Így fog minket segíteni a mesterséges intelligencia a következő 10 évben
Jelentős változásokra és jobb életminőségre számíthatunk a következő 10 évben hazánkban a mesterséges intelligenciának és az automatizációnak köszönhetően. Gulyás László, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (NJSZT) MI Szakosztályának elnöke és az ELTE MI Tanszékének docense szerint mindennapos látványnak számítanak majd az önvezető autók, a csomagszállító drónok, illetve a mesterséges intelligencia elsősorban nem humanoid robotok formájában lesz jelen az életünkben. Az egészségügy sem marad ki a fejlődési hullámból, bár a szakember szerint a páciensek számára nem lesz látványos a változás, annak előnyeit mégis élvezni fogják.
Máhr Tamás, az ABBYY magyarországi vezetője és az NJSZT MI Szakosztályának alelnöke szerint az elkövetkező évtizedben a társadalom a már meglévő technológiák elterjedését fogja nagyobbrészt megtapasztalni. A mindennapi életünkre a legnagyobb hatással a munka területén lesz az új technológia. Munkahelyeinken egyre gyakrabban szembesülünk majd a mesterséges intelligencia által hajtott automatizáció eredményeivel.
Ezt a jelenséget felerősítheti Magyarország 2020-ban elkészült Mesterséges Intelligencia Stratégiája, amely három szintből áll. A kormányzat és a Mesterséges Intelligencia Koalíció először egy széleskörű, az MI alkalmazásához szükséges feltételrendszert akar megteremteni. Ezután szektor- és technológia-specifikus fejlesztésekre lehet számítani, majd a polgárok mindennapi életminőségét javító fejlesztések és intézkedések várhatók.
Gulyás László és Máhr Tamás szerint a stratégia ambíciózus céljai nagyon fontosak Magyarország számára, melynek megvalósításában az oktatás különböző szintjeinek is fontos szerepe lesz.
Milyen lesz egy napunk 2035-ben?
Sokan fel sem ismerik, hogy a mesterséges intelligencia már ma is része az életüknek, ha mondjuk okostelefont használnak, interneteznek, vagy navigáció segítségével közlekednek. Ez a jövőben még jobban fel fog erősödni és ki fog egészülni további automatizációs megoldásokkal. Gulyás László szerint sokan használják majd a járművek különböző önvezető funkcióit, és az sem lesz meglepő, ha drón szállítja ki a megrendelt ételt vagy terméket.
A bevásárlás is megváltozhat. A boltokban elhelyezett kamerák és szenzorok segítségével automatikusan fizethetünk majd, ha kilépünk a kapun (erre már léteznek példák), illetve a komolyabb vásárlásokat nem PIN-kóddal, hanem az arcunkkal, vagy más biometrikus adatunkkal erősíthetjük majd meg.
Az egészségügyben elképzelhető, hogy diagnosztikai szoftverek a számítógépes látás segítségével automatikusan ismernek majd fel betegségeket, elváltozásokat és adnak ajánlást az orvosoknak diagnózisra, kezelésre – az viszont biztos, hogy a végleges döntést még nagyon sokáig a szakemberek fogják meghozni. Az automatizáció minden bizonnyal fel fogja gyorsítani a folyamatokat.
A bizalmon múlik az elterjedés sebessége
Az, hogy milyen mértékben terjed el az automatizáció, azon fog múlni, hogy a kutatók és a társadalom mekkora bizalmat szavaznak neki. Gulyás László szerint először az alacsony kockázatú és hatású folyamatok automatizálása várható, mint amilyenek például a már elterjedt navigációs, vagy útvonal-ajánló rendszerek is.
„Az emberek szeretik a kényelmet és a hatékonyságot, így várhatóan elfogadják majd az automatizált megoldásokat, legyen szó közlekedésről, kiszállításról, de akár az egészségükről vagy a befektetéseikről is. A technológiák fejlődésének története azt mutatja, hogy néhány költséges baleset valószínűleg elkerülhetetlen, de mindenki ezek minimalizálására törekszik, addig is, amíg a megfelelő szabályozás és sztenderdek ki nem alakulnak.” – tette hozzá Gulyás László.
Máhr Tamás elmondta, hogy „egy kis ellenállás várható, lesznek olyan emberek, akik kétkednek az intelligens automatizációban. Azok viszont még többen lesznek, akiknek komolyan megkönnyíti majd az életét, munkáját a technológia. Főleg a munka területén lesz ez érzékelhető a közeljövőben, mert ebben a környezetben inkább döntünk racionális, érzelmektől mentes érvek alapján. A cégek körében az elfogadottság már most is magas, ez az érték pedig tovább fog növekedni a jövőben.”
Nemzetközi helyzet
A két szakember egyetértett abban, hogy jelenleg komoly versenyt vív Kína és az Egyesült Államok, céljuk a mesterséges intelligencia és automatizáció gyors és széleskörű meghonosítása és további fejlesztése. Ennek a versenynek nagy a tétje: az rendelkezik majd jobb gyártási technológiával és nagyobb gazdasági és politikai befolyással, aki gyorsabban teszi elérhetővé és használhatóvá a legújabb informatikai és automatizációs megoldásokat. Nagyon fontos Európa pozíciója is ebben a versenyben: jelenleg a szabályozás kereteinek kialakításában jár élen az EU.
Kit kellene követnie Magyarországnak?
A szakértők szerint Litvánia és Észtország jó példát nyújthatnak a politikai döntéshozók és cégek számára. Litvánia például világelső a digitális és technológiai képességekben és negyedik a kommunikációs technológiák terén. Észtországnak pedig világszerte ismert digitális lakossági ügyintéző portálja van és a Digitális Egészség Index első, a Globális Kiberbiztonsági Index harmadik helyét foglalja el és az első állam, amely valaha blokklánc-technológiát használt fel a hálózatok, rendszerek és adatok kompromisszummentességének biztosítása érdekében.
Az oktatás tekintetében nagyon fontos a mesterségesintelligencia-mérnökök képzése, ami már több magyar egyetemen megindult, például az ELTÉ-n, a BMÉ-n és a Szegedi Egyetemen is. Viszont legalább ennyire fontos a leendő felhasználók felkészítése is. Ez egyrészt az általános és középiskolákban kell megtörténjen a megfelelő tantárgyi keretek között. Az idősebb korosztályt azonban így már nem lehet elérni. Ezért is üdvözlendők az MI Kihíváshoz hasonló, szélesebb társadalmi kört megcélzó kezdeményezések.
Kapcsolódó cikkek
- MI és mi: a mesterséges intelligencia hatása a mindennapi életünkre
- A Neumann-géptől az MI-ig: a magyar informatika mérföldkövei az Álmok Álmodói 20 kiállításon
- Ma van a Magyar Informatika Napja
- Újranézhetők a Neumann Társaság DEEP IT konferenciájának előadásai
- Változatlan vezetéssel, de új elnökségi tagokkal folytatja a Neumann Társaság
- Tizenkét hazai informatikai szakembert díjazott idén a Neumann Társaság
- Otthonról is bekapcsolódhatnak a diákok az ország legnagyobb informatikai versenyébe
- Idén is informatikai szakembereket díjazott a Neumann Társaság
- Online konferenciát rendez a Neumann Társaság
- Mind a négy magyar csapattag ezüstérmet szerzett a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.