5 dolog, amin könnyen elbukhat egy kezdő vállalkozó

forrás: Prím Online, 2022. június 17. 11:15

Önállóság, szabad időbeosztás, magasabb kereset, a felülről érkező nyomás hiánya – számos tényező teszi vonzóvá a vállalkozói létet, így nem véletlen, hogy a fiatalok körében is egyre népszerűbb saját céget indítani. Tapasztalat és a jellemző buktatók ismerete nélkül azonban a lelkesedés ellenére is könnyen zátonyra futhat az üzlet. Huzdik Katalin, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Üzleti Tudományok Intézetének egyetemi docense most összefoglalta, mik azok a legfontosabb tényezők, amelyek általában a kezdő vállalkozások bukását okozzák.

 

1. Nem vagyunk elég megszállottak

Vállalkozónak születni kell – halljuk gyakran, azonban nincs általános recept, vagy konkrét személyiségtípus, ami garantálja, hogy sikeres lesz egy induló vállalkozó és cége. Huzdik Katalin szerint vannak viszont olyan személyiségjegyek, amelyek egyértelműen fontosak ahhoz, hogy valaki vállalkozó legyen. A legfontosabb, véleménye szerint, a megszállottság, ami segíti a kezdőt abban, hogy túllendüljön a nehézségeken és hosszú távon is életben tartsa a kezdeti lendületet. Fontos továbbá az is, hogy az illető képes legyen elképzelni cége jövőjét és azt meg is tudja valósítani – azaz az ideális vállalkozó álmodozó kell, hogy legyen. Az, akiben nincs meg a kellő eltökéltség és előrelátás, könnyen elbukhat a vállalkozásalapítás folyamatában.

 

2. Árthat is a túl nagy lelkesedés

Azonban a túl sok álmodozás is a siker gátja lehet. „Sokan esnek abba a hibába, hogy túlzottan elfogulttá válnak saját termékükkel, szolgáltatásukkal kapcsolatban, és emiatt túlbecsülik a piaci lehetőségeket, így pedig a leendő bevételeket is” – mondta Huzdik Katalin. „Mielőtt vállalkozás alapítására adjuk a fejünket, készítsünk alapos költségbecslést az indulási és működési költségekről a vállalkozás első, valamint további éveiben, és gondoljuk végig mekkora a személyes megélhetésünk tényleges költsége, hiszen, ha főállású vállalkozók szeretnénk lenni, akkor a munkabérünket a vállalkozás által szükséges megtermelnünk. A termékünk, szolgáltatásunk iránti lelkesedés fontos, de befolyásolhatja ítélőképességünket, ezért – ha a valóság nem a papíron előre kiszámoltakat tükrözi – fontos, hogy rendelkezzünk akkora biztonsági tartalékkal, amely legalább három hónapig képes fedezni a műkődési költségeinket. Ezt nyugodtan belekalkulálhatjuk az első költségtervünkbe.”

 

pexels.com

 

3. Könnyű rosszul felmérni a piacot

Jellemző buktató az is, hogy a kezdő vállalkozó – vakon bízva terméke, szolgáltatása sikerében – nem méri fel helyesen a piaci igényeket, vagy nem veszi figyelembe a piac telítettségét, illetve a versenytársakat. A METU docense szerint fontos tisztázni, hogy a termékünk, szolgáltatásunk mennyire jelent újdonságot, mennyire különleges a piachoz képest, meddig tart az újdonság elfogadása a vevők részéről, és akár olyan, elsőre nem evidens kérdéseket is, mint hogy a vásárlók vajon arra fogják-e használni a termékünket, amire kitaláltuk. Tisztázandó kérdések továbbá, hogy milyen ár/érték tartományra érdemes pozícionálni a terméket, szolgáltatást, hogy hol helyezkednek el a versenytársak, milyen árképzési stratégiát lenne célszerű követni, illetve, hogy minőségre vagy költségre, szűk vagy tág piacra összpontosítsunk. „Ha tisztáztuk ezeket az üzleti stratégiai kérdéseket, jöhet az eladásösztönzési stratégiánk megalkotása, azaz hogyan fogjuk felhívni magunkra a figyelmet, és hogyan érjük el, hogy a potenciális vevő valóságos vásárló legyen” – tette hozzá Katalin.

 

4. „Menet közben kialakul”

Katalin szerint az egyik legnagyobb buktató az, ha meg akarjuk spórolni az időt, és nem készítünk írásos üzleti tervet, hanem informálisan, nagy vonalakban gondoljuk végig a leendő vállalkozásunkat, és a „majd menet közben minden kialakul” magatartást vesszük fel. „A pénzügyek tervezésekor is csapdahelyzetekbe kerülhetünk, amikor azt hisszük, hogy minden a pénzügyekről szól, és nincs összhang a pénzügyi terv számai és a piaci előrejelzések, piaci lehetőségek között. Tipikus buktató továbbá, ha kimarad a tervből a hiteltörlesztési részletek feltüntetése, ha hiányzik a pénzforrások felhasználási terve, vagy ha nem vesszük figyelembe az inflációt” – tette hozzá.

 

5. Könnyen elbukhat, aki túl hamar lép

A leggyakoribb eset az, hogy egy kezdő vállalkozó valamilyen stabilitást garantáló, alkalmazotti munka mellett indul el a saját útján. Az egyik legnehezebb kérdés saját cégünk életében ilyen esetben biztosan az, hogy mikor léphetjük meg a lehető legkisebb kockázattal azt, hogy a biztos havi fizetést feladjuk a vállalkozói lét függetlenségéért és anyagi bizonytalanságáért. A METU docense szerint mielőtt végleges lépésre szánjuk magunkat, három tényezőt érdemes végig gondolnunk: egyrészt, hogy megfelelő kereslet legyen a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt, azaz legyen bizonyítékunk arra, hogy valóban van igény arra, amit kínálunk. Másrészt, hogy a vállalkozás bevételei haladják meg a kiadásait. A harmadik kritérium, hogy annyi megbízásunk, munkánk legyen, amelyet már napi 8 órában kell csinálnunk. Ha ez mind teljesül – és mindez jellemzően együtt jár –, akkor nyugodt szívvel hagyhatjuk ott addigi alkalmazotti pozíciónkat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14