Jövőre az autóbuszok is használatarányosan fizetik az útdíjat
Február 1-től az eddig autópályamatricával közlekedő autóbuszoknak is át kell térniük a használatarányos útdíjfizetésre. Ezzel összefüggésben eltűnhetnek az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is – mondja az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell, amely az elektronikus útdíj 2013-as indulásának is kiemelt résztvevője volt. A kormány most közzétett jogszabálytervezete az uniós irányelvekkel hozza összhangba a magyar előírásokat.
Pénteken tette közzé az Építési és Közlekedési Minisztérium a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal összefüggő miniszteri rendelet tervezett módosítását. A szeptember 1-ig társadalmi egyeztetésen lévő szöveg szerint „az autóbuszok kikerülnek a használati időtartam alapú, e-matricás rendszerből”.
Az eddigi híradásokból az nem derült ki, hogy azért, mert 2024. február 1-től a buszoknak is használatarányosan kell majd kiegyenlíteniük az útdíjat – hasonlóan a teherautókhoz. Ennek megfelelően a jövőben már nemcsak a gyorsforgalmi-, hanem a főutak (jellemzően az egy- és kétszámjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.
A jogszabálymódosítás kapcsán a legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell Kft. operatív elnöke, Farkas Károly hangsúlyozta: „eddig sok külföldi személyszállító jármű csak azért választotta Magyarországot, mert még ha némi kerülőt is jelentett, olcsóbb volt megvenni a matricát és korlátlanul használni a gyorsforgalmi utakat, vagy akár teljesen elkerülni az autópályákat. Ez most megszűnhet. Emellett a kibocsátott szennyezés mértékével arányosan nő a díj, ezért idővel eltűnhetnek az utakról a régi, korszerűtlen járművek” – mondta az elektronikus útdíjfizetési rendszer (HU-GO) bevezetésében is közreműködő i-Cell operatív elnöke.
A buszosok akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.). „Az idén 10 éves elektronikus útdíjfizetési rendszer tapasztalatai is azt mutatják, hogy idővel szinte minden fuvarozó átáll a kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használatára. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is” – jegyezte meg Farkas Károly, a magyar tulajdonú i-Cell operatív elnöke.
Kapcsolódó cikkek
- 10 éves az útdíjfizetés
- Átadta a Volánbusz üzemanyag kontrolling- és flottamenedzsment rendszerét az i-Cell
- Az i-Cell nyerte a Volánbusz tenderét
- Új, közös fejlesztésű termékkel áll elő a MOL és az i-Cell
- Jön az egységes európai útdíjbeszedési rendszer
- Az i-Cell biztosítja a MOLTRANS számára az útdíjfizetést
- Együttműködési szándéknyilatkozatot írtak alá a V4 Smart Platform hazai iparági partnerei
- Újabb sikeres akvizíciót hajtott végre a Bravogroup
- Az i-Cell szolgáltatja az automatikus parkolást a MOL Limo számára
- A Telepass az i-Cellt választotta szakmai partnerének
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.