Generációváltás hozhat gyökeres változásokat a magyar KKV-k informatikai érettségében
Sokat fejlődtek a magyar vállalkozások informatika terén az elmúlt években, amit részben a pandémia, részben pedig a gazdasági válság kényszerített ki. Sok vezető azonban még mindig frusztrációként, mintsem kiváló üzleti lehetőségként éli meg a technológia rohamos fejlődését. Ez főként abból adódik, hogy a hazai KKV-k még mindig kezdetleges informatikai megoldásokat alkalmaznak és ritkán fordulnak IT szakértőkhöz.
De vajon miért pont az informatika marad le az üzletfejlesztés során? A szakértő szerint ebben radikális változásokat fog hozni a cégvezetők körében jelenleg zajló generációváltás, így hamarosan jelentős lemaradással szembesülhetnek azok a cégek, akik nem váltanak magasabb szintű informatikára.
“Jelenleg egy olyan generációt látunk a cégek élére kerülni, akik már a számítógép és internet korában szocializálódtak, így számukra egyértelmű az IT kiemelt szerepe az üzletfejlesztésben. Éles váltás ez a vállalkozások életében, mivel jelenleg a legtöbb KKV még mindig kezdetleges szinten kezeli az informatikát. Ebben az átállásban tehát rendkívül fontossá válik az IT szolgáltatók szerepe az elkövetkező években.” – fejtette ki Juhász Viktor az üzleti informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.
Eddig sorsfordító pillanat kellett ahhoz, hogy a cégvezetők IT szolgáltatóhoz forduljanak
A szakértő meglepő tapasztalata, hogy a hazai KKV-k körében az általános gyakorlat még 2023-ban is az, hogy a rendszergazda szerepét nem egy informatikai szakember, hanem egy IT-hoz valamilyen szinten értő kolléga vagy ismerős tölti be. Az ő feladatköre rendszerint kimerül abban, hogy feltelepíti a gépeket, létrehozza az email fiókokat és tüzet olt, ha baj van. Ez a gyakorlat azonban hosszú távon komoly gondot okozhat, mivel előbb-utóbb eljön az a pont, amikor olyan probléma üti fel a fejét, ami tapasztalt IT szakember híján visszafordíthatatlan károkhoz vezethet.
“A legtöbb vállalkozás csak akkor keres fel minket, miután már megtörtént a baj. Zsarolóvírus támadás, szerverleállás, adatvesztések stb. Ezek persze nem pillanatok alatt történnek, sokszor hosszú évek rosszul vagy egyáltalán nem kezelt problémái. Az IT szolgáltató felkeresése pedig csak akkor jön képbe, amikor már tarthatatlan a helyzet. Én ezt amolyan sorsfordító pillanatnak hívom, ami késként lebeg minden vállalkozás fölött, ami nem fordít kellő figyelmet az informatikájára.” – magyarázta Juhász Viktor, az iSolutions ügyvezetője.
A magas fokú digitalizáltság miatt minden céges területet áthat az IT háttér
A külső szakértők megbízása nem ismeretlen modell a hazai cégek számára, de IT területen még kevesen ismerték fel a benne rejlő előnyöket. Pedig a KKV-k körében már évtizedek óta bevett gyakorlat például, hogy külső irodákat bíznak meg a könyveléssel a komplexebb pénzügyi szolgáltatások érdekében. Üzleti szempontból ma már hasonló jelentőséggel bír egy megbízható informatikai szolgáltató a vállalkozások életében, hiszen a rendszergazdai szolgáltatások mellett teljeskörű karbantartást, folyamatos felügyeletet, üzleti szintű tanácsadást és oktatást is kaphatnak tőlük a cégek, ami hosszú távon fontos versenyelőnyt jelenthet.
