Ipar 4.0: Két éven belül a sarki pékségeknek is át kellene állniuk
A mai gyorsan változó világban a digitális átalakulás új kihívásokat hozott a munkakörnyezetbe, amivel lassan mindenkinek meg kell küzdenie. Jelenleg az Ipar 4.0 időszakát éljük, de már nyakunkon az ötödik ipari forradalom is, ami a digitális technológiák eddiginél jóval szélesebb körű használatáról fog szólni. Ugyanakkor komoly problémát jelent, hogy Magyarországon, sokan még az Ipar 4.0-val sem tudják tartani a lépést, pedig az átállás utolsó utáni pillanatába érkeztünk.
Hazánk ipari hatékonysága jónak mondható, de főleg a KKV-k terén még hátrányban vagyunk az Európai Unió fejlettebb országaihoz képest. Ez a lemaradás nagy részben az Ipar 4.0-ra való átállás hiányából ered. Ahhoz, hogy a hazai kis- és középvállalati szektorban erős alap jöjjön létre a digitális átállásra, több képzési lehetőségre és tájékoztatásra lenne szükség.
Alacsony a tanulási kedv
„Sosem volt még ennyire aktuális, hogy megtörténjen az Ipar 4.0-ra átállás a magyar KKV szektor szereplői számára, ám sajnos egyelőre alacsony a tanulási kedv. Sok oktatás elérhető már, ráadásul ezek többsége gyorsan és érthetően magyarázza el a folyamatot, és kevés időráfordítással nagy eredményeket lehetne elérni” – mondta Lichtenthal Tina, az ARTO Consulting Kft. ügyvezetője.
A digitális transzformáció szakértője szerint a vállalkozók akár néhány új szokás elsajátításával is jelentős fejlődési pályára állhatnának.
„Sokszor ezeknél a kis cégeknél a tulajdonos a szakmai vezető, a pénzügyes, a mindenes. Rengeteg teher nehezedik rájuk és idő sincs arra, hogy tervet készítsenek, vagy hogy tudást szedjenek össze. De nehézség az is, hogy egyetlen vállalkozást segítő szervezettől sem születtek olyan képzések, melyek azt segítenék, hogy mindenki ismerje a rá háruló folyamatokat. Nagy szükség lenne most az átállásra, mert ha ezt nem ismerik fel, akkor könnyen lehet, hogy 2-3 év múlva már csak a bezárás lesz az egyetlen megoldás” – tette hozzá Zoltán Hevesi, projektmenedzser.
Tanfolyamok, tanulási lehetőségek az Ipar 4.0-ra való átállás irányításához
A nemrég lezárult TransIT projekt pont ezeket a változásokat hivatott elősegíteni. A három éven át tartó projekt célja az Ipar 4.0-ra való átállás irányításához szükséges munkaalapú kompetenciák fejlesztése volt. A TransIT projektcsapatot hat ország nyolc intézménye alkotta. Mindegyikük jelentős tapasztalatokkal rendelkezik a felnőttképzésben, és elkötelezetten támogatja az innovatív e-tanulási programokat.
„A TransIT által elkészített guidebook a résztvevő országok összefogásával került kiadásra, összefoglalva a kutatási eredményeket és ajánlásokat. A guidebook azt vállalta, hogy egy olyan leírást, metódust ad a cégeknek, amit, ha követnek, minél eredményesebben át tudnak állni az Ipari 4.0-ra” – mondta az ARTO Consulting Kft. ügyvezetője, aki arról is beszélt, hogy a szakmai könyv tartalma alapján az elkövetkezendő időszakban számos tanfolyamot szeretnének létrehozni, hogy ezzel is segítsék a magyar vállalkozók digitális átállását.
Az utolsó utáni pillanatban már lehet, hogy késő lesz minden
„A digitális fejlesztésekre lényegében az összes gyártó cégnek szüksége lenne. A zoknigyártól a tésztagyárig mindenkinek át kell állnia két-három éven belül. Az oktatások során a KKV szektorokat felbontjuk. Például lesz a pékségeknek, asztalosműhelyeknek, grafikusoknak és más szakmáknak külön tréningünk. Mindenkinek más a fontos, mindenkit más érdekel és máshogyan is kell megszólítani. Az a cél, hogy egy kis kézműves pékség is felismerje, hogy ha nem lép az Ipar 4.0 felé, hamarosan talán be kell zárnia, mert nem tudja a lépést tartani” – véli Lichtenthal Tina.
Kapcsolódó cikkek
- Ipar 4.0 szakmai díjjal ismerték el a Széchenyi István Egyetem ipari digitalizációs vállalati megoldásait
- Valósággá vált az Ipar 4.0 a Boschnál Hatvanban
- Lehet-e a CAD-modell az Ipar 4.0 jövője?
- Sikeresen lezárult a SZTAKI „IPAR 4.0. kutatási és innovációs kiválósági központ” projektje
- Univerzális automatizálással léphetnek új szintre a gyártócégek
- Thaiföld Ipar 4.0-val kapcsolatos céljait segíti az ABB és az Ericsson
- Bosch: Akár 25 százalékkal is növelhető a gyártás termelékenysége az Ipar 4.0 megoldásokkal
- Saját fejlesztésű takarítórobotot mutatott be a B+N Referencia Zrt.
- A Fujitsu és az Ericsson gyorsabb vezeték nélküli csatlakozást tesznek lehetővé az Ipar 4.0 világában
- Okosgyárrá alakul a Bridgestone Tatabánya
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként.
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.
A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.