Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
Az elmúlt évek eseményei által gerjesztett hatások jelentősen átalakították az épített környezetünkkel és a napi rutinunkkal kapcsolatos viszonyrendszerünket, munkavállalói és munkáltatói oldalon egyaránt. Az ebből eredő elmozdulás megkerülhetetlenül hatással van a tanácsadói világra is.
Ezt felismerve, a CBRE elsőként stratégiai jelentőségű szolgáltatásként indította el Workspace Experience & Strategy üzletágat, melynek vezetését Horváth Dávid vette át David Johnstontól. Mitől egyedülálló ez a megközelítés? Miért megkerülhetetlen az élmény alapú stratégiai tervezés? Hogyan alakult át az irodákkal kapcsolatos gondolkodásmód? Hol kapcsolódik be a vállalati kultúra, és milyen jövője lehet a virtuális munkatereknek? A válaszokat az üzletág új vezetője foglalja össze.
Megváltozott gondolkodásmód, átalakuló megközelítések
Az irodát korábban olyan professzionális térként definiáltuk, melyben a dolgozók a napi rutinjukhoz köthető értékteremtő tevékenységeket hatékonyan el tudták végezni. A pandémia következtében azonban az irodák többsége kiürült, létjogosultságuk megkérdőjeleződött, így a korábbi meghatározások érvényüket vesztették. Munkavállalók nélkül ugyanis egy emberek számára tervezett munkatér csak egy költséget jelentő eszköz, egy jól körbe határolható űr. A munkavállalói élménnyel foglalkozó szakemberek új perspektíva szerint kezdték vizsgálni a korábbi munkatereket. A nagy vákuum időszaka alkalmas volt arra, hogy felmérjék a hiányosságokat és meghatározzák azokat a területeket, melyeket fejleszteni lehet, mik azok az apró figyelmességek, melyekkel ki lehet tölteni a keletkezett űrt.
„A folyamatos változások, melyek hatással vannak ügyfeleinkre és partnereinkre, minket is mozgásra késztetnek. Ezért Magyarországon elsőként olyan üzletágat szeretnénk felépíteni, ahol az adatalapú megközelítés és évtizedes tapasztalat találkozik a jövőbe mutató szemléletmóddal és módszertanokkal. Nagyon örülök, hogy Horváth Dávid vezetőként csatlakozott ebben hozzánk, Levendovics Fanni és Racskó Balázs mellé.” – fejtette ki David Johnston, a Tanácsadás és Tranzakciómenedzsment üzletág főigazgatója.
Korábban a szakértők kizárólag az irodában töltött idő minőségére és a munka természetére koncentráltak, ezzel szemben az új megközelítés elszakad a fizikai tértől, és áthelyezi a hangsúlyt a gondolkodás módjának megértésére és ezáltal arra, hogy miként válhat – szinte bármi – az értékteremtés helyszínévé. Ezt leginkább a népszerűbb kávézómárkák működéséhez lehet hasonlítani: számos esetben a fogyasztók nem a termék kiváló minősége vagy egyedisége, hanem a márka által biztosított – megközelíthetőség, kialakítás, a terület atmoszféráját vagy a gördülékeny vásárlási folyamatot egyaránt magába foglaló – élmény miatt döntenek a látogatás mellett.
A vállalati kultúra minősége alapjaiban határozza meg az élményt
“Kiemelt fontosságú a vállalat céljaival megegyező kultúra kialakítása. Azoknál a vállalatoknál, ahol a kultúra része az erős közösség, ott általános tapasztalat, hogy a munkavállalók szívesebben töltenek időt a munkatársakkal, még abban az esetben is, ha lehetőségük nyílna otthonról dolgozni. Azonban, ha nem erős akarat a közösségek kialakítása, a munkavállók még szigorú szabályok mellett sem biztos, hogy visszatérnek a korábbi közegbe. Ugyanis nem alakul ki kötödésük a márka iránt, aminek az egyik érintkező felülete a fizikai tér” – emeli ki Horváth Dávid, a CBRE Workspace Experience üzletág vezetője.
A munkavállalói élmény felépítéséhez az erős vállalati kultúrán felül strukturált folyamatokra, különböző típusú kutatásra, az adott munkavállalói klaszter megértésére, valamint folyamatos kísérletezésre és tesztelésre van szükség. Mindezekből egy hosszútávú tervezési folyamaton keresztül kialakul egy olyan stratégiai rendszer, amely eléri kezdeti célját és az elemei fenntartható módon interakcióba kerülnek egymással. A cél pedig minden esetben az értékteremtés és az általa okozott pozitív hatások kiváltása. Szűkebb értelmében az egymással kapcsolatba lépő kollégák közötti ráhatás, tágabb értelemben pedig a társadalomra gyakorolt pozitív befolyás.
Azonban e folyamatok nem egyszeri beavatkozást, kész megoldások sorrendbe állítását jelentik. Különösen nagy szerepe van a folyamatos visszajelzéseknek, melynek köszönhetően lehetőség nyílik a megújulásra, új tapasztalatok szerzésére, értékelésre, megfelelő döntések meghozatalára és újabb fejlesztések megalapozására. A minket körülvevő környezet folyamatos változásban van, melynek következtében az élményezhez való viszonyrendszerek is folyamatosan alakulnak.
Analóg, digitális és virtuális terek
Az elmúlt években számos munkafolyamat lépett túl az analóg kereteken és a digitális térbe költözött. A szoftver vagy játékfejlesztők már szinte teljesen digitálisan működnek. Ez a folyamat pedig már csak egy lépésre van attól, hogy a digitális működést felváltsa a virtuális működés. Ennek még csak a kapujában állunk a metaverzum megnyitásával, és nem minden feladat lesz alkalmas a teljes költözésre. Bár számos cikk, könyv és film foglalkozik a virtualizált világ disztópiájával, nem mehetünk el amellett, hogy mindazon hatások, amik a világ polgárait érik, az erős közösségi szövetek kialakulásával könnyeben megélhető. Erre a kapcsolódásra a virtualizálódó világ számos lehetőséget biztosít.
„Hiszünk abban, hogy egy szervezet – legyen szó kis helyi vállalkozásról, alapítványról vagy nagy nemzetközi vállalatról – közösségteremtő képességekkel rendelkezik. Ezen képességek leghatékonybab kihasználáshoz pedig teret kell biztosítani, legyen az analóg, digitális vagy virtuális. Éppen ezért határoztunk úgy, hogy a korábbi tendenciákkal ellentétben kitágítjuk a határainkat és olyan szolgáltatást indítunk, ami kitölti a rendelkezésünkre álló űrt.” – tette hozzá Horváth Dávid.
Kapcsolódó cikkek
- Reális elvárásokkal keres munkát a friss generáció?
- Ideje kikapcsolni: testi-lelki betegségeket előzhet meg a nyári digitális detox
- Nem feltétlenül a fizetés miatt mond fel egy munkavállaló
- Az E.ON lesz a BakerStreet irodák első bérlője
- A dolgozót és a céget is megbetegítheti a rosszul berendezett iroda
- Miért jó egy használt monitor irodai felhasználásra?
- A Skanska székhelye rangos minősítést kapott
- Rövidesen visszaköltözhetnek az alkalmazottak a céges asztalukhoz
- Irodai munka ülve vagy állva? Melyik jobb nekünk?
- Roland Berger: A fenntartható intelligens irodáké a jövő
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.