Mélypontra esett az európai logisztikai kínálat
A CBRE legfrissebb kutatása szerint az európai logisztikai területek kínálata új mélypontra esett, az átlagos üresedési ráta a régióban kevéssel 2,3 százalék alatt van, ami 50 bázispontos csökkenést jelent az előző évhez képest.
A rendelkezésre álló eszközök alacsony szintje korlátozza a bérlőknek felajánlható egységek számát, így a tulajdonosok számos igényt nem tudnak kiszolgálni. A lassabb negyedév ellenére az év végéig a bérbeadás 2022 harmadik negyedévében 19,56 millió négyzetmétert tett ki. Ez 2,2 százalékos csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, amikor a kihasználtság elérte a 20 millió négyzetmétert, ami azt mutatja, hogy a kereslet továbbra is erős, különösen a termelési és feldolgozóipari ágazatokban.
A kereslet és a kínálat közötti egyensúlyhiány továbbra is nyomást gyakorol a bérleti díjakra, és a harmadik negyedévben több helyen is további emelkedésről számoltak be a prémium bérleti díjak tekintetében. 2021 harmadik negyedévéhez képest Amszterdamban 25 százalékkal nőttek ebben a kategóriában a bérleti díjak, Lyonban 13 százalékos, Bristolban 12 százalékos, Koppenhágában pedig 8 százalékos emelkedés volt tapasztalható.
„Európa számos helyszínén történelmi mélyponton van az üresedés, a kínálati választ pedig a magas hitelfelvételi költségek, a növekvő építési költségek és a magasabb kilépési hozamok akadályozzák” – fejtette ki Simon Blake, a CBRE EMEA ipari és logisztikai üzletágának vezetője. „Ezek a tényezők együttesen ideiglenesen ellehetetlenítenek bizonyos fejlesztéseket, és mind a bérleti díjak növekedésén, mind az indexáláson keresztül magasabb bérköltségeket eredményeznek."
„Az elmúlt két évben számos rekordot jelentő negyedévet láttunk, és nem számítottunk arra, hogy ez a rendkívüli tendencia megmarad” – tette hozzá Joerg Kreindl, a CBRE EMEA ipari és logisztikai üzletág bérlői részlegének vezetője. „A logisztika iránti kereslet alapjai még mindig jobb helyzetben vannak, mint más európai kereskedelmi ingatlanágazatoké, de a makrogazdasági háttér miatt kezdünk némi óvatosságot látni a bérlők részéről."
„A harmadik negyedévben a hazai ipari és logisztikai piacon a bérlői kereslet rekordmagasságba emelkedett, amit legnagyobb részben a főváros környéki ingatlanok iránti igények töretlen bővülése okozott. A fejlesztői aktivitás is erős, az elmúlt negyedévekben tapasztalt csúszások miatt az év második felében tetőzik az új kínálat szintje” – tette hozzá a magyarországi piac vonatkozásában Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója „Az idei évben a 3 millió négyzetméteres budapesti piacon félmillió négyzetméter fölött lesz mind a bérbeadási, mind az építési volumen, ami erősödést jelent az előző évhez képest. 2023-ra vonatkozóan óvatosabb a becslésünk, de a jelenlegi 5 százalék alatti kihasználatlansági szint bizalomra ad okot, a bérleti díjak pedig reálértékben is tartják magukat, ami más szektorról nem elmondható.”
Kapcsolódó cikkek
- Megújul a Trans-Sped flottája
- Nem lesz elég karácsonyi ajándék?
- Elindítja első, két vidéki várost összekötő gyűjtőjáratát a Dachser Magyarországon
- Tehermentesíti raktári dolgozóit a Dachser
- A közép-kelet európai régióban a vásárlások 15 százaléka zajlik az online térben
- Milyen fenntarthatósági szempontok befolyásolják az ingatlanpiaci döntéseket?
- A Dachser üzembe helyezi első hidrogén üzemanyagcellás tehergépkocsiját
- Nagyot nőtt a Dachser a délkelet-európai régióban
- A DHL hozta el hazánkba is a száguldó cirkuszt
- Budapestre érkezik a Dachser új selyemútja
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.