Az infláció lehet a legmeghatározóbb befolyással a hazai e-kereskedelemre
Mérsékelt online forgalomnövekedést várnak az e-kereskedelmi szakértők 2022-re – derült ki a Kürt Akadémia és a Reacty Digital közös e-kereskedelmi trendspotting kutatásának őszi hullámából. Az infláció és a logisztikai áremelkedések nagy mértékben befolyásolják az online kereskedelmet idén ősszel, míg a koronavírus hatása már múlóban és a piaci konszolidációt sem érzik jelentős tényezőnek a szereplők.
Realista várakozásokkal számolnak az e-kereskedelmi szereplők
A felmérésben megkérdezettek hazai e-kereskedelmi szakértők, akik akár saját webáruházukon keresztül, akár logisztikai szereplőként vagy épp tanácsadóként szorosan kötődnek az internetes kereskedelem világához. A válaszadók közül legtöbben 6-10 százalékos éves növekedésre számítanak az online kiskereskedelmi forgalomban 2022-re. Ez az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest ugyan visszafogott várakozás. A koronavírus miatti ugrásszerű növekedés hosszú távon nem fenntartható, az éves online forgalombővülés mérséklődni látszik, melyhez az aktuális gazdasági trendek nagyban hozzájárulhatnak.
Általános hazai gazdasági trendek
A kérdőív válaszadói értékelték a fontosabb gazdasági trendeket az alapján, hogy azok mennyire meghatározóak a hazai e-kereskedelemre nézve 2022 őszén. Véleményük szerint az infláció, valamint a gyengülő forint árfolyam hatása (lesz) érzékelhető legjobban, az üzemanyag és az energiahordozók árának emelkedése pedig szintén nagy jelentőséggel bír. A mindezekből is adódóan várható hazai vásárlóerő-csökkenést szintén sokan tartották meghatározónak. Spontán említésben előkerültek még olyan trendek, mint a nehezebb általános vállalkozási környezet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevők, valamint a másodlagos piac (pl. használt termékek) felé való fordulás lehetősége, amikről egyesek úgy érzik, meghatározó kérdések lesznek az elkövetkező időszakban.
A koronavírus-járvány azonban a megkérdezettek szerint már nem befolyásol jelentősen és az ukrán-orosz háborút is kevesen érzik igazán meghatározó gazdasági tényezőnek a hazai online kereskedelemre nézve.
E-kereskedelem specifikus trendek
A legfontosabb e-kereskedelem specifikus trendek, amik a hazai internetes kereskedelemre 2022 őszén hatással lehetnek a szakértők szerint a logisztikai szolgáltatások áremelkedése, az erősödő piaci verseny (hazai és külföldi szereplők részéről egyaránt), valamint a vásárlói szokások általános megváltozása. Emellett a csomagautomaták egyre szélesebb körű elterjedése is olyan trend, amit a szakmában sokan érdeklődéssel figyelnek és jelentős befolyásoló tényezőnek értékelnek.
A kérdőívre válaszoló szakemberek kevéssé érzik befolyásoló hatásnak a külföldről való vásárlást, illetve a piaci konszolidációt. Az e-kereskedelemhez kapcsolódó szabályozások esetleges változását sem tartják olyan tényezőnek, ami komolyan beleszólhat a piac működésébe (legalábbis rövid távon gondolkodva).
Nemzetközi trendek betörése
A válaszadóknak volt lehetősége arra is, hogy spontán módon olyan nemzetközi trendeket említsenek, amelyek külföldön már meghatározónak számítanak, ugyanakkor Magyarországon még nem, vagy kevéssé érezhető a hatásuk. A kitöltők kevesebb mint fele válaszolt erre a kérdésre, ami mutatja, hogy – ahogy az egyik válaszadó fogalmazott – „kezdünk haladni a korral”, azaz egyre kevesebb olyan trend van, amely nemzetközi szinten jelentős visszhangot kap és nem érkezik meg előbb-utóbb hazánkba is. Akik mégis látnak ilyesmit, azok többek között az alternatív kiszállítási módokat (pl. drón), vagy épp fenntarthatósági törekvéseket említettek, illetve a piacterek és az újfajta közösségi média felületek (pl. TikTok) jelentőségét hangsúlyozták. Emellett olyan is van, aki a fulfillment szélesebb körű elterjedésében látja a lehetőséget a logisztika területén. Ezen trendek között van, amely már hazánkban is megfigyelhető ugyan, ám csak kisebb réteg alkalmazza őket, van még tehát lehetőség a szélesebb körű elterjedésre.
Kapcsolódó cikkek
- A közép-kelet európai régióban a vásárlások 15 százaléka zajlik az online térben
- Borúlátóvá tette az e-kereskedőket a lassuló növekedés és a romló kilátások
- Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- Szeptember 8. a Magyar E-kereskedelem Napja
- Európa legjobbjai között a Growww Digital
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- 2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.
Felújított műszaki cikkek a fókuszban a Vatera idei Black Weeksén
A Vateránál a fekete péntek nem a mértéktelen költésről szól, a bizonytalan gazdasági helyzethez igazodóan a piactér idén november 15. és december 1. között olyan speciális Black Weeks kampányt rendez, amelynek keretében felújított (refurbished) termékeket árusító partnerkereskedők több ezer felújított okostelefonja, laptopja mellett vaterás eladók termékei is elérhetők lesznek akciós áron.
A K&H innovatív IT technológiájával a SZÉP kártya digitális használata is lehetővé vált
A digitális SZÉP kártya, mint innovatív technológia költségmentesen elérhető a K&H Csoport ügyfelei számára. Csupán pár kattintás szükséges a mobilbankban és máris rendelkezésre áll a digitális fizetési megoldás. A technológiai megoldás bizonyította kulcsfontosságú szerepét a piacon, több mint 100 ezer tranzakció áll a fejlesztés mögött egyetlen év alatt. A forradalmi megoldás nemcsak kényelmet, hanem számos informatikai és technológiai előnyt is kínál.