Kutatás: a többség elszálló rezsi mellett is maradna home office-ban
A munkavállalók több mint 80 százalékának elvárás a munkáltató felé, hogy biztosítsa az otthoni munkavégzés lehetőségét, a legtöbben pedig az eszköz- és a rezsitámogatást tartanák ideálisnak a foglalkoztató részéről a jelenlegi helyzetben, derült ki a MISZ Iskolaszövetkezet online kutatásából. A felmérés szerint csak körülbelül minden kilencedik válaszadónak emelkedik jelentősen a rezsije, a kitöltők zöme viszont akkor sem térne vissza az irodába, ha kiugróan emelkednének az energiaköltségei.
Jó ideig velünk marad még a home office, ha a dolgozókon múlik, ezt a következtetést lehet leszűrni a MISZISZ négyszáz fő bevonásával készült online felméréséből. Az életkor, foglalkozás és beosztatás tekintetében egyaránt széles körben végzett kutatásban elsősorban arra keresték a választ, hogy a koronavírus-járvány kirobbanását követően milyen mértékű az otthoni munkavégzés elterjedtsége.
A válaszadók nagyjából fele nyilatkozott úgy, hogy a munkaidő nagy részében elvárás a munkáltatója felé, hogy biztosítsa az otthoni munkavégzés lehetőségét, egyharmaduk a munkaidő kisebb részében vagy alkalmanként ragaszkodik a home office-hoz, míg a többi megkérdezett számára ez egyáltalán nem elvárás.
Barabás Zoltán, a MISZISZ igazgatósági elnök az eredményeket sorolva elmondta, a résztvevők valamivel több, mint 50 százalékát a munkavégzéshez szükséges eszközök, így laptop, mobiltelefon vagy egyéb bútorok biztosításával támogatja a munkaadója, de 40 százalék semmilyen plusz hozzájárulásra nem számíthat a home office-hoz.
A rezsidrágulás sem küldené vissza az irodákba a dolgozókat
Arra a kérdésre, mit tartanának ideálisnak, amivel a munkaadó támogathatná az otthoni munkavégzést, a kitöltők negyede felelt úgy, hogy eszközökre számítana, és körülbelül ugyanilyen arányban a rezsitámogatást jelölték meg. A szabadszavas válaszoknál valaki azt írta, fontos lenne számára „a munkaeszköz folyamatos karbantartása, a felhőalapú munkavégzés”, míg egy másik résztvevő úgy fogalmazott, „a munka törvénykönyvben meghatározott hozzájárulásnak már örülnék”.
A többség (60 százalék) arra számít, hogy a rezsiköltségei valamivel emelkedni fognak a következő időszakban az otthoni munkavégzés miatt, de jelentős drágulással csak minden nyolcadik kitöltő számol. A 400 megkérdezett közül 243-an számoltak be arról, hogy az otthoni munkavégzés lenne számukra fontosabb még akkor is, ha jelentősen nőne a rezsiköltségük. Jóval kevesebben voltak azok, akik most úgy vélik, ez esetben visszatérnének az irodai környezetbe.
Barabás Zoltán igazgatósági elnök közölte, a kutatás alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az otthoni munkavégzés, még ha szektoronként változó mértékben is, de alapvető elvárás lett, ráadásul a dolgozóknak ezzel kapcsolatban már különböző igényeik is vannak, amit a foglalkoztatónak ki kell elégítenie.
Alkalmazkodnak a cégek is
A felméréssel párhuzamosan készült egy fókuszcsoportos beszélgetés a vállalkozói szférában is cégvezetőkkel, akiket vegyesen érintenek a közelmúltban bejelentett rezsiváltozásuk. Csak minden második megkérdezett számolt be arról, hogy változni fog a cége energiaszámlája a közeljövőben, ugyanakkor jellemzően 2022-ben „csak” a vállalatok összes költségének átlagosan 2-5 százalékát teszi majd ki az energiaköltség.
A legtöbben energiatakarékossági intézkedésekkel, a beruházások elhalasztásával és más költségek csökkentésével alkalmazkodnak a kialakult helyzethez.
A munkavállalók home office lehetőségét a beszélgetésben résztvevő cégek többsége bővíteni szeretné, és ehhez már most is biztosítják nagy százalékban a szükséges eszközöket. Az ugyanakkor szinte sehol nem elvárás, hogy a dolgozó vállalja az otthoni munkavégzést.
Kapcsolódó cikkek
- Az energiakrízis ellenére ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók
- A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban
- K&H: a hatékony távmunka érdekében fejleszt a legtöbb cég
- Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
- Reális elvárásokkal keres munkát a friss generáció?
- Ideje kikapcsolni: testi-lelki betegségeket előzhet meg a nyári digitális detox
- Nem feltétlenül a fizetés miatt mond fel egy munkavállaló
- Hatékony home office vagy jogellenes megfigyelés
- Így gondolkodunk a távmunkáról
- A dolgozók 32 százalékát ösztönzi munkahelyváltásra a home office lehetősége
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.