Az intelligens automatizálás emberi arca

forrás: Prím Online, 2023. július 12. 09:58

A mobil-, felhő-, és mikroszolgáltatások, mesterséges intelligencia, gépi tanulás és blockchain területein bekövetkezett trendek szükségessé tették a hagyományos tesztelési módszerek frissítését. Az agilis módszerek bevezetése felgyorsította a szoftverfejlesztési életciklust is, ez pedig még inkább megnehezíti a tesztelés számára, hogy lépést tudjon tartani ezzel. A legtöbb szervezet még mindig a manuális tesztelésre támaszkodik, a folyamatos fejlesztés azonban folyamatos tesztelést igényel, ez pedig kizárólag automatizálással érhető el.

Hagyományosan a tesztelési erőfeszítések több mint fele a tesztek végrehajtására megy el. Egy évtizeddel ezelőtt ezért a szervezetek elsősorban a tesztvégrehajtási ciklusok automatizálására összpontosítottak és kevés figyelmet fordítottak más fázisok, például a követelményelemzés vagy a teszttervezés automatizálására. A mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás (ML) fejlődése lehetővé tette a többi fázis automatizálását: itt az ideje, hogy a szervezetek digitális tesztelőket, úgynevezett botokat alkalmazzanak, amelyek automatizálják a tesztelési tevékenységek nagy részét – állapítja meg a Deloitte legújabb felmérése.

 

A felmérésben résztvevők megerősítették, hogy a technológia fejlődésével járó kihívások a tesztelés terén is felmerülnek. A programozási ismeretek szükségessége (53%), a keretrendszer-függőség (45%) és az automatizálás végrehajtásához szükséges nagyfokú emberi beavatkozás (42%) volt a három legnagyobb kihívás, amelyet a jelenlegi tesztautomatizálási eszközökkel és megoldásokkal kapcsolatban azonosítottak.

 

Foto: freepik.com

 

A digitális tesztelők megjelenése

 

A tesztelési életciklus során számos ismétlődő és manuális feladat van, amelyek felemésztik az emberi tesztelők idejét, pl. követelményelemzés és teszttervezés, automatizált tesztelési szkriptek karbantartása és a tesztjelentés. E feladatok közül sok már automatizálható a digitális tesztelők segítségével. Ez olyan intelligens automatizálási technológia, amelynek célja az emberi beavatkozás csökkentése a szoftvertesztelési életciklusban. A jövőben a minőségmérnöki munkaerőt nagymértékben támogatják majd a digitális tesztelők, ahol a tesztelési életciklusban a tevékenységek többségét botok végzik, a stratégiai feladatokat pedig emberi tesztelők látják el. A digitális tesztelők részei annak a szélesebb körű hatásnak, amelyet a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás gyakorol a tesztek automatizálására. 

 

A Deloitte felmérése szerint a kognitív technológiák minőségmérnöki gyakorlatra gyakorolt hatását illetően sokféle várakozást jeleztek a válaszadók, ezek közül a jobb jelentéselemzés (68%), a hibák előrejelzése (59%), a tesztadatok generálása (58%) és a tesztlefedettség (53%) voltak a legnépszerűbbek. A digitális tesztelőket számos ilyen felhasználási esethez lehet használni és az életciklus különböző szakaszaiba beágyazni.

 

Bakó Béla

„Az AI és ML segítségével történő automatizálás képes átvizsgálni a teljes végrehajtandó tesztkészletet és azonosítani a tesztesetek végrehajtásához szükséges adatokat, miközben az ügyfél titoktartása érdekében a védett egészségügyi adatok, illetve a védett személyes adatok azonosíthatatlanná válnak.” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

 

A telepítést követően a kognitív technológia aktívan figyelheti az alkalmazásban bekövetkező változásokat, például a környezet konfigurációit, a telepítéseket és a hibákat. Emellett képes azonosítani és rangsorolni a végrehajtandó tesztesetek halmazát, tesztadatokat létrehozni, és önállóan futni a teszteredmények biztosítása érdekében. A tesztkészlet végrehajtása során az azonosított hibák közvetlenül naplózhatók egy hibakezelő eszközben és e-mailen keresztül a megfelelő fejlesztőhöz rendelhetők. Az AI és ML által támogatott folyamatos integráció révén a digitális tesztelők tanulhatnak a korábbi tapasztalatokból, így idővel egyre okosabbá válnak.

 

Tesztjelentések és mérőszámok

 

Az automatizált jelentéskészítéssel párosított, azonnal használható jelentéskészítő adminisztrációs felület az intelligens automatizálás másik kulcsfontosságú képessége. A valós idejű, az adminisztrációs felületen keresztül történő jelentések információt nyújtanak a minőségmérnökök számára, ajánlásokat tesznek, valamint szabványosítják és optimalizálják a jelentéstételt. A legfontosabb képességek:

 

Integrált jelentési központ és testreszabott jelentések: A beépített jelentések és adminisztrációs felületek biztosítása mellett automatizálhatjuk az egyéni jelentések és diagramok létrehozásának képességét egy valós idejű tesztjelentés-generátoron keresztül.

