Kiszolgáltatott tartalomszolgáltatók

, 2001. február 15. 18:30
Bizonytalan azoknak az internetes tartalomszolgáltatóknak a helyzete, amelyek mögött nem áll komoly befektető, vagy tőkeerős, "hagyományos" vállalkozás. A Dotkom Internet Consulting szakértői úgy látják, hogy az Egyesült Államokhoz és számos európai országhoz hasonlóan Magyarországon is komoly nehézségekkel kell megküzdeniük a kizárólag on-line hirdetési bevételekre alapozott vállalkozásoknak.
Az elmúlt évben Magyarországon egyre-másra alakultak az új, internetes tartalomszolgáltatók. Többségük arra a széles körben elterjedt prognózisra alapozta új vállalkozását, amely szerint a hazai internetezők száma rövid időn belül robbanásszerűen növekedni fog. A rendelkezésre álló adatok szerint azonban a várt bővülés nem következett be, ennek következtében a tartalomszolgáltatási piac telítetté vált.

Jóllehet folyamatosan növekszik az on-line hirdetésekből származó árbevétel - 2000-ben listaáron 1-1,5 milliárd forint, ténylegesen ennek hozzávetőlegesen a fele volt a hazai reklámköltés -, de ez nem elegendő az egyre növekvő számú on-line tartalomszolgáltató megélhetéséhez. A helyzetet tovább nehezítette, hogy az év második felétől az amerikai tőzsde gyengélkedése miatt egyre csökkent a kockázati befektetők érdeklődése e terület iránt. Idén január közepén a befektetők visszalépése miatt szinte egyik napról a másikra beszüntette tevékenységét a prágai központtal működő, magyar szerkesztőséggel is rendelkező, kulturális-szabadidős információkat szolgáltató Globopolis.

A Dotkom munkatársai által megkeresett tartalomszolgáltatók szerint jelenleg a hazai piac túltelített, ráadásul sokan igen hasonló tartalommal indítottak internetes kiadványt. Ebből következően rövid időn belül a piac konszolidációja várható, ami részben az életképtelen webhelyek bezárását, illetve a hasonló profilú szolgáltatások egyesülését hozza magával.

Varga Zsigmond, a Dotkom Internet Consulting vezető tanácsadója úgy látja, hogy a jelenlegi problémák alapja a tartalomszolgáltatás üzleti modelljében rejlik. Kizárólag internetes hirdetésből nem, vagy csak kevesen képesek finanszírozni a működtetés és a marketing egyre növekvő költségeit. Nem sokkal jobb azoknak a helyzete sem, akik befektetők bevonásával próbálnak előremenekülni. A tavaly év eleji tőzsdei korrekciók óta ugyanis a kockázati tőkések nagyon óvatosak az internetes vállalkozásokkal, különösen pedig a tartalomszolgáltatókkal kapcsolatban.

A legerősebb vállalkozások vezetői úgy látják, hogy a tartalomszolgáltatás regionális terjeszkedésében is stratégiaváltásra van szükség. Az azonos márkanév alatt, több országban, helyi tartalommal működő oldalak adták annak a modellnek az alapját, amelynek megvalósításán több vezető hazai portál is dolgozott - ehelyett azonban ma már egyre inkább a meglévő külföldi portálokkal történő szövetségekre helyezik a hangsúlyt.

A Dotkom szakértői előremutató kezdeményezésnek látják a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) megalakulását. Az önszabályozás azonban már kevéssé érinti azt a néhány vállalkozást, melyek akár már a közeli hetekben bejelenthetik bezárásukat.

Az elmezéssel kapcsolatban bővebb információval Varga Zsigmond szolgál a zsigmond.varga@dotkom.hu e-mail címen vagy a 236-6290 telefonszámon.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01