Jelentős változások történtek a mobilszolgáltatók díjcsomagkínálatában
A három legnagyobb mobilszolgáltató nyilvánosan elérhető lakossági számlás (post-paid) díjcsomagkínálatában jelentős változások történtek 2023 első negyedévében. Egyrészt két szolgáltató (Vodafone és Yettel) ezen időszakban új díjcsomagokat vezetett be a piacra, másrészt e két cég, valamint a Magyar Telekom díjkorrekciót hajtott végre. A mobilpiaci verseny fontos jellemzője, hogy a szolgáltatók kínálatában milyen változások történnek, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezt folyamatosan nyomon is követi.
Az NMHH legfrissebb összefoglalója a díjcsomagok havi díja, perc- és SMS-díjai, valamint egyéb fő jellemzői (havi díjban foglalt lebeszélhető percek, küldhető SMS-ek, leforgalmazható adatkeret) alapján a 2023 I. negyedévében történt kínálati változásokat vizsgálta.
A tavalyi év során a három nagy mobilszolgáltató olyan passzussal egészítette ki az üzletszabályzatát leíró Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), amely lehetővé teszi, hogy évente egy alkalommal a fogyasztói árindex mértékével változtassák a szolgáltatások havi díját. A negyedév során az első lakossági mobil számlás díjcsomagokat érintő változást a Vodafone 2023. január 2-i díjkorrekciója jelentette. A Vodafone esetében ez 9,39 százalék volt, így január 2-től legfeljebb ezzel a mértékkel megemelte valamennyi lakossági mobil díjcsomagja havi díját, majd március 15-től újabb díjcsomagstruktúra-változást vezetett be. Míg a 2022-ben történt díjcsomagváltások esetében jellemzően az új díjcsomagok valamivel több szolgáltatást (pl. magasabb adatkeretet) nyújtottak mérsékelten magasabb áron, mint a korábbiak, a Vodafone idei díjcsomagváltása esetében vegyes a kép: a váltással egyes, a korábbi hasonló nevű díjcsomag havi díjában még szereplő szolgáltatásokat kivezették, míg más szolgáltatáselemek megjelentek az új díjcsomagoknál.
A Vodafone-hoz hasonlóan a Yettel is az első negyedévben vezetett be új díjcsomagstruktúrát, és ekkorra esett a társaság díjkorrekciója is. Az új lakossági számlás díjcsomagok március 2-től váltak elérhetővé a fogyasztók számára. Érdekesség, hogy a Vodafone Go díjcsomagjaihoz hasonlóan, a Yettel is a díjcsomagnév végére tett + jellel különbözteti meg az újonnan bevezetett díjcsomagokat a korábbiaktól.
Szembeszökő a különbség a két szolgáltató díjcsomagváltása között: míg a Vodafone esetében az új díjcsomagok díja csak 0-7,7 százalék között változott, addig a Yettel esetében az új díjcsomagok havi díja 11 hónap hűségvállalás és e-Komfort esetén 20 százalék körüli mértékben haladta meg a korábbi díjakat. Ha a Vodafone esetében a január 1-jén érvényes havi díjakkal vetjük össze az új díjcsomagok díjait, az árnövekedés akkor is jóval 20 százalék alatt maradt: 9,1 és 17,7 százalék között változott.
Újabb változást a Yettel díjcsomagjait illetően a március 14-én történt díjkorrekció jelentett. A társaság a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) február 24-i közleményében megjelent 2022-es éves átlagos árszínvonal-változás mértékével, azaz 14, 5 százalékkal emelte meg a havi díjakat. A díjkorrekció azonban a március 2-án bevezetett (+-os) díjcsomagokra nem vonatkozott, csak a korábban bevezetett tarifacsomagokra, amelyek esetében azonban március 2-ától megszűnt az az akciós lehetőség, hogy 11 hónap hűségvállalással és az ezzel járó havidíj-kedvezménnyel legyenek előfizethetők.
Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Magyar Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, azonban díjkorrekcióra nála is sor került. A társaság március 1-től emelte meg előfizetéses díjcsomagjai havi díját az előző évi éves átlagos árszínvonal-változás mértékével (14,5 százalék).
A Digi esetében sem új díjcsomag-bevezetés, sem pedig díjkorrekció nem történt az első negyedévben, a társaság üzletszabályzata szerint ez utóbbira májusban kerül sor.
A mobilszolgáltatók kártyás (pre-paid) kínálatát tekintve érdemi változás nem történt a vizsgált időszakban.
Kapcsolódó cikkek
- Kérem, ne zavarjanak! – saját eszközeink is lehetnek rádiófrekvenciás zavarforrások
- Sikeres volt az NMHH készülékcsere-programja
- Az NMHH kiemelten támogatja a hazai űripart
- Médiatanács: több film is helytelen korhatár-besorolással szerepel az HBO Maxon
- Görgethető adatkeretet vezet be a Vodafone
- Az NMHH új együttműködéssel támogatja a médiatudatos diákok közösségeit
- Az NMHH adatai szerint így alakultak a háztartások távközlési kiadásai
- Sok gyerek ül még késő este a tévé előtt
- Médiatanács: továbblépések helyi és körzeti rádiós pályázatokban
- NMHH: fontos a fogyasztói tudatosság megerősítése