A dentsu bemutatta a 2023-as év 10 fő médiatrendjét
A dentsu globális kommunikációs ügynökségi hálózat immár második éve teszi közzé elemzését a következő évre várható médiatrendekről. A „Change and Opportunity” címet viselő kiadvány, amelynek összeállításában a dentsu médiaügynökségeinek, a Carat, a dentsuX, illetve az iProspect cégeknek a szakemberei vettek részt a világ minden tájáról, tíz fő médiaipari trendet vizsgál, amelyek három átfogó kategória: a tartalom, a kereskedelem és a közösség alapján csoportosíthatók.
A dentsu kiadványában beazonosított iparági trendek fogják várhatóan meghatározni 2023-ban, hogy a márkák hogyan alkalmazkodjanak a fogyasztók gyors ütemben változó magatartásához, és jelentős hatással bírnak majd a jövőbeli kampányok kidolgozására, illetve a kapcsolódó költségvetések összeállítására. Ezért az elemzés amellett, hogy részletesen áttekinti az egyes trendeket, egyértelmű javaslatokat is megfogalmaz a márkák számára.
„Idén a gazdasági helyzet gyors átalakulása nyomán világszerte új kihívásokkal kellett szembesülnie a márkáknak, ami sok bizonytalanságot okoz a fogyasztói viselkedés változásának előrejelzését illetően is – magyarázza Bacsa Gábor, a dentsu ügyfélportfolió-vezetője. – Emiatt számukra különösen nagy értéke lehet a dentsu elemzésének, amely az új fogyasztói trendek bemutatásán túl izgalmas technológiai innovációkkal és új médialehetőségek feltűnésével is foglalkozik.”
A jelentésben feltárt, három fő kategória köré csoportosított tíz médiatrend a következő:
Tartalom
A digitális platformokra történő átállás változatlan sebességgel zajlik, ez a folyamat különösen kiemelkedő a video-on-demand és a gaming szektorokban. Ugyanakkor a gazdasági helyzet változása arra készteti a fogyasztókat, hogy optimalizálják a használt platformok számát, valamint a kapcsolódó előfizetési költéseket. A streaming tartalmakhoz kötődő reklámok nemcsak nekik jelenthetnek finanszírozási alternatívát, de a márkák számára is további lehetőséget teremthetnek a fogyasztók figyelmének felkeltésére.
1. AVOD eats SVOD – A reklámalapú videoszolgáltatások (AVOD: advertising-based video on demand) gyorsan teret nyerhetnek az előfizetéses szolgáltatásokkal szemben (SVOD: subscription video on demand)
2. Games Everywhere – A gaming egyre népszerűbb, a tartalmakhoz kapcsolódó játékok ugyanis növelik a visszatérő felhasználók arányát.
3. Attention Brings Back the Essence of Advertising – A különböző médiacsatornák egyre élesebben versengenek a fogyasztók figyelmének megszerzéséért. Az elérés és a láthatóság mérőszámain túl annak ismerete is előtérbe kerül, hogy mely fogyasztók figyelme mely csatornákon keresztül köthető le. Ezek a kutatások immár az olyan új területekre is kiterjednek, mint a gaming, az audiotartalmak vagy a kiterjesztett valóság.
Kereskedelem
A digitális kereskedelem területe folyamatosan fejlődik, ezen belül is egyre fontosabb szerep jut a különböző oldalaknak, applikációknak és platformoknak. A fogyasztók ma már szinte bármikor és bárhonnan vásárolhatnak, ennek megfelelően a kereskedelmi oldalaknak és applikációknak is folyamatosan bővíteniük kell szolgáltatásaikat, hogy a növekvő elvárásoknak megfeleljenek. A márkák számára ebben a környezetben nagy kihívás, hogy úgy tudják közvetlenül követni az egyes fogyasztók igényeit, hogy a jövőben nem támaszkodnak harmadik fél által elhelyezett cookie-kra, és betartják a szigorú adatvédelmi előírásokat.
1. From Going Shopping to Always Shopping – A vásárlás mindig és mindenhol elérhetővé vált, ennek egyik eredménye, hogy a kereskedelmi oldalak egyre inkább médiaoldalakká válnak.
2. Retail Media Shakes Up Adland – A kiskereskedelmi weboldalak hirdetési platformmá válása vonzó lehetőség a márkák számára, mivel a kiskereskedők jelentős saját adatbázissal rendelkeznek a fogyasztói körükről.
3. The Rise of the Super Apps – Az appok folyamatosan fejlődnek, ezzel folyamatosan bővülő szolgáltatási lehetőségeket teremtenek, amelyek nemcsak kiszolgálják a fogyasztói igényeket, hanem új igényeket is hoznak létre.
4. No Way Back for Third-Party Cookies – A harmadik feles sütik kivezetése nyomán a hirdetők folyamatosan fedezik fel és tesztelik azokat az alternatív megoldásokat, amelyek a márkáknak a korábbi hirdetési hatékonyságot biztosíthatják.
Közösség
Egyre fontosabb szerepet töltenek be a digitalizált közösségek, amelyek folyamatosan fejlődnek, tükrözve a gyors technológiai és társadalmi változásokat. Algoritmusaikat a közösségimédia-platformok is alkalmazzák, ezzel is növelve a fogyasztói elköteleződést. A fogyasztók ma már olyan közösségekhez tudnak csatlakozni, amelyek igazodnak a fenntarthatóságról és felelősségvállalásról alkotott személyes nézeteikhez. A márkáknak alaposan érteniük kell az online közösségek motivációit annak érdekében, hogy jövőbeli kampányaikkal megfelelő szintű elköteleződést legyenek képesek kiváltani a közönségük körében, és az üzenetnek leginkább megfelelő kontextusban léphessenek kapcsolatba fogyasztói célcsoportjaikkal.
1. ’Going Live’ Goes a Long Way – A márkák és a platformok egyre gyakrabban élnek az „élő adás” lehetőségével, ezzel is növelve a közösség építéséhez szükséges érdeklődést. Ez az eszköz nem csupán összehozza a fogyasztókat, hanem egyben növeli azok aktív elkötelezettségét is.
2. Responsibility Takes Centre Stage – A közösségek a márka felelősségének közös hangsúlyozásával épülnek fel. Kutatások következetesen bizonyítják, hogy a fogyasztók olyan márkákhoz kívánnak kapcsolódni, amelyek komolyan veszik a fenntarthatóság és felelősségvállalás kérdését. A platformok ebből a szempontból is jó lehetőséget kínálnak a releváns tartalom megosztására és a kampányok hatásainak egyre pontosabb mérésére.
3. Social Algorithms Give Users What They Don’t Know They Want – Ma már szinte az összes app algoritmusok segítségével kínál tartalmat a felhasználók számára, Ezek alapja nem csupán az, hogy az adott fogyasztó mit követ, hanem figyelembe veszi azt is, hogy éppen mely témák népszerűek az illető barátai és egyéb felhasználók körében. A feedet az algoritmus teszi személyessé, ahhoz immár nem kell a fogyasztó közreműködése.
Kapcsolódó cikkek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.