Most érzi meg igazán az energiaválságot a hazai autóipar
A begyűrűző energiakrízis vethet véget a magyar autóipari beszállítók növekedésének – hívja fel a figyelmet az EY. A hosszú távú közüzemi szerződések lejártával az év végére a piaci szereplők nagy része szembesülhet a 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásával. A fenntartható energiaforrások biztosítása mellett az ellátási láncok megerősítése és a rugalmasabb gyártás kialakítása is kulcskérdés a hatékony működéshez.
Az autógyártók elmúlt években elért jövedelmezősége kedvezően hatott a magyarországi beszállítókra is. Az EY Parthenon elemzése szerint a 2020-as COVID-évet leszámítva, a hazai beszállítói ipar évi 7-10 százalékos növekedést mutatott fel. 2021-ben a 250 legerősebb szereplő összárbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Az eddigi szárnyalás azonban megtörhet, mivel idén az energia súlya a járműipari beszállítók költségszerkezetében 4,7 százalékra, vagyis a duplájára nőtt a tavalyi értékhez képest, ami valódi kockázatot jelent a működésükre.
Az iparági gyakorlat szerint jellemzően a közüzemi kiadásokra 1-3 éves szerződéseket kötnek, amely átmenetileg tompította az emelkedő energiaárak hatását a szektorban. A korábbi, alacsonyabb energiaköltségű megállapodások viszont számos esetben az év végén lejárnak. Az akár 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásai tehát mostantól válnak egyre inkább láthatóvá. A tevékenységek energiaintenzitásától és a meglévő fix szerződésektől függően az egyes alterületeken eltérően érződik meg a drágulás. Az eddigi tapasztalatok alapján 2022-ben a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinak nőtt meg markánsan az energiaköltség-aránya.
Az emelkedő árak miatt kialakult költségnövekedést ez idáig képesek voltak fedezni a gyártók és a beszállítók, azonban hosszú távon átgondolt stratégiára lesz szükség a túléléshez. „A közüzemi energia-felhasználás csak megújuló energiával, napelemrendszerek és parkok telepítésével optimalizálható. A legmodernebb technológiák lehetőséget adnak arra, hogy egy vállalat helyben megtermelje akár a teljes fogyasztásának elegendő villamosenergiát, vagy esetleg kiváltsa a gázfelhasználását. Ezek komplex átalakításokat jelentenek, ezért sok esetben érdemes tapasztalt, külső szakértőt is bevonni a folyamatba a siker érdekében” – emelte ki Rózsa Tamás, az EY Parthenon üzletág vezetője. „A zöld és energiahatékonyságot javító beruházások hitelképesség szempontjából is előnyt jelentenek, mivel a bankok nagyobb eséllyel fogják kedvezőbb elbírálásban részesíteni ezeket a projekteket. Számos hitelintézet kifejezetten nyitott a vállalati energetikai beruházásokra” – tette hozzá.
Kapcsolódó cikkek
- Átalakulóban az autóipar
- Európa egyre jobban felkészül az elektromos autózásra
- Kutatás készült az elektronikai eszközök energiatakarékosságának fontosságáról
- Ésik Róbert az EY partnereként segíti tovább a vállalatokat
- Energiahatékonysági tőkeprogramot indít a Hiventures
- A Continental járművek beltereihez mutat be fenntartható felületi megoldásokat
- Adatalapú megoldások adhatnak választ az energetikai kihívásokra
- Magyar techcég tört be a svéd energetikai piacra
- Az EY az Év Transzferár-tanácsadója Magyarországon
- Több mint egymillió embernek vitt zöld áramot a Schneider Electric
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.