Ha én befektető lennék a Szilikon völgyben

Vén Márton Vén Márton, 2001. február 13. 08:49
Ha én befektető lennék a Szilikon völgyben, mostanában nagyon meggondolnám, hogy e-commerce vállalkozásba fektessem-e a pénzem.
Az árfolyamok ugyan rendkívül alacsonyak, alig tizedük csúcsértékeiknek, de az elmúlt évi visszarendeződési időszak ellenére a kockázat még mindig túl magas. Nem tudni, hányan maradnak a piacon, s a dotcom típusú (csak interneten működő) cégfelépítéssel szemben a befektetői szakma bizalmatlanabb, mint ha alaszkai jégkocka gyártást kellene finanszíroznia.

A befektetésektől való elfordulás azonban csak a kockázati és pénzügyi befektetőkre jellemző. A szakmai befektetők, vagyis az egyes iparágak bricks and mortar vállalatóriásai most kezdenek igazán mozgolódni a cégfelvásárlások területén. A dotcom cégek sorozatos csődje számukra a legjobbkor jött. Elérkezett a piacra lépés ideje, az e-tailerek bevezették az internetes vásárlást az emberek tudatába, most kell elindulni, bevetni a szakmai múltra, offline ismertségre építő marketinget, és máris elcsábíthatók a vásárlók. De az ügyfelek tömeges akvizícióját fel is gyorsíthatják, hiszen olcsón bevásárolhatnak a dotcom kereskedőkből, és átvehetik azok termék-, és ügyféladatbázisait, online piacismeretét és piaci ismertségét, na persze át kell vállalni azok adósságait is, amelyek akár több tízmillió dollárt is jelenthetnek.

Ha megvásárolták a kiszemelt céget, akkor jöhet a tisztogatás, leépítés, új vezetőség kinevezése, új üzleti modell, új stratégia. A célok közt már nem szerepel a tőzsdei bevezetés, még csak az hiányozna, hogy az anyavállalat részvényeit is a mélybe rántsa internetes részlege. A piaci részesedés eszeveszett növelése is kikerült a stratégiai célok közül, abból nem lehet kifizetni a tartozásokat.

Úgy tűnik, az internetes cégek erőfeszítéseikben, céljaikban, eredményeik mérésében egyre inkább hasonlítanak a hagyományos vállalkozásokhoz. Egy német internetes cég vezetője mondta, "Finally the client has to pay the show." (Végül az ügyfélnek kell megfizetni a show-t). Tehát IPO ide, piacrészesedés oda, a befektetők millióiból nem él meg egyik vállalkozás sem.

Éppen ezért bármilyen területről legyen is szó, az ügyfelek elégedettsége az egyetlen kulcs az internetes vállalkozások sikeréhez. Bár ez a rohanó informatikai piacon nem mindig sikerül, mégis ez kell hogy legyen az online üzleti stratégia legfontosabb pontja.

Kulcsszavak: store wizard e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01