptemberben megnőtt az elektronikai eszközök eladása.
A legkiemelkedőbb időszak az év vége volt, a november és a december adta az éves csomagkiszállítás több mint 25%-át. Idén a Black Friday az eladásokat tekintve inkább fekete november volt, a megemelkedett vásárlás nem egy kiemelt napon, hanem egész hónapra elosztva volt jellemző. Idén a kozmetikumok és a táplálékkiegészítők fogytak a leginkább.
Chili kalendárium volt az advent egyik nagy slágere
2021-es abszolút listavezető terméke a zsírégető kapszula termék volt, a dobogó második helyét a kollagén kapszula és italpor foglalta el. 2020-ban a vásárlók megrohamozták az üzleteket a maszkokért és a fertőtlenítőkért, azóta normalizálódott a helyzet, megszűnt a pánikvásárlás, de még mindig dobogósok között maradtak.
Szezonalitást tekintve tavaszi időszakban a horgász cikkek, valamint a barkács és kerti termékek voltak a legkeresettebbek. Nyáron a fürdőruha, a szabadidős sporteszközök, a barkács és kerti szerszámok, eszközök voltak előtérben, ősszel pedig a táplálékkiegészítők és a kozmetikumok kerültek a virtuális kosárba.
Az adventi időszak egyik nagy slágere a chili kalendárium volt. A karácsonyfa alatt tavaly főleg játékok és műszaki cikkek várták a családokat. A játékok iránti kereslet óriási kiugrást mutatott az év vége felé, közel ötszöröse volt az eladása a korábbi hónapok átlagához képest. A műszaki cikkek piaca szintén decemberben hozta a legmagasabb forgalmat, mintegy kétszeresét a korábbi hónapok átlagának.
Hódít az online szépségápolási piac
2021 a szépségápolási cikkekkel (kozmetikumokkal és táplálékkiegészítőkkel) foglalkozó cégeknek kedvezett leginkább.
„Tavaly 126 webshopot üzemeltető cég csatlakozott hozzánk, közülük 30 szépségápolással foglalkozó partner, akik igénybe vették a fulfillment logisztikai szolgáltatásunkat, amelynek köszönhetően már az értékesített termékek raktározásától, csomagolásától, a kiszállításon át, a számlázásig tudunk folyamatos segítséget nyújtani. Jelenleg messze a szépségiparban tevékenykedő webshopok aránya a legmagasabb nálunk, így már külön részlegünk is van, amely kifejezetten a kozmetikumokkal és szépségápolási termékekkel, valamint táplálékkiegészítőkkel foglalkozik” - árulta el Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője.
A szépségápolás után a háztartási eszközöket és kiegészítőket forgalmazó, valamint a kisállat eledelekkel és kiegészítőkkel foglalkozó cégek száma nőtt jelentősen. Ezt követik sorrendben az FMCG termékeket, valamint a játékokat, könyveket és ajándékokat forgalmazó cégek. Ugyanakkor a ruházati termékeket és elektronikus szórakoztató iparcikkeket forgalmazó ügyfelekből kifejezetten kevés új partnerük érkezett az elmúlt másfél évben.
Kapcsolódó cikkek
- Grandiózus karácsonya lesz az e-kereskedelemnek
- Újabb nagy dobás a Lead Ventures-től
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- Növekvő vásárlóerővel és határozott elvárásokkal tör be az e-kereskedelembe a Z generáció
- A fogyasztók nagy része gyakrabban vásárol online a járvány óta
- Glami.hu: személyre szabott tartalom nélkül labdába sem rúghatnak az e-kereskedelemi vállalkozások
- 5 hatékony módszer az e-kereskedelmi vállalkozások számára az online visszaélések megelőzésére
- Beszáll a Recartba a Lead Ventures
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- Online divatcikk-vásárlási szokások 2020 és 2021 áprilisa között
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.