“Azt kell megérteniük a hazai cégvezetőknek, hogy már minden digitalizált. A partnerekkel, ügyfelekkel történő kommunikáció már elképzelhetetlen email vagy egyéb digitális csatornák használata nélkül, sőt, már a NAV-val is online kommunikálnak a vállalkozások. Ugyanúgy, ahogy a könyvelést vagy a pénzügyi döntéseket se hanyagolhatjuk el a vállalatvezetés során, úgy az informatikát sem szabad figyelmen kívül hagyni. Hiszen ma már a működés minden területére negatív hatással van, ha nem megfelelő az IT rendszer.” – hívta fel a cégvezetők figyelmét Juhász Viktor.
Előnyben vannak az induló vállalkozások az informatikai érettség terén
Juhász Viktor, informatikai szakértő szerint hatalmas versenyelőnyben vannak digitalizáció szempontjából a most induló vállalkozások, hiszen már sokkal tudatosabban kezelik az informatikát és kiemelt figyelmet fordítanak rá az üzleti döntéshozatal során. Azonban hozzátette, hogy a régebbi cégeknek sincs késő a paradigmaváltásra, hiszen nincsen olyan vállalkozás, amit ne lehetne digitalizálni. Ehhez persze meg kell találni azt az informatikai rendszert, ami megfelel a cég igényeinek és a vállalati kultúrának. Ez egy olyan összetett feladat, amiben csak egy kellő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező IT szolgáltató segítheti a cégeket.
“Természetes, hogy aki a rendszerváltás előtt, vagy a 90-es években alapította a cégét még nem az informatikára helyezte a vállalkozás alapjait. Ez azonban mára megváltozott, így célszerű, ha már az első pillanattól áll a szervezet mellett egy szakértő IT szolgáltató, aki segíti az üzleti döntéseket.” – érvelt Juhász Viktor üzleti informatika szakértő.
Hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról a jó IT szolgáltató
Az IT problémák megfelelő szakember híján mindig a cégvezetők vállát nyomják, hiszen hozzá érkeznek be a munkatársak és ügyfelek panaszai amikre neki kell megtalálnia a megfelelő megoldást. Ez nem kis frusztrációt jelent egy vezető életében, akinek alapvetően az üzletfejlesztés és a vállalat irányítása a legfőbb feladata. Egy jó IT szolgáltató hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról, azáltal, hogy kézben tartja az informatikával kapcsolatos ügyeket, megoldja a felmerülő IT problémákat és olyan rendszereket vezet be, amik egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik a munkát. Egy külső IT szolgáltató ráadásul egy házon belüli IT csapat fizetésének töredékéért nyújt minden területre kiterjedő szakértő támogatást. A modern és skálázható felhőrendszerek pedig már a pár fős vállalatoknak is biztosítják a profi és megfizethető informatikai hátteret.
“A technológia jelenlegi fejlettsége és összetettsége mellett lehetetlen, hogy a cégen belül egy darab IT munkatárs mindenhez értsen. Sőt, ez már sajnos a 3-4 fős kisebb informatikai szolgáltatókra is igaz. Körülbelül a 15-20 főnél kezdődő IT szolgáltatók azok, akiknél már feltételezhetjük azt, hogy tudják biztosítani a megfelelő rendelkezésre állást, miközben körültekintő munkát végeznek és képesek üzleti szinten is hatékonyan támogatni a céget.” – fejtette ki Juhász Viktor az iSolutions informatikai szolgáltató ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Rekordszámú diákot vettek fel az informatikai szakokra
- Dinamikusan fejlődik a Széchenyi-egyetem Neumann János Informatikai Szakkollégiuma
- Két ezüstérmet is szerzett a magyar csapat a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián
- Két ezüstérmet szerzett a magyar csapat a harmadik Európai Lány Informatikai Diákolimpián
- Nyaralás a digitális korban: Hogyan hozza össze az informatika a szabadságot és a hatékonyságot?
- Szupercsapatban lett első a magyar minikaticás csapat a RoboCup Junior 2023 világversenyen
- Adat és biztonság – tanulj informatikát a Green Fox ingyenes nyári kurzusain
- Sötét jövő várhat az orosz IT-szektorra a Corvinus kutatása szerint
- A programozásra váltók gyorsan építhetik fel új karrierjüket
- Budapesten és Szegeden is jelen lesz a Múzeumok Éjszakáján a Neumann Társaság
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.