AZ NMHH-kutatásából kiderült, hogyan változott az üzleti távközlési piac
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) üzleti felmérése során a 2019 és 2022 között megkérdezett cégek döntéshozói évente átlagosan 3 százalékos kiadáscsökkenésről számoltak be. A legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozások távközlési igényeit kiszolgáló piac becsült mérete a 2019. évi 104 milliárd forintról 2022-re 95 milliárdra csökkent. Ez a visszaesés még jelentősebbnek tűnik, ha a növekvő inflációt is figyelembe vesszük.
Reálértéken számolva a 2022-es piacméret csupán 73 százaléka a 2019-es piacnak – derült ki az NMHH-kutatásából. A teljes piac átlagos évi 3 százalékos zsugorodásának hátterében a különböző hírközlési szolgáltatások piacának eltérő dinamikája figyelhető meg. Nem meglepő módon a helyhez kötött telefonra fordított kiadások csökkentek leginkább, évente átlagosan 8 százalékkal. Ezzel a piac bevételeinek csaknem negyede tűnt el három év alatt.
A vezetékes hívások részben a mobilokra terelődtek át. Az NMHH Mobilpiaci jelentésében elemzett szolgáltatói adatok szerint a nem lakossági SIM-kártyák száma és az egy SIM-kártyára jutó hanghívásforgalom átlagosan évi 1 százalékkal növekedett, a mobilinternet igénybevétele pedig jelentősen megugrott. Ennek ellenére a teljes távközlési piac több mint felét kitevő mobilhang-, és a hozzá kapcsolódó mobilinternet-költés átlagosan évente 3 százalékkal csökkent. Tehát mobil esetén nem az igények, hanem a díjak mérséklődhettek. Visszaestek továbbá a vállalatok adatátviteli szolgáltatásokra és a nem mobiltelefonnal használt mobilinternetre fordított kiadásai is.
Egyedül a helyhez kötött internetszolgáltatás piaca nem csökkent, sőt enyhe, 1 százalékos éves növekedést lehetett megfigyelni. 2019-ben a vállalkozások 82 százaléka fizetett elő vezetékes internetre, és ez az arány évről évre emelkedve 2022-ben elérte a 88 százalékot. Ekkor egy előfizető vállalatra jutó költés 29 és 31 ezer Ft/hó között ingadozott. Ugyanezen időszakban – az egy előfizetőre jutó költés tekintetében – a mobilnál, a vezetékes telefon esetében és az adatátviteli szolgáltatásnál is évről évre jelentős visszaesést tapasztaltak az NMHH szakemberei.
A vállalatok helyhez kötött internetkiadásait leginkább a felhasználók száma és a sávszélesség határozza meg. Ezek közül az előfizetésekre jellemző sávszélesség az, ami leginkább változott a vizsgált időszakban. Míg 2019-ben a vállalkozásoknak csak 26 százaléka használt 500 Mbit/s vagy a feletti gyors internetet, 2022-ben viszont már 42 százalékuk. Ezzel párhuzamosan a 100 Mbit/s-ot el nem érő hálózatot használó üzleti felhasználók aránya jelentősen csökkent. Mindezek alapján feltételezhetjük, hogy a szolgáltatók a sávszélesség növelésével tudták szinten tartani az előfizetési díjakat.
Nagyobb az igény a gyorsabb internetre a szolgáltató cégeknél, valamint azoknál, melyek a helyhez kötött internetet intenzíven használják, azaz intranetet, extranetet, webáruházat, honlapot üzemeltetnek, online telefonálnak, videótelefonálnak, konferenciahívásokat bonyolítanak, online csoportmunkát végeznek, objektumvédelmi vagy kamerarendszereket üzemeltetnek.
_______________
Az elemzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása alapján készült. E piackutatás éves rendszerességgel méri fel a legalább 10 főt foglalkoztató vállalatok és intézmények telekommunikációs ellátottságát, költéseit, használati szokásait. Az adatfelvétel országszerte több mint 1700 szervezet döntéshozójának megkérdezésével történik. A legutóbbi adatfelvétel 2022 júliusa és októbere között zajlott.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatudatosság és gyermekvédelem: médiakonferencia az NMHH szakembereivel Szombathelyen
- Nem törődünk eléggé online adataink védelmével
- Az NMHH-kutatásából kiderült, hogy hol és hogyan hallgatunk rádiót
- Médiatanács: számos filmet helytelen korhatár kategóriába sorolt a Disney+
- Jelentős változások történtek a mobilszolgáltatók díjcsomagkínálatában
- Kérem, ne zavarjanak! – saját eszközeink is lehetnek rádiófrekvenciás zavarforrások
- Sikeres volt az NMHH készülékcsere-programja
- Az NMHH kiemelten támogatja a hazai űripart
- Médiatanács: több film is helytelen korhatár-besorolással szerepel az HBO Maxon
- Az NMHH új együttműködéssel támogatja a médiatudatos diákok közösségeit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.