 

Alkalmazáshibákkal kapcsolatos információk: Folyamatosan elemezhetjük a tesztjelentéseket és egyéb paramétereket, így olyan hasznos tapasztalathoz juthatunk, mint a használati és hibaminták, a tipikus rendszerviselkedés vagy az anomáliák.

 

Chatbot által vezérelt állapotfrissítések: Az automatizált állapotjelentések időt szabadíthatnak fel a tesztvezetők számára, hogy a tesztstratégiára, az architektúrára és a menedzsmenttevékenységekre összpontosíthassanak, miközben növelik az átláthatóságot és a valós idejű jelentéstételt.

 

Azon válaszadók több, mint fele, aki már használ kognitív technológiát a minőségmérnöki feladatok során, tesztadatok generálására használja azt. Ennél kisebb arányban (37%) használják a karbantartási erőfeszítések csökkentésére, ami arra utal, hogy itt még van hová fejlődni. A válaszadók 32%-a nyilatkozott úgy, hogy még mindig a feltáró szakaszban van.

 

Szász Beáta

„A gyorsan változó digitális környezet, az agile, mint elsődleges fejlesztési módszertan széleskörű elfogadása és a gyorsabb piacra jutás igénye arra kényszerítette a szoftverfejlesztő szervezeteket, hogy a hagyományos tesztelési módszertanokon túlmutatóan gondolkodjanak. A tesztelési életciklus számos ismétlődő feladata – beleértve a követelményelemzés, a teszttervezés és -végrehajtás keretében végzett feladatokat – ma már automatizálható a mesterséges intelligencia és az ML által vezérelt digitális tesztelők segítségével. A jövő minőségügyi mérnökeit valószínűleg nagymértékben támogatják majd a digitális tesztelők, ahol a tesztelési életciklus tevékenységeinek többségét robotok végzik, a stratégiai feladatokat pedig emberi tesztelők látják el.” – mondta Szász Beáta, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Magyar innováció: Közel száz tűzvédelmi szakembert képeztek ki az új módszerrel

Sikeres a tűzvédelmi szakemberek képzése, akik már egy új iparági sztenderd alapján sajátítják el a papírmentes tűzvédelmet. Az innovatív magyar megoldás e-naplós rendszere átláthatóbb és könnyebb hozzáférést biztosít a tűzvédelmi eszközökhöz és az ellenőrzéshez. A papírmentes rendszer egyre szélesebb körben terjed itthon és már akkreditált képzések is elérhetőek a témában.

2024. május 13. 19:08

A MOL nyerte a funkcionális átalakítás nagydíját az SAP Quality Awards versenyen

Az üzleti transzformáció a folyamatosan változó környezetben elengedhetetlen. Az SAP éppen ezért immár tizennegyedik alkalommal díjazza azokat az üzleti átalakítást megvalósító vállalatokat, amelyek élen járnak a változásban, és jó példaként szolgálnak a sikeres bevezetésben. Az SAP Quality Awards egyik nagydíját idén a magyar MOL nyerte el. 

2024. május 13. 17:40

A Thermaltake bemutatja a The Tower 300 mikro toronyházat

A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a The Tower 300 mikro toronyházat. A The Tower sorozat az egyik legnépszerűbb termékcsalád, ami az ikonikus függőleges toronyház-kialakításáról ismert. Most egy új mikro-ATX házzal egészült ki – a The Tower 300-zal – egészült ki a sorozat, jellegzetes nyolcszögletű megjelenéssel, és lehetővé téve a hagyományos függőleges és az egyedi vízszintes elhelyezést.

2024. május 13. 16:04

K&H: ismét a legjobb digitális bank Magyarországon

A K&H Csoport az egymást követő második évben, 2024-ben is elnyerte a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review „Legjobb Digitális Bank Magyarországon” díját. Az indoklásban a K&H innovatív digitális pénzügyek terén játszott úttörő szerepét emelték ki, különös tekintettel a világszínvonalú és könnyen kezelhető mobilbankra, valamint a hozzá kapcsolódó, a szektorban itthon elsőként beszédhanggal is és magyarul kommunikáló digitális pénzügyi asszisztensre, Kate-re. 

2024. május 13. 14:31

Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre

Együttműködési megállapodást kötött a győri Széchenyi István Egyetem az Audi Hungaria Iskolaközponttal május 8-án. Ennek értelmében az iskola duális szakképzésének tanulói az egyetem gazdálkodás és menedzsment, valamint kereskedelem és marketing alapszakán élhetnek a kreditbeszámítás lehetőségével, ami a tanulmányi idő jelentős lerövidülését is jelentheti.

2024. május 13. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36