Kényszerből maradnak, de többet akarnak keresni a munkavállalók
Új munkavállalót nehéz találni, miközben a hűséges kollégákat egyre jobban frusztrálja a munkateher és az újaktól elmaradó juttatások szintje. Hiába csökken az új álláshirdetések száma, még mindig magas a fluktuáció, amit jó vezetői gyakorlattal lehet csak enyhíteni.
„Felsővezetőkhöz is egyre gyakrabban kopogtatnak be a munkavállalók fizetésemelést kérni, mert a növekvő árak mellett nem jönnek ki a fizetésükből. A nehezedő gazdasági helyzet már nem csak a kékgalléros, de a fehérgalléros munkavállalók egyre nagyobb részét érinti” – számolt be Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.
Egyre többen keresik a magasabb fizetéseket, és lennének nyitottak újabb állásra. Eközben azonban a vezető álláskereső portálokon azt látni, hogy csökken a meghirdetett állások száma. A két folyamat hatására a Profession kimutatása szerint az idei év második negyedévében 50 százalékkal többen jelentkeztek egy-egy meghirdetett állásra.
Mindez azonban csak relatív változás: a meghirdetett állások száma ugyan csökkent az előző néhány hónaphoz képest, de még mindig nagyon jelentős a munkaerőhiánya. A KSH adatai szerint ugyanúgy 57 ezer betöltetlen állás volt 2023 első negyedévében a versenyszférában, mint a COVID-ot megelőzően 2019-ben.
Vállalaton belüli feszültségek
„A munkavállalók egyre nagyobb jelentkezési kedvét a gazdasági nehézségek mellett a növekvő vállalatokon belüli feszültségek is generálják. Ma már különösen a kékgalléros pozíciók esetében elvárás, hogy a hirdetésben jelenjen meg az elérhető fizetés, ezért a régi, tapasztalt kollégákat frusztrálja, hogy sokszor az újak többet keresnek náluk” – mondta el Csikós-Nagy Katalin.
Egyre többen keresnek tehát állást, de mivel nem tudnak máshol sem feltétlenül érdemben többet keresni, maradnak kényszerből a munkahelyükön. A kifelé kacsingató munkatársak elkötelezettsége alacsony, motiválásuk komoly kihívást jelent. Ha idejében sikerül megfelelő juttatással, motivációval maradásra bírni a munkavállalókat, akkor az olcsóbb lehet, mint új munkavállaló felvétele, ám könnyen bérspirált okozhat.
A vállalatvezetőknek és a HR-szakembereknek nehezített pályán kell egyszerre több problémát kezelniük. Egyrész új munkavállalót csakis magasabb bérért tudnak felvenni, ami bérfeszültséget okoz, és a hűséges munkavállalókat ösztönözheti munkakeresésre. A hirdetésekben, különösen gyári munkánál azonban ma már nem megkerülhető az elérhető bérek megadása, hiszen ennek hiányában alig lesz jelentkező. Másrészt a gazdasági nehézségek miatt egyre kevésbé megoldható, hogy minden kolléga bérét jelentősen emelni tudják.
Hiányzó megbecsülés
A lojális munkavállalók sok esetben úgy érzik, hogy teljesítményüket nem ismerik el. Sőt, a többletmunkát, a kifogásokat is jellemzően a már eleve legtöbbet teljesítő kollégák kapják meg.
Mivel továbbra is nehézséget jelent az új munkaerő felvétele, ez is növeli a megbízható munkatársak terhelését. A jól teljesítő szakembereket anyagilag mindenképpen kompenzálni kell, hogy érezzék az áldozatvállalásuk eredményét. Fontos ebben a következetesség, mert különösen a kékgalléros munkavállalók nagyon rosszul veszik, ha igazságtalanságot tapasztalnak.
Ma azonban már nem elégséges a fizetéssel motiválni: a vállalati wellbeing programokra kevesebb fókusz jutott a gazdasági nehézségek miatt, pedig ilyen nehéz időkben akár egy pénzügyi tudatossági képzés nagy segítség lehet. Emellett a vezetőknek fontos szerepe van a családi és magánéleti kihívások kezelésében – ennek része lehet, hogy lehessen elmenni a gyerekért, a beosztás készítésekor az egyedi elvárások figyelembevétele.
„A továbbra is munkaerőhiányos helyzetben csakis azok a vállalatok tudják hosszabb távon is megtartani a kollégáikat, akik anyagi és szociális szempontból kiszámítható munkafeltételeket biztosítanak.” – foglalta össze Csikós-Nagy Katalin. Erre azért is szükség van, mert akiknél csak kényszerből maradnak a munkavállalók, a gazdasági növekedés beindulásakor gyorsan és nagy számú munkaerőtől lesz kénytelen lemondani.
Kapcsolódó cikkek
- Valóban elveszi a mesterséges intelligencia a magyarországi munkavállalók munkáját?
- Tizedik alkalommal ítélték oda a Randstad Employer Brand Research hazai díjait
- Kiderült: tényleg a főnökeik miatt mondanak fel leggyakrabban a fehérgallérosok
- Randstad Workmonitor 2023: A biztos munkahely és a rugalmasság egyaránt fontos
- Kutatás: a többség elszálló rezsi mellett is maradna home office-ban
- Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
- Reális elvárásokkal keres munkát a friss generáció?
- Ideje kikapcsolni: testi-lelki betegségeket előzhet meg a nyári digitális detox
- Nem feltétlenül a fizetés miatt mond fel egy munkavállaló
- Így csábítja vissza sok cég a korábbi kollégáit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként.
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.
A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.