Áttörés az 5G logisztikai felhasználásában

forrás: Prím Online, 2022. október 19. 11:23

Alig egy évvel a beruházás bejelentése után már át is adták Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálját, a fényeslitkei East-West Gate-et. Európa legnagyobb okos vasúti logisztikai terminálján a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. Emellett szintén az 5G-technológia segítségével, távolról irányítják a terminál teljesen önvezető, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit. A privát 5G-mobilhálózatot a Vodafone Magyarország építette ki a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. igényeire szabottan.

Szijjártó Péter külügyminiszter jelenlétében, október 18-án adták át a fényeslitkei East-West Gate intermodális terminált, Európa legnagyobb és legmodernebb okos vasúti terminálját. A projekt nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei Technologies Hungary, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosította.

 

A 21. század termináljaként számontartott East-West Gate Európában elsőként saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. A jelenleg létező legfejlettebb mobiltechnológiai megoldás, az ötödik generációs mobil privát hálózat nem más, mint egy, a publikus hálózattól elszeparált magánhálózat. A telephelyen lévő hardverek segítségével az eszközök közvetlenül tudnak csatlakozni a hálózatra, így az információ egy pillanatra sem hagyja el a helyszínt, vagyis a hálózat a legszigorúbb adatbiztonsági követelményeknek is megfelel. 

 

A biztonság mellett további nagy előny a privát 5G-hálózat megnövekedett sebessége, kapacitása és minimális késleltetése, melyek lehetővé teszik a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos vasúti kombiterminál hatékony, rugalmas és gördülékeny működését, immár vezetékek nélkül. Utóbbiak mellett a minimális késleltetés lehetővé teszi, hogy Európában elsőként 5G-technológia segítségével, valós idejű képi jelátvitellel távolról irányítsák a terminálon szolgálatot teljesítő, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdarukat. A távvezérlésű óriásdaruk jelentősége abban rejlik továbbá, hogy megváltoznak és kedvezőbbé válnak a munkakörülmények is, Fényeslitkén például a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni, hanem kényelmes, légkondicionált helységből irányíthatják a mozgó darukat.

 

„A privát 5G hálózattal kapcsolatos befektetések egyértelműen megtérülnek, hiszen az újgenerációs mobilhálózatokon új ipari, logisztikai üzleti modellek építhetők fel, melyek hozzájárulhatnak a hazai vállalatok fejlődéséhez, a munkahelyteremtéshez, nem utolsósorban pedig ösztönzik az exportot és vonzó célponttá teszik Magyarországot. Minderre nagyszerű példa az East-West Gate intermodális terminálon kiépített privát 5G-hálózat, amely nagymértékben hozzájárul az okos vasúti kombiterminál hatékony és rugalmas működéséhez. Büszkék vagyunk, hogy Európa első 5G-vel működő vasúti terminálja a Vodafone Magyarország segítségével jöhetett létre" – mondta el Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.

 

„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére. A terminálba az elérhető legfejlettebb technológiákat építettük be, így gyorsabbá és pontosabbá tesszük a szállítást. Az East-West Gate, alkalmazkodva a háborús helyzethez, a mezőgazdasági termékek átrakására is felkészült, így az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet” – hangsúlyozta Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

 

Az East-West Gate intermodális terminálról

Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült East-West Gate (EWG) intermodális terminál a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található. Évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas teljes kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01