Magyarországon nyílt a világ első pénztármentes kávézója

forrás: Prím Online, 2022. május 13. 14:00

A Kende Gastro Zrt. a világ első pénztármentes kávézóját hozta létre Magyarországon. A TAKE IT EASY! 100 négyzetméteres bemutató üzletében 21 kamerát kapcsoltak össze a mesterséges intelligenciával, amely nyomon követi a vásárlást. Az automatizált kiskereskedelmi egységgel 2022-ben a Trade Magazin és a Hungexpo innovációs termékversenyén első helyezést értek el Technológiai Kategóriában. A technológiával a pandémia sújtotta kereskedelmi ágazatot szeretnék támogatni.

A Liferay Hungary különböző iparágak meghatározó szereplőit szólaltatja meg a Digital Talks videó-beszélgetés sorozatában, ahol különböző digitalizációs iparági trendeket, kihívásokat, újdonságokat és megoldásokat mutat be. “Az átfogó sorozatunk elkészítésének célja, hogy különböző best-practice-eket osszunk meg és a tudásmegosztással értéket teremtsünk a COVID-19 okozta sebzett piaci környezetben” – magyarázza Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője. 

 

A Digital Talks legújabb adásában az automatizált kiskereskedelem terület pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismerhetjük meg. A világ első automatizált kávézóját létrehozó Kende Gastro Zrt. társalapítójával és gazdasági igazgatójával, Kende Gáborral beszélget Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője. 

 

 

Folyamatos változásban

Az 1989. óta működő Kende Gastro Zrt. egy kis családi vállalkozásból nőtte ki magát. Kezdetben fagylalt alapanyagokat és kiegészítőket értékesítettek, majd a ’90-es évek közepén a vendéglátóiparban használt snack-gépeket és kisebb konyhai gépeket kezdtek el forgalmazni. Mára már professzionális konyhatechnológiai berendezéseket kínálnak a HORECA (hotelek, éttermek, catering) szegmens, illetve építőipari cégek számára. A cég életében nagy változást hozott, amikor a kisebb snack-es beruházásokról átálltak a 100-200 millió forintos gigaprojektekre. “Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az elejétől a végéig segítsük az ügyfeleinket, ezért beépítettük szolgáltatásaink közé a tervezést, az értékesítést és a kivitelezést, illetve saját szerviz csapatunkkal a karbantartási munkálatokat is mi végezzük” – mondja Kende Gábor.

 

A pandémia azonban újabb komoly változást hozott a Kende Gastro Zrt. életébe. Bár az építőipari megrendeléseknek köszönhetően csupán 40 százalékkal csökkent az árbevételük, és sikerült minden munkatársukat megtartani, sőt 2021-ben újakat is felvenni, újabb fejlesztésre volt szükség. A járvány időszakában a régóta tervezett webshop kialakítása jó megoldásnak tűnt, s ma már több mint 10 000 terméket sikerült beépíteni az online boltjukba.

 

 

Világelső a kasszamentes technológia

Kende Gábor 2020 szeptemberben figyelt fel egy cikkben az automata konténerüzletre. Számos  nemzetközi fejlesztő céggel tárgyaltak, míg végül egy kaliforniai technológiai startup vállalkozás, az AiFi Inc.-al sikerült megállapodni. Az AiFi egy összetett, bonyolult mesterséges intelligencián alapuló technológiát fejleszt, amelynek a segítségével a klasszikus működésű üzletek át tudnak állni intelligens, okos bolttá. A boltokban innentől kezdve nincs szükség pénztárosra vagy személyzetre, mivel egy speciális kamerarendszer követi nyomon a vásárlást és azonosítja a polcról levett termékeket. A vásárlási folyamat is végtelenül egyszerű: le kell tölteni a TAKE IT EASY! applikációt, meg kell adni a kért adatokat, majd a beléptetésnél oda kell érinteni a telefonon megjelenő QR-kódot a forgótárcsás kapu leolvasójához. A belépés után bármelyik termék levehető a polcról, s a vásárló készíthet a kávégépen egy finom kávét, majd egyszerűen kisétálhat a vásárlási területről. A rendszer csak az egyéneket és a mozgásukat nézi, azaz, ha a vásárló valamit levesz a polcról, akkor azt algoritmusok segítségével beazonosítják, majd a választott terméket automatikusan hozzáadják a virtuális kosárhoz. A rendszer azt is kezelni tudja, ha végül visszateszik a polcra az árut. 

 

Az egész folyamat GDPR-barát, ugyanis a rendszerben nincs arcfelismerés, mivel a belépés után digitális jellé válunk, azaz egy digitális csontváz jelenítődik meg. “Az ún. planogram (vizuális vázlat) alapján a rendszer képes értelmezni, hogy körülbelül ahová nyúlunk, ott milyen termékek vannak a polcon, s amikor levesszük az árut, akkor a kamera akár a termék egy pici szegletéből is pontosan meg tudja állapítani, melyik árucikkről van szó.” – magyarázza Kende Gábor. Hozzáteszi, hogy a rendszer csak azokat az adatokat gyűjti, amiket a felhasználók bevisznek az applikációba, azaz a nevet, az e-mail címet és a jelszót. A kártya adatok már egy másik rendszerben kerülnek rögzítésre, ez náluk már nem jelenik meg. A megadott bankkártya adatoknak köszönhetően pedig az üzlet elhagyását követően levonják a bankkártyáról a vásárlás összegét.

 

 

Szerelemprojektből üzleti csoda

Végül a COVID-járványnak köszönhetően Magyarországon igazi szerelem projektté vált a TAKE IT EASY! automatizált kávézó. A megoldást már használják például Londonban, ahol az Aldinak nyitottak üzletet, de Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban és Németországban is egyre több élelmiszerüzlet használja. “De kaptunk már megkeresést barkácsbolttól, könyvkiadótól, szépségápolási cégtől és sportszerforgalmazó vállalkozástól is.”

 

A koronavírus alaposan felforgatta a napi rutint az emberek életében és a vásárlási szokásokat is megváltoztatta. A kereskedelemben is átírta a korábban megszokott működést: bármikor jöhet például újra létszámkorlátozás vagy lezárás. Egy automatizált egységgel viszont elérhető, hogy egy vásárló akár 6 másodperc alatt elintézze a vásárlását. “Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy Magyarországon elterjedjen ez az innováció, s büszkék vagyunk arra, hogy olyan dolgot találtunk ki, ami nem egy hagyományos szolgáltatás, hiszen még senki nem csinált ilyen kávézót korábban. Azon dolgozunk, hogy azoknak a kereskedelmi egységeknek segítsünk, akik most gondban vannak” – teszi hozzá Kende Gábor.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával

Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.

2024. november 5. 13:27

Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz

Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást. 

2024. november 5. 10:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51