Nők az informatikában
Bár az IT-iparágban dolgozó magyar nők fizetése a gazdasági válság ellenére nőtt, jelentős részük elégedetlen a jelenlegi bérezésével. Legnagyobb kihívásnak a jólétről való gondoskodást és a stressz kezelését, a motiváció csökkenését, valamint a változó világgazdasági helyzetet nevezték meg. A No Fluff Jobs nemzetközi IT-állásportál immár negyedik alkalommal elemzi a magyar, a lengyel, a cseh, a holland és az ukrán technológiai szektorban dolgozó nők fizetését, szakterületeit és készségeit.
Belépési lehetőségek
A magyar női informatikusok 36,1 százaléka elsősorban pályamódosítás eredményeként kezdte informatikai kalandját. Ötből egy női informatikus viszont kifejezetten informatikát vagy egy programozáshoz kapcsolódó műszaki területen tanult az elhelyezkedését megelőzően. Pozíciók tekintetében a hazai női informatikusok körében a tesztelési (14%), a frontend (11%) és az üzleti elemzési területek a legnépszerűbbek.
A hazai továbbképzések nemi arányaiba a Codecool és a Software Development Academy HR-menedzsere, Nyitrai Orsolya nyújt betekintést: „A kezdetekben a végzett codecoolos diákok között a nők aránya közel 20 százalékos volt. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt az arányt növelni tudjuk, és a nők körében népszerűsítsük a kódolást. Az utóbbi időben a Codecool rövidebb IT-képzései is egyre népszerűbbek a női résztvevők között is, így mára már ez az arány megközelíti a 25 százalékot” – osztotta meg a szakember.
Az informatikában dolgozni általában csapatmunka. Ezért a magyar női szakemberek által megjelölt három legfontosabb kompetencia, amelyre ebben az iparágban szükség van, a következő: problémamegoldó készség (91%), csapatmunkára való készség (60%) és elemzőkészség (57%). További fontos készségként említették a kritikus gondolkodást (53,6%), a magas stressztűrő képességet (38,5%), az asszertivitást és a tárgyalási készséget (36%).
Karrier és távmunka
A jó szakemberek megtartásának egyik eszköze az előléptetés. A felmérésben szereplő magyar informatikus nők 25 százaléka részesült a megbecsülésnek ebben a formájában az elmúlt évben, amely arány a régióban mért legalacsonyabb. Összehasonlításként a Csehországban megkérdezettek 31,55 százalékát, a lengyelek 39,76 százalékát, míg az ukrajnaiak 54,39 százalékát léptették elő 2022-ben.
Annak ellenére, hogy az elmúlt év kihívásokkal teli volt, és a technológiai elbocsátások réme még a technológiai óriásokat is kísértette, a magyar női informatikusok 25,73 százaléka döntött úgy, hogy munkahelyet vált. A munkahelyváltás fő tényezője a magasabb jövedelem (59,05%), de a válaszadóknak fontos szempont volt az is, hogy olyan környezetben szeretnének dolgozni, amely megfelelő vállalati kultúrát biztosít (33,33%), és lehetővé teszi a távmunkát (31,43%). Az informatikusok 4,76 százaléka mutatott rá a nemi diszkriminációra.
„Nemcsak a piaci szereplők, hanem a kormányok is tehetnének valamit az ügy érdekében. A nőket diszkrimináló vállalatok megbüntetése egyértelmű jelzés lenne a döntéshozók számára, hogy erre oda kell figyelni” – hívja fel a figyelmet Szente Alíz, a gyerekkel app és a gyerekkel.com CEO-ja.
Bérezési elvárások
Az iparágban dolgozó magyar nők 66 százaléka kapott fizetésemelést az elmúlt évben, ennek ellenére csak 45,2 százalékuk elégedett a jelenlegi keresetével. A felmérés szerint a magyarországi női informatikusok 35 százaléka a 400 és 600 ezer közötti bérsávban keres, de jelentős százalékuk nem elégedett a bérezésével és 50-70 százalékkal többet szeretne keresni. A legmagasabb fizetéseket Hollandiában regisztrálták, ahol a női informatikusok 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 776 ezer és 980 ezer forint között keres. A legalacsonyabb fizetések viszont Ukrajnában voltak, ahol az informatikában dolgozó nők 26 százaléka 204 ezer és 367 ezer forint között keres.
A lengyel, ukrán, magyar, cseh és holland nők átlagosan 13 százalékkal alacsonyabb fizetést kapnak, mint a férfiak. A felmérés szerint a technológiai iparban dolgozó magyar nők 63 százaléka nem tudja, hogy az azonos pozícióban és azonos tapasztalattal rendelkező férfiak mennyit keresnek.
„Régóta tudjuk, hogy a jó fizetés a munkahelyi elégedettség egyik alapja. Az új állást keresők számára a fizetések ismerete a hirdetések egyik kulcseleme” – kommentálja az eredményeket Paulina Król, a No Fluff Jobs személyzeti és operatív igazgatója. „A No Fluff Jobs egyelőre az egyedüli állásportál, ahol minden ajánlatban található fizetési sáv. Így az IT-iparágban munkát kereső nők időt takaríthatnak meg, és azokra az ajánlatokra jelentkezhetnek, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak” – magyarázza a szakember.
A teljes jelentés a No Fluff Jobs weboldalán tekinthető meg.
Kapcsolódó cikkek
- Az IT-szektor helyzete az álláshirdetéseken keresztül
- IT egyetemi diploma – a biztos jövő
- Karrierváltás: töretlen a kereslet a junior informatikusok iránt
- 2023-ban is kapkodnak a cégek az informatikusok után
- Továbbra is rendíthetetlen az informatikusok emelkedő fizetése
- A No Fluff Jobs Hollandiában folytatja nemzetközi terjeszkedését
- Akár 100 millió forintos bevételkiesést is okozhat egy vállalatnál az IT munkaerő hiánya
- Az informatikusok elárulták, mi tartaná itthon őket
- Informatikusok, valójában mit szeretnétek?
- Valóban elköltözhet az informatikusok jó része a KATA megszűnése miatt
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.